Hat százalék akar hatmilliós autót

2005 elején a háztartások csupán 1,5%-a (56 ezer háztartás) gondolta úgy, hogy várhatóan egy éven belül új személygépkocsit vásárol. További 3,8% (143 ezer háztartás) tervez használt autó vásárlását a következő egy évben.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GKI Gazdaságkutató Rt. negyedévente felméri a gépkocsi-piac várható alakulását a háztartások és a vállalatok körében. Hosszú idő óta a tavalyi volt az első év, amikor nem nőtt az eladott új autók száma, az szinte megegyezett az előző évvel (208 ezer db).

2005 elején a háztartások csupán 1,5%-a (56 ezer háztartás) gondolta úgy, hogy várhatóan egy éven belül új személygépkocsit vásárol. További 3,8% (143 ezer háztartás) tervez használt autó vásárlását a következő egy évben. A gépkocsi vásárlást tervezők 84%-a gondolta úgy, hogy 3 millió forintnál kevesebbet, 10%-a 3-6 millió forint között, 6%-a pedig 6 millió forint feletti összeget költ a gépjármű megvásárlására. A személyautó vásárlását tervezők 30%-a a teljes vételárat egy összegben kívánja kifizetni, míg 55%-a várhatóan részletfizetés mellett dönt. A vásárlók 10%-a akarja a finanszírozást lízing formájában megoldani, 5% választott egyéb formát.

A 2005-ben várható értékesítés megítélése nehéz. Minden adott ahhoz, hogy a gépkocsi-kereskedők jó év elé nézzenek. A GKI Rt. előrejelzése szerint a lakosság nettó keresete 8%-kal növekszik 4% körüli infláció mellett. A személygépkocsi-árak 2005 januárjában gyakorlatilag változatlanok maradtak, noha a regisztrációs adó emelése a drágulás irányába hatott, ráadásul 2005. január 1-től bekerült az áfa-alapba. Ugyanakkor az erős forint mérsékelte az árfelhajtó hatást. A fogyasztói árak változatlansága az jelenti, hogy a kereskedők akciók keretében ellensúlyozták az állami intézkedések árfelhajtó hatását.

A GKI Rt. felméréseiben - ahogy azt az ábra is mutatja - növekedett a személygépkocsi vásárlást fontolgató háztartások aránya. A forintkamatok 2005 során várhatóan csökkennek, igaz, a gépjármű finanszírozásban gyakoribb euró kamatok előreláthatólag emelkedni fognak. A külső feltételek azonban összességében kedvezőek a személygépjármű-piac szempontjából.

A fenti tényezők ellenére is megfigyelhetők a fizetőképes kereslet telítődésének jelei Magyarországon. Ezt támasztja alá a 2004-ben stagnáló piac, mely annak ellenére nem bővült, hogy a gépjármű kereskedők a hitelbírálatnál csekély szigort mutattak. A 2005. évi kilátásokat rontja a januári igen alacsony értékesítés, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai szerint mindössze 10740 darab személygépkocsi talált gazdára az év első hónapjában. (Igaz, az év első néhány hónapja hagyományosan rossz időszak.) A GKI Rt. várakozása szerint idén szerény mértékben, de valamelyest, kb. 1%-kal mégis tovább nőhet az eladott személygépkocsik mennyisége.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo