Földbe süllyesztett óriás építmény lesz, fölötte parkkal, zöld növényekkel, bokrokkal. Csepel szigetének északi csücske azonban ma még nem kínál semmilyen érdekességet. Ám oda vonzza majd a tekinteteket még a Gellért hegyről is alig egy évtized múlva a toronyházak sokasága, s mindaz, amivel a főváros XXI. kerülete a XXI. század legelején gazdagszik. Az épületek voltaképpen a hozadékai Közép-Európa most kezdődő legnagyobb környezetvédelmi beruházásának – annak a földbe süllyesztett óriás építménynek, amelyik Budapest szennyvize zömének tisztítását hivatott ellátni. A program szerint 2008-2009-re el is készülnek a munkával.
A csepeli fejlesztés rögtön kérdést fogalmaztat meg, azt, hogyan is jut el a főváros déli kerületébe az a hatalmas mennyiségű anyag, amely eddig szinte szűretlenül jutott be a Dunába? Nos hatalmas csőrendszeren, szivattyúk, átemelők segítségével. Az „útvonal” sem magától értetődő. A szennyvíz igen nagy része az óbudai Zsigmond téri jelenlegi átemelő létesítménytől „indul”. A „csepeli” beruházás itt kezdődik, a csőrendszert innen megy a Duna vonalát követve, a folyó alatt átvezetve a XXI. kerületig. Hasonló történik a túlsó oldalon is, a pesti oldal szennyvizét a ferencvárosi átemelőből nem a Dunába, hanem a Csepelig lefektetendő csőrendszerbe engedik be. Az építés két legfőbb gazdája, az állam és a Fővárosi Önkormányzat gyakorlatilag azzal a protokolláris aktussal indította el a munkálatokat, hogy a kormányfő és a főpolgármester látogatást tett a XXI. kerületi munkálatok színhelyén. A fejlesztés költségei, melyben az Európai Unió forrásai is megjelennek, meghaladják a 100 milliárd forintot. A körülbelül 200 hektárnyi, korábban Mahart tulajdonú terület mellett ugyancsak 200 hektáron elkezdődhet egy másik beruházás is, nem függetlenül a szennyvíztisztító projekttől. Itt azonban piaci alapú ingatlanfejlesztés kezdődhet el, toronyházak épülnek például. A főváros városszerkezete itt visel el felhőkarcolókat, bár a 2001. szeptember 11-i New York-i tragédia óvatosságra intette a tervezőket. A sziget csücskén Budapest legújabb közparkját is kialakítják, a Városliget funkció azonban a XXI. századi igényeket elégíti majd ki. Az már eldőlt, hogy a Mahart privatizációja, illetve a Szabadkikötő infrastruktúrájának nagy léptékű fejlesztése szintén összekapcsolódik a szennyvíztisztító építésével. Egyelőre azt még nem tudni, hogy pénzügyi, avagy ingatlanfejlesztői jellegű privatizációt kezdeményez az állam, ám annak már híre kelt, hogy Demján Sándor vállalkozásai szemet vetettek a Mahartra, a Szabadkikötőre.
A központi szennyvíztisztító Budapest nagy részét kiszolgálja majd, de magát Csepelt nem. Geológiai magyarázata van annak, hogy az építménytől délre eső településről miért nem vezethető ide a zagy. Éppen ezért – tudtuk meg a XXI. kerület alpolgármesterétől, Orosz Ferenctől – Csepelről, az ottani csatornákból ugyancsak a Duna alatt csövön juttatják át a szennyvizet a budai oldalra, az Érd térségében lévő dél-budai regionális szennyvíztisztítóba. Ez a környezetvédelmi beruházás szinte párhuzamosan valósul meg az észak-budai, illetve ferencvárosi létesítmények, s a központi szennyvíztisztító építésével. Teljesülhet tehát a kerület sok évtizedes álma, az, hogy Királyerdő, a homokos-domos, 25 ezer embernek otthont adó városrész csatornát kapjon. Csepelen egyébiránt 70 kilométernyi közcsatornát kell építeni, ennek a 80 százalékát Királyerdőn. A beruházás 6,5 milliárd forintot igényel, s a helyhatóság tervei szerint még az évtized vége előtt megvalósulhat a munka.
A központi szennyvíztisztító építése – idővel pedig működtetése – megköveteli, hogy a közlekedési infrastruktúrát is fejlesszék. A XXI. kerület alpolgármestere az útépítési programot úgy is értékeli, hogy a nagyberuházás hozadékaként végre elkészül a csepeli városközpontot tehermentesítő 3,2 kilométer hosszú, 2x2 sávos elkerülő út 2006 június 30-ig. Míg ezt a beruházást a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza, addig a Csepelt, mint várost elkerülő teherforgalmi utat alapvetően helyi forrásokból építtetik meg. Ez utóbbi 4,7 kilométer hosszú lesz, s a Csepel Művek területén vezet keresztül. Ugyancsak kapcsolt része a szennyvíztisztító telepnek, a logisztikai fejlesztésként elkönyvelt szabadkikötői infrastruktúra-bővítésnek, s a felhőkarcolós beruházásnak az Albertfalva és Csepel közötti híd és út építése. A dunai átkelő – az állam és a Fővárosi Önkormányzat pénzén valósul meg - gyakorlatilag a három XXI. kerületi projekt kellős közepébe fut bele.
Az utakra más, sokkal prózaibb okokból is szükség van. A szennyvizet voltaképpen láthatatlanul szállítják a központi tisztítóhoz, ám a végeredményt elviteléről is gondoskodni illik. A XXI. kerületi alpolgármestertől, Orosz Ferenctől a Piac&Profit megtudta, a zagynak már „helye van”, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. XVIII. kerületi Cséry-telepi üzemébe naponta fuvarozzák majd az anyagot. Ott – ugyancsak a szennyvíztisztító projekt részeként – úgynevezett kezelő telepet építenek fel. Számítások szerint naponta 15-20 kamionnyi biológiailag, hőkezeléssel tisztított iszapot kell átszállítani a Cséry-telepre, ahol már „csak” hasznosítható komposzt anyagot kell készíteni belőle.
Indul Közép-Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházása
Az óbudai Zsigmond tértől Csepelre vezet majd az a csőrendszer, amely Észak-Buda összes szennyvizét a 4-5 év alatt megépülő központi szennyvíztisztító telepre szállítja. A több mint 100 milliárd forintértékű beruházás Közép-Európa legnagyobb környezetvédelmi projektje. De a természet közbe szólt, a geológiai viszonyok nem teszik lehetővé, hogy a Csepelen keletkező szennyvizet is ide szállítsák, ezért azt ugyancsak a Duna alatt Érdre szivattyúzzák majd át. Mindeközben privatizálják és fejlesztik a csepeli kikötőt, kialakítják a Városliget XXI. századi megfelelőjét, teletűzdelik a szigetcsücsköt toronyházakkal.
Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?
Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!
2025. június 11. 15:30
Véleményvezér

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje
Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is
Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.

Ez már tényleg ciki, iskolakapu felújításra gyűjtenek adományokat az egyik vidéki nagyvárosban
Ha van már iskola, kapu is kellene.