Hazánkban fogkrémnél kiemelkedő a nemzetközi vállalatok súlya

A napi fogyasztási cikkek multinacionális gyártói nem csak Nyugat-Európa piacain dominálnak. Közép-, Kelet- és Dél-Európa országaiban is a nyugati konszernek élelmiszerei vagy háztartási vegyi árui találhatók az egyes termékkategóriák legnagyobb öt márkája között. A bécsi székhelyű Fessel-GfK piackutató intézet kilenc országban végzett felmérése alapján feltárta például, hogy a mosószereknél nyolc országban a Procter&Gamble vagy a Henkel vezeti a piacot. A második és harmadik legnagyobb piaci részesedés szintén multinacionális cégekre jut, mint az Unilever vagy a Reckitt Benckiser.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

- Hazai gyártók csak elvétve tudnak betörni egy-egy termékcsoport legerősebb öt márkája közé - állapítja meg Tobias Schediwy, a Fessel-GfK területvezetője. - Például táblás csokoládénál egyedül Horvátországban tud hazai cég piacvezető lenni. Mindegyik más vizsgált országban a Kraft Foods vagy a Nestlé márkái rendelkeznek a legnagyobb piaci részesedéssel.

A forró italoknál is szinte verhetetlenek a nyugati gyártók. Így a Nestlé az azonnal oldódó kávénál kilenc ország közül hétben listavezető, míg pörkölt kávéból a Tchibo, Jacobs vagy Douwe Egberts közül valamelyik értékesíti a legtöbbet. A teánál tudnak hazai cégek néhány országban vezető pozíciót tartani: Csehországban, Szlovákiában és Horvátországban.

A multinacionális gyártók márkái sokat profitálnak a kereskedelem koncentrációjából, a hiper- és szupermarketek valamint diszkontok terjeszkedése révén - hangsúlyozza Tobias Schediwy. - A magyar és cseh háztartások beszerzéseiben a modern bolttípusok részesedése már meghaladja az 50 százalékot. A nemzetközi márkák térnyerésének korszerű eszköze a bolti eladás hatékony ösztönzése és a kategóriamenedzsment.

Magyarországon a GfK Hungária Piackutató Intézet négy nagy kategóriánál vizsgálta meg a legerősebb öt gyártó márkáinak pozícióját. Az eredményekről Fogarassy Gabriella területvezető tájékoztat.
Szénsavas üdítőitaloknál a magyar piac éppen a nemzetközi trendekkel szemben alakul. A hazai tulajdonban lévő cégek ugyanis a világmárkák rovására tudták erősíteni pozíciójukat 1999 és 2001 között. A magyar tulajdonú vállalatok márkái mennyiségben 25-ről 28, értékben pedig 17-ről 22 százalékra növelték piaci részesedésüket a háztartások fogyasztásában.

A kereskedelmi márkák még gyorsabban léptek előre, hiszen mennyiségben 4-ről 16, értékben pedig 3-ról 12 százalékra nőtt a piaci részesedésük.

A mosószerek négy legnagyobb gyártójának együttes piaci részesedése értékben az 1999. évi 92 százalékról 80-ra csökkent. Ez a negatív trend térségünkben szintén a kivételek közé tartozik. A vezető négy világcég után az ötödik helyen magyar tulajdonú cég található, az Egyesült Vegyiművek.

Fogkrémnél kiemelkedően nagy a nemzetközi vállalatok súlya, hiszen mind az öt első helyet ők foglalják el. Együttes piaci részesedésük 1999-ben elérte a 88 százalékot, és tavaly is lényegében szinten maradt, 86 százalékkal.

Érdekes viszont, hogy a nemzetközi márkák piaci részesedése csökken, míg a hazai márkáké növekszik. A nemzetközi márkákra értékben 66, mennyiségben 55 százalék jut a forgalomból. A külföldi vállalatok által gyártott hazai márkák mutatója értékben 28, mennyiségben 38 százalék. A hazai gyártók hazai márkái értékben 2-ről 4 százalékra növelték részesedésüket. A kereskedelmi márkák jelentősége kicsi. Növekvő tendencia eredményeként tartott értékben 1, mennyiségben pedig 2 százaléknál tavaly.

Tarka a kép az édességeknél, a táblás és szeletes csokoládé nélkül. Az édességek érdekessége, hogy külföldi tulajdonban lévő hagyományos hazai márkák gyártója, a Győri Keksz rendelkezik a legnagyobb piaci részesedéssel. A harmadik helyen viszont magyar tulajdonban lévő cég áll magyar márkákkal. Az első öt közé tartozó, világmárkákat forgalmazó három legnagyobb cég együttes részesedése 26 százalékot ért el három évvel ezelőtt is, és tavaly is.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo