Magyarok itthon
A tavalyi év a belföldi turizmusban is kiemelkedően jó év volt. - mondta Kelecsényi Ágnes, a Magyar Turizmus Rt. marketing vezérigazgató-helyettese azon a tájékoztatón, melyen a KSH adatait, illetve a M.Á.S.T. Piackutató Intézettel közösen végzett felmérés eredményeit ismertették.
A hazai úti célok közül a Balaton vonzereje változatlan. A belföldi turizmusban regisztrált vendégéjszakák 43,3%-át a Balaton környéki üdülőhelyeken töltötték a magyarok. A kirándulási úti célok toplistáját viszont Budapest és a Közép-Dunavidéki régió vezeti. Honfitársaink 2005-ben több, de rövidebb tartózkodási idejű utazást tettek a hazai tájakon. Az átlagos tartózkodási idő 2,5 nap volt.
Az üdülési csekk is egyre jobban bevonul a munkáltatók által nyújtott bónuszok közé. Tavaly 500 ezer magyar vett igénybe üdülési csekkel turisztikai szolgáltatást. A belföldi turizmus egyre nagyobb szeletet hasít ki a növekvő tortából: Míg 1991-ben a kereskedelmi szálláshelyeken 35 %-os volt a belföldiek aránya, addig 2005-ben 45%, miközben maga a "torta" is jelentősen növekedett az elmúlt másfél évtized szállodafejlesztéseinek köszönhetően.
A belföldi turizmusból származó bevétel 2005-ben 600 milliárd forint volt. Ennek felét 1 napos utazásokon, azaz kirándulásokon költötték el honfitársaink.
2005-ben az egynapos kiránduláson részt vevők 11,3%-a külföldi úti célt is választott. A legnépszerűbb desztináció Ausztria volt, melyet Szlovákia és Románia követ. Fő motiváció a városlátogatás (29,4%), a vásárlás (22,5%) és a rokonok, ismerősök felkeresése(16,4%).
A felmérésben résztvevő háztartások 23%-a utazott tavaly több napra, azaz turistaként külföldre, ráadásul nem is egyszer. (Átlagosan 1,46 utazást tettek a vizsgált időszakban.) A desztinációk népszerűségi listáját itt is Ausztria vezeti, Olaszország és Horvátország előtt.
A főutazásnak nevezett hosszabb tartózkodási idejű nyaralást (telelést) 100 magyarból 39 töltötte külföldön tavaly. Az úti célok közül Horvátország került a dobogó tetejére, Olaszország a második helyre, s Ausztria a harmadikra. Bulgária - melyet az idei év slágerének tartanak az utazási szakmában - tavaly már a negyedik helyen végzett.
Nő az Internet szerepe
Mind a belföldi, mind a külföldi utazások előkészítésében, megszervezésében erőteljesen növekszik az Internet szerepe. A belföldi turizmusban a kirándulásoknál 36,6%, a többnapos utazásoknál 41,1 %, a főutazásoknál 30% volt a világhálót információszerzésre felhasználók aránya.
A külföldi utazásoknál is előtérbe került az Internet szerepe. Az egynapos utaknál az utazók 42%-a, a többnapos utaknál pedig 52,1%-a használta az Internetet információszerzésre. A főutazás megszervezésénél 23,3% csak információszerzésre, 8,5 % foglalásra is használta az Internetet, 2,5% pedig az elektronikus fizetési módot is választotta.