Jövőre már épülhet a dél-budai szuperkórház

Várhatóan még a választások előtt leteszik a 300 milliárd forintért épülő dél-budai szuperkórház alapkövét. Mintegy 30 milliárd forintért további közlekedési beruházás is kezdődhet a környéken.

Várhatóan még a választások előtt leteszik a 300 milliárd forintért épülő dél-budai szuperkórház alapkövét. Vélhetően idén ősszel rendelik meg a generáltervezőtől a kiviteli terveket, amelyek két szakaszban születnek meg. Az elsőben a munkagödör- és mélyépítési kiviteli tervek, a másodikban a létesítmény magasépítési munkálataihoz tartozó összes kiviteli terv készül el. A beruházó állami DBC Zrt. szerint jövő tavasszal sor kerülhet az alapkőletételre a mélyépítési kivitelező kiválasztásával, majd az építkezés is megkezdődhet - írja laptársunk, az Mfor.hu, idézve a Piac & Profit magazint, ahol először jelent meg az információ.

A cikk szerint egyelőre nem tudni, hogy milyen feltételeknek kell majd megfelelnie a generálkivitelezésre jelentkezőknek, ez a beruházást felügyelő állami BMSK hatásköre, de ezzel kapcsolatban nem közöltek többet. Kérdéses továbbá, hogy milyen sikerrel fogják a gyorsan változó külső gazdasági és műszaki környezethez igazítani ezeket a kritériumokat, ne feledjük, sok-sok évre előre kellene lehetőleg pontosan meghatározni a leghatékonyabb műszaki tartalmat.

Nagy talány, hogy hol fog megállni a költségszámláló. 2017-ben Lázár János, akkor még mint a Miniszterelnökséget vezető miniszter egy nyár elejei kormányinfón 120-150 milliárd forintos összegről szólt, de pontosítást kért az év szeptemberéig, hogy a közbeszerzéseket pontos összegekkel írhassák ki. Bedros J. Róbert miniszterelnöki megbízott 2020 februárjában már 190 milliárd forintot emlegetett, majd ugyanő 2021 tavaszán 330 milliárd forintos összköltséget vetített előre egy interjúban, hozzátéve, hogy a környék infrastrukturális fejlesztésére szánt 30 milliárd forint is benne van ebben az erősen megnőtt összegben.

Eddig négy jogcímen került sor kifizetésekre: ingatlanvásárlás, tervpályázat, építészeti tervezés és közlekedésfejlesztés. A telket 4,4 milliárd forintért szerezte meg az állam, a tervpályázat lebonyolítása 148 millió forintba került az Állami Egészségügyi Ellátó Központnak és a DBC Zrt.-nek, az építészeti tervezésre pedig 2 milliárd 95 millió forintot fizetett ki a DBC Zrt. A közlekedésfejlesztés az állami felügyelet alatt álló Budapest Fejlesztési Központ (BFK) hatásköre, ők költhetik el a jelzett 30 milliárd forintot.

A tartalékképzés minden ilyen beruházásnál fontos elem, a DBC szerint az alapösszeg (300 milliárd forint) tizedét különítik el erre. Azt nem tudni, hogy ez a 30 milliárd forint elegendő lesz-e a folyamatosan emelkedő alapanyagárak és munkadíjak kifizetésére. Viszont a beruházó szerint a koncepciótervek készítésekor a tervező adott egy négyzetméter alapú költségbecslést, az nem változott. A kiviteli tervezés során a kivitelezésért felelős szervezet, azaz a BMSK Zrt. vizsgálja majd felül ezt a költségbecslést.

További részletek a Piac&Profitban. A magazinra itt tud előfizetni.

 

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo