Itt a (reform)idő, most vagy soha

A politika a népszerűtlenségétől jobban félt, mint az ésszerűtlenségtől - utalt az elmúlt évtizedek "államstabilizáló" hibájára a pénzügyminiszter.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A lehetőséggel, a szükségszerűséggel most kell élni, nincs értelme várni, a most részét képezi a munkánknak, s végül, de nem utolsó sorban: a reform politikai legitimációja is megszületett a parlamenti választásokkal. E kicsit nyakatekert fogalmazással, több rendhagyó fogalompárosítással a pénzügyminiszter élt egy olyan előadást tartva, melynek alaphangját - szándéka szerint - az adta meg, hogy a kormányprogram előkészületeiről semmi szín alatt nem nyilatkozik. Ezt meg is tette, de a most szócskát többször is hangsúlyozva értésre adta, hogy a menetrend egyet jelent az azonnali kezdéssel.

Veres János pénzügyminiszter a Friedrich Ebert Alapítvány által felkért előadóként Vértes Andrással, a GKI Gazdaságkutató Rt. elnökével egyetemben Reformkényszerek a magyar költségvetésben címmel meghirdetett rendezvényen szerepelt május 9-én este. A fiskális tárca vezetője úgy nem mondott konkrétumokat hallgatóságának, hogy konkréten bejelentette, döntően olyan programot  dolgoztak ki és még javában írják a megannyi részletet, amely mélyreható változások sorát tartalmazza. A köznyelvben ezeket hívják a nagy elosztó rendszerek reformjának. A második Gyurcsány kormány törvénymódosításokkal - alkalmasint kétharmados törvényekkel - indítja el az önkormányzati, az egészségügyi, az állam működésére vonatkozó átalakításokat. A miniszter szavai szerint a maastrichti kritériumok 2008-ban való teljesítésére, a 2010-es euró-bevezetésre koncentráló politika azt is tartalmazza, hogy kerülnek minden olyan beavatkozást a gazdaságba, amelyekkel csak a tárgyévi folyamatokat befolyásolnák, ellenkezőleg, a költségvetés esetében is olyan egyensúlyjavítási lépéseket tartanak reálisnak, amelyeknek hosszabb távon jelennek meg a hatásai.

Veres János az áprilisi államháztartási adatok nyilvánossá válását is elemezte, azt, hogy a januári-februáriak az előre jelzetthez képest jobbak voltak, melyeket rosszabbak követtek márciusban. Az áprilisi számok azonban a kormányzati prognózisnál ugyancsak előnyösebbek, 40 milliárddal lett jobb az államháztartás egyenlege. Ezzel együtt is lényegi, hogy az új kormány hozzákezd az államháztartás hosszú távra szóló reformjához, melyet - érvelt a miniszter - már a választások előtt is képviselt és nyilvánosan is megnevezett a tárca. Magyarországon ma reformhangulat van, a szakemberek, a gazdálkodók körében mindenképpen, de a lakosságtól sem idegenek a változtatások. Az állam működését kell erőteljesen megváltoztatni - nevezte meg a reformok talán első stációját Veres János, aki e követelmény másfél évtizedes előtörténetét egy szójátékkal vázolta fel: a politika a népszerűtlenségétől jobban félt, mint az ésszerűtlenségtől. A kormányprogram a hónap végén lesz nyilvános, június és július folyamán a parlament elé kerül, immáron döntést igénylő törvénytervezetek formájában. Több kétharmadosat is beterjesztenek, s Veres utalt rá, még alkotmánymódosításra is javaslatot tesznek.

Míg a fiskális tárca vezetőjét a titoktartás kötelezte a készülő program részleteinek mellőzésére, addig Vértes András a hozzáértő bennfentes minőségét is sejtetve zavartalanul felvázolhatta előadásában a kormányzati lépések jellegét. A GKI elnöke úgy tapasztalta, hogy a vélelmezett megszorításoknak ugyan nem tapsol majd a társadalom, de mégis várja a komoly átalakításokat. A koalíció reformígérettel nyert, s most a politikai kontinuitást valóban nagy horderejű gazdaságpolitikai fordulattal kell ötvözni. Ennek sikerét mind a társadalom, mind a nemzetközi környezet igencsak várja, ez utóbbi úgy is, hogy keresni akar rajta. A pénzpiacok rengeteg pénzt tartanak az országban - magyarázta Vértes András -, s alapvetően arra játszanak, hogy a forint visszaerősödik.

A magyar gazdaság képes teljesíteni a maastrichti kritériumokat, sőt eddig sem a gazdaságon múlott, hogy nem teljesültek ezek a passzusok, hanem a politikán. Most a politikában is megvan az akarat - érvelt a GKI-elnök -, vagyis teljesíthetők is a maastrichti kritériumok. Vértes szerint a fő kérdés most az, hogy sikerül-e olyan reform- és rövid távú egyensúlyjavító programot összeállítani, amely a magyar GDP 5-5,5 százalékával javítja az állam pozícióját néhány év alatt. Vértes szerint az elkövetkező tíz évnek arról kell szólnia, hogy folyamatosan modernizálódik az állam tevékenysége. De úgy, hogy a teendők zömén az első három-négy évben sikerül túljutni. 

A rövid távú - de Veres Jánosra hajazva: hosszabb távon fenntartandó, trendváltozást eredményező - beavatkozások GKI-s listájának első helyén az állami rendszerek körében elérendő kiadáscsökkentés, illetve bevételnövelés áll. Bár az itt szükséges intézményi változtatások az első időkben kiadásnövekedéssel járnak együtt, de a trend kedvező és szükséges. A kiadáscsökkentések legérzékenyebb, ám legkevésbé elkerülhető passzusa a gázártámogatás két vagy három lépésben történő leépítése. Vértes adatokkal is segített a tisztánlátásban, januárban és februárban 65 százalékkal volt magasabb az importgáz ára, mint egy évvel korábban, s ezt a differenciát ellensúlyozzák támogatásokkal - nyilvánvalóan ésszerűtlenül. Ráadásul a magas jövedelműek ugyanúgy élvezik a kedvezményeket, mint azok, akik tényleg rászorulnak a segítségre. Tehát elkerülhetetlen, hogy a világpiacihoz közelítő "pályára" állítsák a gázárakat, s akik támogatandók, azok valóban kapjanak ellentételezést. Vértes András a bevételek adókulcsokkal való növelését elkerülhetetlennek tartja, sőt tartotta már tavaly szeptemberben is: akkor jelentette ki nyilvánosan is a GKI, hogy az áfa 15 százalékos kategóriáját 20 százalékosra kell felvinni. A cég elnöke szerint a társasági nyereségadó is "feltornázható", s Vértes azt is tanácsolja a kormányzatnak, hogy az eva 15 százalékától is tekintsen el, azaz növeljék ezt a kulcsot is 20 százalékra. Ingatlanadót szintén jósol az elnök, az állami cégek ingatlanait sem kímélve. S végül a munkavállalói járulék növelése is realitás lehet.

A gazdaságkutató a kormányzattól elvárt egyensúlyjavítást - annak hatásait - számszerűsítette is: a reform és a kiigazítás lassíthatja a növekedést, de csak néhány tizeddel, következésképp a 4 százalék fölött marad, ha az EU-ban a 2 százalék körüli konjunktúra is valóságos lesz. Májusban, júniusban és júliusban az infláció még lefelé tart, alatta lesz a 2 százaléknak. Igaz, utána már fölfelé mozdul el, a GKI úgy gondolja, a havi index 4,5 százalék körül alakulhat, legfőképp az egyensúlyjavító intézkedések velejárójaként.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo