Az országok közötti verseny éleződésével a közszférában működő szervezeteknek is különös gondot kell fordítaniuk az általuk nyújtott szolgáltatások színvonalának, elérhetőségének és költséghatékonyságának javítására. A Cisco Net Impact elnevezésű felméréssorozata azt vizsgálta, hogy az egyes szervezetek milyen mértékű hatékonyságnövekedést érhetnek el az internetes alkalmazások és a hálózati technológiák bevezetésével, illetve a folyamatok és a szervezet átalakításával.
A sorozat közintézményeket vizsgáló tanulmánya kimutatta, hogy a magyarországi közszférában működő szervezetek internetes ellátottsága, hálózati és technológiai felkészültsége magas színvonalú. A rendelkezésre álló sávszélesség tekintetében a magyar közintézmények megfelelő alapokkal rendelkeznek hatékonyságuk további javításához. A tanulmány ugyanakkor arra is rámutatott, hogy csak akkor tudják teljes mértékben kihasználni a hatékonyságnövelési lehetőségeket, ha sikerül megfelelően átszervezni folyamataikat, számítógépes és önkiszolgáló megoldásokkal könnyebben elérhetővé tenni a lakosságnak nyújtott szolgáltatásaikat, illetve megvalósítani az új technológiákkal támogatott szolgáltatásokhoz nélkülözhetetlen szemléletváltást.
A szervezetek a megfelelő ICT-beruházásoknak köszönhetően jelentős költségmegtakarításokra tehetnek szert. A korábbi Net Impact tanulmányok kimutatták, hogy a hálózati technológiákra, üzleti folyamatokra és alkalmazásokra irányuló beruházásokkal átlagosan 20-30 százalékkal csökkenthetők az üzemeltetési költségek. A közszolgáltatásokat és azok kiegészítő tevékenységeit automatizáló hálózati alkalmazások bevezetésének fő okaként a 8 európai országban elvégzett kutatás során megkérdezett közintézmények 71százaléka a költségcsökkentést említette. Magyarországon a közintézmények több mint felétől (55 százalékától) várja el fenntartójuk, hogy ICT-beruházások révén csökkentsék üzemeltetési költségeiket.
A tanulmány szerint a megvalósuló költségcsökkenés elsősorban az e-szolgáltatásoknak tudható be. Az önkiszolgáló jellegű szolgáltatásokat ugyanis egyre több állampolgár használja, és az ügyek mind nagyobb hányadát intézik ilyen úton. Az elektronikus ügyintézésben részvevők számának, vagy az ilyen módon elintézett ügyek arányának megkétszereződése egyaránt legalább 10-10 százalékos csökkenést eredményez az üzemeltetési költségekben, miközben az ügyfelek elégedettsége 20 százalékot meghaladó mértékben növekedhet.
A régiót vizsgáló első Net Impact: Public Sector felmérés szerint a közszférában működő legtöbb európai szervezetnél (86 százalék) jelenleg folyamatban van az e-szolgáltatások házon belüli bevezetése. Lényegesen alacsonyabb a külső szereplőket, azaz állampolgárokat vagy más intézményeket célzó e-szolgáltatások megvalósításán fáradozó szervezeteknek az aránya (57 százalék). Ezek az arányok a magyarországi közintézmények tekintetében is helytállóak, azzal a különbséggel, hogy az e-szolgáltatásokat csupán a szervezetek 46 százaléka terjeszti ki, vagy tervezi kiterjeszteni az állampolgárokra. Ennek egyik oka az lehet, hogy egyelőre háttértevékenységeik fejlesztésére, valamint rendszereik bevezetésére és integrációjára fókuszálnak.
A 2004-ben nyolc európai ország bevonásával készített Net Impact: Public Sector tanulmány az infokommunikációs technológiák hatékonyságra gyakorolt hatását vizsgálta. 2005-ben a Cisco és a Momentum Research Group piackutató cég a tanulmánysorozatot további öt EMEA-régióbeli országra - többek között Magyarországra - is kiterjesztette. A 2004-es és 2005-ös Net Impact: Public Sector felmérésekben több mint 1800 informatikai és üzleti döntéshozó vett részt. Az interjúk során a magyarországi közszférából összesen 230 döntéshozót kérdeztek meg.