Háború az akkumulátorpiacon

Egy kevésbé protekcionista korszakban Európa és az Egyesült Államok lehetővé tette Kínának, hogy domináns részesedést szerezzen az elektromos járművek akkumulátorainak piacán. Kína hajlandó volt kezelni az ipari termelés környezeti kihívásait, és alacsonyabb árakat tudott kínálni az elektromos járművek akkumulátoraiért, ami csökkentette az akkumulátoros elektromos járművek költségeit, és felgyorsította a modellváltást.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A növekvő erőforrás-nacionalizmus korszakában azonban az Egyesült Államok és Európa Kína dominanciáját az akkumulátorok és az akkumulátorfémek terén iparpolitikájukra nézve fenyegetésként érzékeli.

Európa küzdött a hazai akkumulátoripar fejlesztéséért. Némi előrelépés történt, de a növekedés akadályokba ütközött. Az S&P Global Commodity Insights szerint 10 tervezett akkumulátorgyár terveit törölték Európában 2018-tól 2024 első feléig. Ennek eredményeként az európai elektromos járműgyártók az előrejelzések szerint 72 százalékos akkumulátorhiánnyal néznek szembe, ami az iparágat kiszolgáltatottá teszi a Kínából származó importnak.

Hatalmas a küzdelem az akkumulátorpiacon
Hatalmas a küzdelem az akkumulátorpiacon
Fotó: Pixabay
Az EU 2024. október 30-án vámot vetett ki a Kínából importált akkumulátoros elektromos személygépkocsikra, a kínai kormány által a gyártóknak felajánlott tisztességtelen támogatásokra hivatkozva. Kína a Kereskedelmi Világszervezeten keresztül vitatja a vámokat, és megpróbál tárgyalni az Európai Bizottsággal egy minimális exportárat illetően. Tekintettel a kínai elektromos járművek alacsonyabb áraira, előfordulhat, hogy a vámok nem gyakorolnak jelentős hatást a kínai személygépkocsik európai importjára.

A kínai akkumulátoroktól való függés azonban messze nem az egyetlen probléma, amellyel az európai autóipar szembesül. Az elektromos járművek iránti kereslet lelassult Európában. Az S&P Global Mobility várakozásai szerint az európai akkumulátorkereslet 2028-ban eléri az 1852 GWh-t, ami 22 százalékkal alacsonyabb, mint a 2023 augusztusában előrejelzett 2382 GWh.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo