Jó évet zártak az építőanyag-iparban

A tavalyi évben az építőanyag-kereskedések havi forgalma rendre 3-10 milliárd forinttal meghaladta a 2016. évi azonos hónapban regisztrált forgalmat – állítja a GfK, építőanyag-kereskedői paneladataira alapozva. A piac összforgalma 24 százalékkal bővült részben az árak, részben pedig a volumennövekedés generálta forgalomnövekedés okán. A kiadott építési engedélyek száma és az Családi Otthonteremtő Program folytatása 2018-ban is pozitív kilátásokra enged következtetni.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Elmondhatjuk, hogy 2017-ben igazán beindult az építőipar. Az építőanyag-kereskedések értékforgalma közel 24 százalékkal növekedett, amihez hozzájárult részben az árak emelkedése, részben pedig egy volumennövekedés kiváltotta forgalomnövekedés is. A GfK építőanyag-kereskedés felmérésében közel 350 milliárdos forgalmat mért, amely megközelítőleg 75-80 százalékos pontossággal fedi a B2C és projektértékesítést, tehát becslései szerint nagyságrendileg 440 milliárd forint ment át ezen a csatornán. Emellett a barkácsáruházak lakásfelújításhoz tartozó termékeinek összforgalma is közel 15 százalékos növekedést mutatott.

fotó: PP archív

Az építőanyag-kereskedések forgalmát havonta vizsgálva jól látszik, hogy 2016-hoz képest 2017-ben minden hónap forgalma 3-10 milliárd forinttal meghaladta a bázisösszeget. Kiugró időszakot március és május jelentett, amikor is az előző hónaphoz képest jelentősen megugrott a forgalom. Amíg 2016 szeptemberéig egy folyamatosan felfelé ívelő görbe látható a forgalomban, addig 2017-ben már érdekesebb a szezonalitás. Főként azt is figyelembe véve, hogy egy enyhe szeptemberi visszaesést követően a piaci forgalom még a júliusi szintre tudott visszatérni.

Továbbra is két nagy szegmens – a szerkezeti anyagok (vasbeton, fal, tető, kémény, nyílászárók) és az építési anyagok (hőszigetelés, burkolás, aljzatképzés, belső felület, illetve homlokzatképzés) – adja a forgalom közel hetven százalékát. Értékben legnagyobb növekedést a vasáru, illetve a hőszigetelő anyagok érték el.

Építőipari árdrágulás – módosítható-e a vállalkozói díj?
Mostanában gyakran halljuk, hogy perek, jogviták sokaságára lehet számítani az építőiparban amiatt, hogy idén is nagymértékben drágultak az építési anyagok, illetve egyre több pénzbe kerül a munkaerő és a háttérszolgáltatások megfizetése. A legtöbb vállalkozó ugyanis 5-7 százalékos árnövekedéssel számolva alakította ki fix vállalási árait, ám eközben átlagosan 25 százalékos, de sok esetben még nagyobb mértékű költségnövekedés következett be. Felmerül a kérdés, hogy ebben az esetben jogosult-e a vállalkozó a vállalkozói díjat módosítani? A KCG Partners Ügyvédi Társulás erre kíván választ adni.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo