Az elmúlt évek tendenciái azt mutatják, hogy egyre több ázsiai cég telepedik meg Európában is. Eddig inkább a nyugat európai multinacionális szakmai vevők voltak előtérben, de akadtak már indiai befektetők is az elmúlt évek során.
Az érdeklődő indiai cégek - melyek akár 200 millió dollárt is szánnak európai terjeszkedésre - nem kifejezetten földrajzi kitétel szerint keresnek, sokkal inkább a céltársaságok versenyelőnyeit szeretnék megszerezni és azt továbbvinni,(mint pl, gyógyszergyártói engedélyek, autóalkatrész-gyártás, informatika, szállítmányozás, építőipar), vagy megfelelő szakmai emberállomány, esetleg növekedési potenciállal bíró cégeket keresnek. Az indiai cégek opportunisták és minden a stratégiájukba illő és megfelelő méretű céget megvizsgálnak - közölte a Piac és Profit kérdésére Almási Levente, a Magánbankár Financial Advisory Kft. társigazgatója.
Növekedési stratégia
A cégek nem régióban gondolkodnak, hanem növekedési stratégiában. Indiából elsősorban az ottani régiót (Ázsia) célozzák meg, és azon lehetőségek beszűkülése után néznek további piaci lehetőségeket. Közép-Kelet-Európa a minőségi szakembergárda és a költséghatékony EU megjelenés miatt vonzó számukra.
A társaságok megadják, hogy mennyi legyen a céltársaság árbevétele és nyeresége, illetve a keresett tranzakció mérete. Ezek később változhatnak, az első megközelítés az, hogy a céltársaságnak rendelkeznie kell növekedési potenciállal. Évi legalább 150-200 millió forintos üzemi nyereséggel bíró magyar tulajdonú társaságok "ajánlkozását" keresik, várják.
Outsource partnerek Indiából
A Gartner kutatócég egy néhány hónappal ezelőtt publikált tanulmányában rámutatott arra, hogy az erőforrás-kihelyezésre szakosodott indiai szolgáltató cégek egyre inkább megvetik lábukat Európán belül, erről azonban az európai partnerek inkább nem nyilatkoznak.
A nagy indiai it-cégek, mint az Infosys Satyam már a tavalyi év során is több mint 16 milliárd dollár feletti bevételt produkáltak. Így nem csoda, hogy a szinte már telített indiai piacon túl terjeszkedve Európát szemelték ki célpontnak. "Az európai partnerek egyre ritkábban számolnak be a nyilvánosság előtt az indiai szolgáltatókkal kötött megállapodásokról" - jelentette ki Claudio Da Rold, a kutatócég elemzője. Véleményük szerint ennek az a legfőbb oka, hogy az európai vezetők a munkaerő moráljára, illetve a cég imázsára nézve aggodalmasnak tartják az ilyen szövetségeket.