Hat éve ugyanott? Ezt gondolják a háztartások a pénzügyi helyzetükről

A magyar háztartások háromnegyede gondolja azt, hogy évek óta nincs javulás pénzügyi helyzetükben.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2014-2019 közötti időszakban a nominális és a reálkeresetek jelentősen bővültek. Az előbbiek több mint 60 százalékkal, az utóbbiak csaknem 50 százalékkal emelkedtek, ami részben a gyors béremelkedésnek, részben pedig az alacsony inflációnak köszönhető. A nyugdíjak gyarapodása 2014-16-ban az alulbecsült infláció következtében meghaladta, 2017-19-ben viszont az alulbecslés miatt csak utólag haladta meg az átlagos áremelkedést. Az ő körükben az aktív keresőkhöz képest jelentősen kisebb volt a reáljövedelmek növekedése.

Kép: Pixabay

A KSH jövedelem statisztikája szerint a háztartások jövedelme a vizsgált hat évben összesen 28 százalékkal emelkedett, vagyis a kereseteknél sokkal kisebb mértékben. Összességében azonban ez az évi 4,2 százalékos reáljövedelem növekedés is imponáló, ha nem is kiugró a Visegrádi ország csoporton belül, vagy akár Romániához viszonyítva. Mindezek alapján az lenne várható, hogy a háztartások túlnyomó többsége javuló anyagi helyzetben legyen, különös tekintettel arra, hogy a foglalkoztatás szintje is rekordokat dönt.

Nincs változás?

A GKI Gazdaságkutató Zrt. havi 1000 fős, reprezentatív lakossági felmérésének adatai alapján azonban az emberek jelentős része ezt nem érzi. Az elmúlt években a megkérdezett háztartásoknak csak 15-25 százaléka érezte úgy, hogy az előző évhez képest jelentősen vagy kisebb mértékben javult pénzügyi helyzete (az utóbbi hónapokban 20 százalék alatti részük). A jelentősen vagy kissé romló pénzügyi helyzetű háztartások aránya 2018-ig erősen csökkent (15-ről 5 százalékra), majd tavaly ismét emelkedni kezdett, 7,5 százalékra. Ugyanakkor a nagy többség, a háztartások háromnegyede az elmúlt hat évben rendre változatlannak vélte pénzügyi helyzetét.

A háztartás pénzügyi helyzetének változása az elmúlt 12 hónapban (válaszolók százaléka)

Meglepő válaszok születtek

A szakértők úgy tartják, hogy a lakosság a 3 százalék alatti mértékben bővülő reáljövedelem-növekedést nem igazán érzékeli. Mivel az elmúlt években ennél több mint 1 százalékponttal gyorsabban emelkedtek a reáljövedelmek, a válaszok ilyen megoszlása meglepő. Ebben szerepe lehet a lakosság által érzékelt és a statisztika által kimutatott ár- valamint jövedelememelkedés eltérésének. Ismeretes, hogy az áremelkedés mérése többek között a fogyasztási szerkezet változása és a termékek minőségének, technikai fejlődésének figyelembe vétele, a lakhatási költségek számbavétele miatt módszertani problémákkal terhelt, miközben a lakosság inflációs érzetére néhány vezértermék (főleg napicikk vagy az üzemanyag) aránytalanul nagy hatást gyakorol.

Más oldalról a jövedelmekben az elmúlt években végbement fehéredés (például az erőltetett minimál-béremelések következtében szűkülő zsebbe fizetés következtében) a statisztikában nem érzékelt jövedelem-kiesést is okozott.

További magyarázatot jelent a magyar társadalom erősödő differenciálódása, ami a középrétegek statisztika által sugalltnál kisebb gyarapodására, emiatt közérzetük ennél is kisebb javulását okozza.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo