Ingadozó gépkocsi-piac

A GKI Gazdaságkutató Rt. negyedévente készít felmérést a gépkocsi-piac várható alakulásáról a háztartások és a vállalatok körében.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2004-ben a gépkocsi-értékesítés jelentősen ingadozott. Az első negyedévben közel 46 ezer személygépkocsit adtak el, ami 3 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakától. A második negyedévben javulás következett be, 2003 második negyedévéhez képest 8%-kal nőtt az értékesített új személygépkocsik száma és megközelítette az 58 ezret. A harmadik negyedév újabb visszaesést hozott, az értékesítés kissé elmaradt a 49 ezer darabtól. Az előző év azonos időszakához képest ez 5%-os visszaesés. Az első tíz hónapban összesen ugyanannyi gépkocsit értékesítettek, mint 2003 azonos időszakában.

Az első negyedéves visszaesés egyik oka a regisztrációs adó bevezetése, mely februártól a gépjárművek fogyasztási adóját váltotta fel. 2004 második felében ismét a figyelem középpontjába került a regisztrációs adó, mely 2005-ben - a jelenlegi helyzettel szemben - része lesz a gépkocsi után fizetendő áfa alapjának.

2004 harmadik negyedévben a háztartások csupán 1,7%-a (64 ezer háztartás) gondolja úgy, hogy várhatóan egy éven belül új személygépkocsit vásárol. További 3,5% (131 ezer háztartás) tervezi használt autó vásárlását a következő egy évben. A gépkocsit vásárlók 93%-a úgy gondolja, hogy 3 millió forintnál kevesebbet, 6%-a 3-6 millió forint között, 1%-a pedig 6 millió forint feletti összeget költ a gépjármű megvásárlására. A személyautó vásárlását tervezők 31%-a a teljes vételárat egy összegben kívánja kifizetni, míg 58%-a várhatóan részletfizetés mellett dönt. A vásárlók 12%-a akarja a finanszírozást lízing formájában megoldani. A lízingelők aránya az előző negyedévhez viszonyítva nem változott, a készpénzes vevők aránya tovább csökkent a részletfizetés mellett döntők javára.

Negyedéves felmérésünk során a magyar vállalati szektort reprezentáló mintán felmértük a hazai cégek gépkocsi vásárlási terveit. A válaszadók 12%-a nagy valószínűséggel vesz majd autót, 12%-uk pedig valószínűnek tartja, hogy új gépjárművet vásárol. A cégek 26%-a nem tartja valószínűnek, hogy autót vesz a következő egy évben, 49%-uk pedig biztosan kizárta ennek lehetőségét.

A cégek a korábbiakhoz hasonlóan a közép-kategóriás autókat fogják keresni a leginkább, ebbe a kategóriába tartozik az összes vásárolni kívánt gépkocsi 57%-a. A második legnépszerűbb csoportot a kis-kategóriás személyautók jelentik, részarányuk 26%. A vállalati márkapreferenciák eltérnek a lakosságétól. A vállalatok legkedveltebb márkái a Volkswagen, a Toyota és az Opel. A Toyota növelte népszerűségét, de így is csak másodiknak futott be. 2004 során jelentősen javult még a Renault és a Skoda megítélése. A lakosság által kedvelt Suzuki, mely 2004 első felében utolérte az Opel az értékesített autók számában, a vállalati kedveltségi lista végén található.

2004-ben felerősödött a személygépkocsi-értékesítés éves ciklusa, negyedévenként jelentős ingadozást figyelhettünk meg. Az év utolsó negyedéve hagyományosan magas forgalmú, vagyis számíthatnánk a forgalom hirtelen megugrására. 2005-re a regisztrációs adó mértéke kategóriánként eltérő mértékben, 4-13% százalék között növekszik. Az emelés logikája nem egyértelmű: a legalsó és legfelső kategóriák körében magasabb, a középső kategóriáknál mérsékeltebb emelés lesz. A regisztrációs adó bevonása az áfa alapba, illetve az adó mértékének növelése drágítja a személygépkocsikat. A várható áremelkedés nagyrészt az adómódosításoknak tulajdonítható, mivel az importőrök főként a forint árfolyamának változása miatt igazítják áraikat, a forint erősödése azonban nem indokol emeléseket. Kérdéses, hogy az előre látható drágulás milyen mértékben ösztönöz a vásárlások előrehozatalára.

Felmérésünk szerint 2004 negyedik negyedévében csak mérsékelt növekedésre számíthatunk, így 2004-ben összességében a tavalyi forgalommal megegyező, esetleg attól elmaradó értékesítést várunk. Az esetleges előrehozott kereslet véleményünk szerint nem fogja jelentősen növelni az éves értékesítést. A 2003-ban 21%-kal növekedett az új gépkocsik értékesítése, így az idei stagnálás mellett is jelentős forgalom figyelhető meg.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo