Hogyan őrizzük meg a versenyelőnyt?

A kelet – európai vállalatok legnagyobb lemaradása a termelékenység területén van –derült ki Deloitte&Touche közép-európai benchmarking felméréséből. A felmérés a közép-európai vállalatok előtt álló kihívásokat és fenyegetéseket mérte fel regionális és globális szinten egyaránt.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A globális gazdaságban betöltött figyelemre méltó szerepük ellenére a közép-európai termelő vállalatok egyre kiszolgáltatottabbá válnak a globális versenytársakkal szemben – állapítja meg a Deloitte&Touche, a vezető szakmai szolgáltató cég termelő vállalatokat vizsgáló tanulmánya. A felmérést öt közép-európai ország – Magyarország, Lengyelország, a Cseh Köztársaság, Szlovénia és Szlovákia – több mint 100, többek között az élelmiszeriparban, a vegyiparban, a villamosenergia-iparban, az autóiparban és a fémfeldolgozó iparban működő termelő vállalata körében végezték el.

A felmérés egyik fontos megállapítása, hogy a tisztán regionális és a régióban működő multinacionális vállalatok között jelentős szakadék tátong a teljesítmény és a termelékenység tekintetében. A legjelentősebb űrt a két csoport között a termelékenység területén tapasztalható különbség jelenti. Más területen is vannak lemaradások, ilyen a gyártás, az ellátási lánc menedzsment (SCM) és a szervezettel kapcsolatos kérdések. Egymással összehasonlítva, a helyi vállalatok legjobb mutatóikat a globalizáció kihívásaira való felkészültségük mérésekor érték el. A multinacionális vállalatokkal szemben a helyi vállalatok voltak képesek a legjobban megérteni vevőik igényeit.

Mark Walton , a tanulmány szerzője, az Európai Termelési Csoport vezető partnere szerint a termelékenység területén tapasztalható különbségek leginkább az Európai Uniós csatlakozás hatása miatt tekinthetők hátráltató tényezőnek. A csatlakozás jelentős kockázattal bír a régió alacsony költségű termelési kapacitásaira nézve. „Ahogy a munkaerő mobillá válik és az életszínvonal emelkedik, az EU integráció Közép-Európa, mint alacsony költségű földrajzi terület lemorzsolódását jelentené” – mondja Walton úr. „Valójában ez a tendencia már most is érezteti hatását, a vállalatok egyre keletebbre tekintenek. Az EU integráció csak tovább súlyosbítja a helyzetet.” A helyi vállalatok termelékenysége átszámítva dolgozónként átlagosan kevesebb mint 67 000 eurónak felel meg. Ezzel szemben a multinacionális vállalatoknál ugyanez az arány 120 000 euro. Még ennél is aggasztóbb, hogy az előző évhez viszonyítva a termelékenység területén a helyi vállalatok semmilyen fejlődést nem mutattak.

A felmérés 45 különböző mutatót vizsgált, hogy megmérje a legkritikusabb sikertényező terén elért teljesítményt a kiemelkedően éles versenyhelyzetben működő termelővállalatok körében.

Íme néhány azok közül a kulcsfontosságú területek közül, ahol a regionális vállalatok teljesítménye elmarad a multinacionális vállalatokétól: 19%-os lemaradás tapasztalható a gyártási teljesítményben,17%-os a szervezeti és humán erőforrás kérdések területén, 14%-os az ellátási lánc megfelelő kiépítésében, és 13%-os lemaradás a globalizációra való felkészültség tekintetében.

Az összteljesítményt nézve is sok az elmaradás, ennek ellenére azonban a vállalatoknak sok tekintetben sikerült felzárkózniuk, különösen a költségek és a minőség területén. A felmérés legfontosabb megállapítása az, hogy a termelő vállalatoknak meg kell felelniük a termelési stratégia kulcsfontosságú tényezői, különösen a gyorsaság és a rugalmasság követelményeinek. Ezen képességek hiányát a vállalatok jelenleg az olcsó munkaerőből adódó alacsony költségekkel pótolják.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo