Jön a vonat!

A hosszú és érthetetlen közbeszerzési huzavona után a MÁV vezetői hétfőn aláírták a motorvonatkoról szóló szerződést a svájci Stadlerral.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Közleményt bocsátott ki a MÁV Rt. - mintegy abszolút hivatalossá téve - a szerződéskötés tényét, s ezzel látszólag végérvényesen befejeződött a többszörösen is leállított, megakadályozott versenyezetési folyamat.   A lefolytatott ártárgyalások során a vasúttársaság az induló ajánlatokhoz képest mintegy 40 milliárd forint megtakarítást ért el a szerződéses ár tekintetében.

A MÁV Rt. szerződést kötött az összességében mintegy 13 milliárd forinttal olcsóbb és korszerűbb motorvonatokra ajánlatot tevő Stadlerrel - juttatta el közleményét a társaság a Piac & Profithoz. Tehát augusztus 15-én a megszületett a megállapodás a 2004. április 30-án kiírt 30 elővárosi villamos motorvonat beszerzéséről és karbantartásáról.  A közbeszerzési pályázat során ajánlatot benyújtó svájci Stadler Bussnang Részvénytársaság nyerte el az üzletet.

A 2005. augusztus 4-én kihirdetett döntést követő 8 napon belül a Közbeszerzési Döntőbizottság nem emelt kifogást, ezzel kinyilvánította, hogy a rendelkezésére álló dokumentumok alapján nem lát jogsértésre utaló körülményeket, amelyek indokolhatnák az ideiglenes intézkedést. A MÁV Rt. vezetése és a tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági és közlekedési miniszter egyeztetett álláspontja alapján a motorvonatok szállítására és karbantartására vonatkozó szerződések abban az esetben lépnek hatályba, amennyiben a MÁV Rt. a beszerzés finanszírozására vonatkozó Finanszírozási Szerződést a finanszírozó pénzügyi szervezettel megköti, valamint ha ezen időpontig a Közbeszerzési Döntőbizottság folyamatban lévő eljárásaiban nem minősíti a MÁV Rt. közbeszerzési eljárását és az azt lezáró döntését jogsértőnek.

A szerződés hatályba lépését követően az első motorvonatok várhatóan 2006 tavaszán érkeznek Magyarországra, a teljes flotta leszállítására 24 hónapon belül kerül sor. A járműflotta a Déli pályaudvarról induló három elővárosi vonalon fog közlekedni, Pusztaszabolcs, Székesfehérvár és Tatabánya irányába.  A Stadler a vonatok karbantartására és tisztítására Pusztaszabolcson fenntartó bázist hoz létre a MÁV használaton kívüli teherkocsi-javító műhely területének és infrastruktúrájának megvásárlásával és fejlesztésével.

A svájci cég szerint a  FLIRT motorvonat alacsonyabb árával, gazdaságosabb műszaki megoldásaival, nagyobb utaskényelmével és biztonságával nyert a több mint egy évig tartó pályázaton.

A Stadler Rail magyar partnerével a Ganz Transelektróval azon lesz, hogy technológiai transzferrel segítse a magyar vasúti járműgyártási hagyományok újraélesztését és a magyar munkahányad fokozatos és folyamatos növelésével új magyar munkahelyek létrejöttét a projekt folyamán.

(A Népszabadásban hétfőn megjelent értesülés a fentiek fényében talán meg sem történt.)

Véleményvezér

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo