Inkább hosszabbítják irodabérletüket a cégek Közép-Európában

A járvány óvatossá tette a cégvezetőket, ha irodabérleti szerződésükről van. Inkább hosszabbítanak és néha még el is halasztják költözési döntéseiket – derül ki a Colliers International nemzetközi ingatlan tanácsadó friss összefoglalójából.

A koronavírus járvány erős hatással van az irodapiacra, nagyon sok cégvezetőt arra késztetett az elmúlt hetekben, hogy átgondolja, mekkora területet használnak ténylegesen és milyen rugalmas megoldásokkal lehetne biztonságosabbá tenni a benti munkát.

Erről a helyzetről szólva a Colliers International azt írta: tisztán látszik, hogy mindenki komoly nyomás alatt van a jelenlegi helyzetben, és így könnyen hozhatnak gyors vagy akár elhamarkodott érzelmi döntéseket. A bérbeadók és bérlők folyamatosan egyeztetnek arról, hogy miként tudnak közösen túllenni ezen a válságos időszakon.

Az egész régióban, így Magyarországon is elterjedt a bérleti díj halasztása és további kedvezményeket vezetek be a bérbeadók. Mindezt a bérleti díjak csökkentése helyett teszik, ezt szeretnék elkerülni. Az engedményekért/ bérleti díj mentes időszakért cserébe a bérleti szerződések az adott időszakkal történő meghosszabbítását várják el a bérlőktől.

„Az elterjedt 5 éves bérleti szerződéses időtartam következtében feltételezzük, hogy idén többségben lesz a bérleti szerződések újratárgyalása és megújítása. Várhatóan kevesebb új és előbérleti szerződést realizálhatunk, mivel a bérlők a helyzet tisztázódásáig nem akarnak hosszú távon elköteleződni. Emellett arra is van esély, hogy több albérletbe adási ajánlattal találkozhatunk, amennyiben a cégek csökkentik irodaterületeik méretét" – vélik a cég szakértői.
A bérlői biztosítékok alaposabb átvizsgálása várható a jövőben mind a bérbeadók, mind a bankok és befektetők részéről. Ennek köszönhetően csökkenthetik a kockázatokat és biztosíthatják a fenntartható bevételeket. A tanácsadó úgy látja, hogy a befektetésben is visszaesés volt. Főleg annak köszönhetően, hogy még nem látni teljesen tisztán, hogy milyen hatással lesz a jelenlegi helyzet hosszútávon az irodapiacra. Továbbá a befektetők utazási lehetőségeinek korlátozottsága is lassította a tranzakciók előrehaladását. Az országok újra nyitásával, a tranzakciók számának növekedése várható az év második felében.

Közép-és Kelet-Európa fővárosaiban a modern irodaállomány elérte az összesen közel 26,4 millió négyzetmétert. Idén az első negyedévben a fejlesztők több mint 288.000 négyzetméter irodaterületet adtak át, további 3,6 millió négyzetméter pedig építés alatt áll, és várhatóan a következő 2-3 év során készül el.

A régióban a legtöbb irodaterület Varsóban (5,6 millió négyzetméter), Budapesten és Prágában (egyaránt 3,7 millió négyzetméter) található. Idén az első negyedévben a legtöbb irodaterületet Bukarestben adták át (78.000 négyzetméter), ezt követte Belgrád (48.000 négyzetméterrel) és Budapest (45.560 négyzetméterrel). A legtöbb építés alatt lévő irodaterület Varsóban található (792.800 négyzetméter), melyet Budapest (582.000 négyzetméter és Bukarest (380.000 négyzetméter követ.

 

Véleményvezér

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.
Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett 

Mohó volt az állam, ami elég gyakori probléma manapság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo