Minden hagyományos szegmensben visszaesett a tanácsadói szolgáltatások és termékek megrendelési volumene, még a nagyvállalati szektor felé szolgáltató cégek esetében is. Valójában több piaci folyamat együttesen játszik szerepet abban, hogy a tanácsadói szektort az átlagosnál jobban érinti a válság - állapítja meg Wolf Gábor, aki szerint a változások katalizátora az internet és az úgynevezett "infóbiznisz".
Az elmúlt években ugrásszerűen növekedett az internetes tanácsadók száma, ezzel olyan tudásanyag került ki ingyenesen elérhetően a világhálóra, melynek hatására átalakult a kereslet.
Az új tanácsadói üzleti modellek révén - elsősorban az online marketing és az infóbiznisz miatt - korábban névtelen tanácsadók komoly piaci részesedést szereztek a szakértő szerint. Emellett a tanácsadó cégeknek szembe kell néznie azzal is, hogy amíg korábban egy elbocsátott, vagy távozó tanácsadó "csak" a know-how-t tudta elvinni a cégből, most viszi az ügyféllistát, vagy az internet segítségével gyorsan képes konkurenciaként fellépni.
A kicsiknek kell tanácsot adni
A szakértő szerint azok a tanácsadó cégek, akik nem reagálnak e változásokra, az eddiginél is nagyobb nehézségekre számíthatnak. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a hagyományos tanácsadó cégek elsősorban a multinacionális cégekre, a nagyvállalatokra fókuszálnak, pont arra a vállalati körre, amelyben a legerősebb a tanácsadói költések visszafogása. Ezzel szemben az új üzleti modellel rendelkező tanácsadók a legjobban növekvő lakossági és kkv-piacon dolgoznak, így nem érinti őket olyan érzékenyen a válság.
A Marketing Commando szakértője szerint azok a cégek lesznek képesek a leginkább kiaknázni a válság után újraéledő gazdaság kínálta előnyöket, amelyek átalakítják üzleti modelljüket, kiegészítve a legújabb marketing stratégiákkal, új termékekkel és szolgáltatásokkal.