Három menetben is jobb volt a Stadler-ajánlat

A MÁV nyilatkozatban cáfolja a motorvonattender vesztesének állításait, s tényként közli - immáron nem először - az állam 13 milliárd forinttal előnyösebben jut hozzá a győztes Stadler termékéhez és szolgáltatásához.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A Bombardier nyilvánosságra hozott állításával ellentétben - miszerint "nem tud mit kezdeni a MÁV minden alapot nélkülöző vádjaival" - a MÁV Rt. megítélése szerint nem vádaskodik, hiszen csak a Bombardier képviselőjének, a lobby tevékenységről szóló nyilatkozatát vette alapul állításához.

A vasúttársaságtól kapott információk szerint a Bombardier képviselője még augusztus 24-én maga jelentette ki: "(...) Ilyen nagy szerződés esetén természetesen mindegyik félnek megvan a lehetősége, hogy lobbyzzon, ez különböző dolgokban merülhet ki, értelemszerűen az adott településnek is érdeke lehet az, hogy az azon a településen lévő munkahelyek legyenek biztosítva."

Értelmezhetetlen a Bombardier azon állítása is, miszerint ajánlata 8 milliárd forinttal kedvezőbb, mint a versenytársáé. A Bombardier, amelyik a tender egy éve alatt a pályázati kiírásnak megfelelően a motorvonatok élettartamára (beszerzés, működtetés) adott be ajánlatokat, ezzel elfogadva a kiírás tárgyát, jelen állításával viszont azt a látszatot kelti, mintha a közbeszerzési eljárás csak a motorvonatok beszerzésére vonatkozna, megfeledkezve a működtetésre megajánlott költségekről. 

Nem valós a Bombardier azon állítása sem, miszerint a MÁV a "drágább ajánlatot fogadta el". A Stadler mindhárom ajánlata összköltségét tekintve olcsóbb volt, mint a Bombardier-é.  A Stadler első ajánlata több, mint 2 milliárddal, a második és harmadik változatlan ajánlata 13 milliárddal volt olcsóbb, mint a versenytársáé.

A motorvonat tender ártárgyalásai során a MÁV 40 milliárdos kedvezményt, illetve állami költségvetési, ezáltal adófizetői megtakarítást ért el. 

A tender első induló ajánlata és az árlicit (Közbeszerzési Döntőbizottság előtti szakasz) utolsó ajánlata közötti árejtés (költségvetési, adófizetői) mértéke a teljes megtakarítás háromnegyede. A tender első induló ajánlata és az utolsó ajánlat közötti megtakarítás 40 milliárd forint. A KDB első határozatában döntött, arról, hogy a pályázatot - az árliciteket megelőző szakasztól - meg kell ismételni, de a tender folyamán kialakított versenyhelyzet révén a pályázók megtartották az árlicitben megajánlott ajánlatukat, sőt abból további kedvezményeket adtak. Ebből következően a MÁV által elért jelentős megtakarítás (összesen 40 milliárd forint) a kialakított versenyszemlélet eredménye.

A MÁV Rt. hazai szinten egyedülállóan azon okból építette be a tenderbe a működtetési költségeket, mert a motorvonatok éveken keresztül történő karbantartása, tisztítása megközelíti a beszerzési árat. Ezáltal a MÁV nem csupán az egyszeri költséget jelentő beszerzés árából, hanem a hosszú távon jelentkező működtetési költségek tekintetében is jelentős kedvezményeket kívánt elérni és ért el. 

A MÁV Rt., az általa korábban közölt adatok valódiságát továbbra is fenntartja, miszerint a nyertesnek kihirdetett Stadler ajánlata 13 milliárddal  olcsóbb, mint a Bombardier ajánlata, valamint, hogy a tender folyamán lefolytatott ártárgyalások révén az állam, ezáltal az adófizetők 40 milliárd forintos megtakarítással juthatnak korszerű villamos motorvonatokhoz.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo