A Genertel káradatai alapján 2019-ről 2020-ra közel 25 százalékkal csökkent a bejelentett károk mennyisége, és a 2021-es év előzetes adatai alapján a trend idén is folytatódik. Többet dolgozunk otthonról és kevesebbet közlekedünk, miközben a gépjármű- és alkatrészárak, valamint a szervízdíjak is meredeken emelkednek, emiatt pedig sokan nem érzékelhetik a kötelező díjaik csökkenését. Vajon milyen előnyöket érdemes keresni a következő hetekben a biztosítók ajánlatait böngészve?
Habár az utóbbi években már nem kizárólag a január 1-jei fordulóhoz kötve választhatnak az autósok a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások között, az év végi kampány a tapasztalatok szerint továbbra is több mint fél millió személygépjárművet érint. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) ráadásul idén is jelentős piaci mozgásokra számít: becslésük szerint kb. százezer autós válthat biztosítót 2021 végéig. A kgfb-piac szereplőinek november elejéig kellett kihirdetniük a 2022-re megállapított tarifáikat, a döntésre ugyanakkor nincs túl sok idő, ugyanis az ügyfelek december elejéig jelezhetik a szolgáltatóknál a szerződés felmondását, az új biztosítási csomagot pedig év végéig köthetik meg – a karácsonyfa mellett pedig már jobb nem ezen gondolkozni.
COVID-hatás: kevesebb közlekedő, kevesebb kár
A pandémia jelentősen átalakította mindennapjainkat és ez a közlekedési szokásainkat sem hagyta érintetlenül. A Magyar Nemzeti Bank 2020-ra vonatkozó adatai szerint 23 százalékkal csökkent a kgfb-károk száma, míg a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara frissen publikált kutatása arra a következtetésre jutott, hogy miközben a közösségi közlekedést inkább mellőzték a fertőzéstől tartó magyarok, nem emelkedett számottevően az autóra, robogóra vagy egyéb eszközre váltók száma. Sőt, a budapestiek harmada úgy nyilatkozott, hogy a járvány lecsengése után sem szeretnének többet tartózkodni az utakon. A Genertelhez érkező bejelentések is hasonló tendenciát mutattak: 2020-ra közel negyedével csökkent a szerződésszámra vetített károk száma.Úgy tűnik tehát, hogy tartós változásokra kell számítani a közlekedésben, ami természetesen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokkal kapcsolatos döntésekre is kihat. A vírussal szembeni védekezésben az egyik legfontosabb tényező a tartós otthoni munkavégzés, akinek pedig nem kell bejárnia naponta az irodába, annak kisebb a közúti károkozáshoz köthető kockázata is. A friss felmérések szerint a számítógéppel dolgozók többsége (77 százalék) ráadásul hosszabb távon is a hibrid munkavégzésre szavaz – mondja Árr Mariann, a Genertel marketing és online értékesítési igazgatója.