Ipari termelői árak: enyhén növekedtek

Az ipari termelői árak 2002 áprilisában átlagosan 0,3%-kal voltak magasabbak, mint egy hónappal korábban, az árnövekedés üteme február óta változatlan. A termelői értékesítések belföldi árszínvonala 0,9%-kal növekedett, míg az exporté forintban mérve 0,2%-kal csökkent márciushoz viszonyítva 2001 áprilisához képest 12 hónap alatt az ipari termékek termelői árai átlagosan 2,7%-kal csökkentek.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Ezen belül a belföldi értékesítésre kerülő ipari termékekért 1,3%-kal magasabb árat fizettek a vevők, míg a kivitelre kerülő termékek forintban számba véve közel 6%-kal alacsonyabb áron értékesültek.
A belföldi értékesítések áprilisi áralakulását továbbra is a kőolaj-feldolgozási termékek átlagot meg-haladó mértékű árnövekedése jellemezte, követve a kőolaj és kőolajtermék világpiaci árváltozását. Egy hónap alatt a vegyipari ágazatokban az árak 2,8–7,0% között emelkedtek, a gumi és műanyagtermékeket kivéve, ahol 0,5%-kal alacsonyabbak voltak, mint márciusban.

Ennél kisebb mértékben ugyan, de emelkedtek az árak a gépipar valamennyi ágazatában, ezen belül kiemelten a járműgyártásban (1,3%) és a gép-, berendezésgyártásban (0,9%). Az építőipari keresletbő-vülés eredményeként az építőanyagokat előállító nemfém ásványi termékek területén (0,9%), a bútor-iparban (0,8%) és a bányászat érintett területein (egyéb bányatermékek, mint kő, agyag stb. 2%) is növe-kedő árakat regisztráltunk. A többi ágazat belföldi értékesítési árai csekély mértékben változtak, az ár-változások intervalluma mínusz 0,3 plusz 0,1% között volt. (Előbbi az élelmiszeripari termékek átlagos áprilisi árváltozása, ahol az egyes szakágazatokban kialakult árindexek 98,7–104,5% között változtak).

Az ipari termékek kiviteli árainak alakulását az utóbbi hónapokhoz hasonlóan a forint árfolyam-alakulása mellett a kőolaj-feldolgozási termékek árnövekedése határozta meg. Áprilisban, a vegyipari ágazatokban átlagosan 3,8%-kal emelkedtek a forintban kifejezett árak az előző hónaphoz képest. Ezen belül a kőolaj-feldolgozási termékekért 10,6%-kal, a vegyipari anyagokért és késztermékekért 3%-kal fizettek többet, míg a gumi- és műanyag termékek ára 0,2%-kal csökkent. A feldolgozóipari ágazatok közül mérsékelten emelkedtek a bőrtermékek (0,8%), továbbá a fémalapanyag és fémfeldolgozási termé-kek exportárai (0,4%). A többi ágazatot csökkenő árak jellemezték, jelentősebben az élelmiszer-ipari kivitel árszintje 1,4%-kal, továbbá a papírgyártásé mérséklődött (1,7%). Az ipari kivitel legnagyobb ré-szét képviselő gépipari ágazatokban átlagosan 0,8%-kal voltak kisebbek az árak, mint egy hónappal ko-rábban.

Az ipari termelői árak alakulását rendeltetés szerinti csoportosításban tekintve áprilisban mindkét értékesítési irányban a legnagyobb áremelkedés az energiatermelő ágazatokban volt, exportban 10,6%-kal, a belföldi értékesítésben pedig 2,3%-kal magasabb árak alakultak ki, mint márciusban. A belföldi értékesítéseken belül a továbbfelhasználásra kerülő anyagok ára 0,7%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,6%-kal, a beruházási célra előállított termékeké 0,5%-kal volt magasabb.

Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.
A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében

A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében 

Szomorú társadalmi látlelet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo