Háború az akkumulátorpiacon

Egy kevésbé protekcionista korszakban Európa és az Egyesült Államok lehetővé tette Kínának, hogy domináns részesedést szerezzen az elektromos járművek akkumulátorainak piacán. Kína hajlandó volt kezelni az ipari termelés környezeti kihívásait, és alacsonyabb árakat tudott kínálni az elektromos járművek akkumulátoraiért, ami csökkentette az akkumulátoros elektromos járművek költségeit, és felgyorsította a modellváltást.

A növekvő erőforrás-nacionalizmus korszakában azonban az Egyesült Államok és Európa Kína dominanciáját az akkumulátorok és az akkumulátorfémek terén iparpolitikájukra nézve fenyegetésként érzékeli.

Európa küzdött a hazai akkumulátoripar fejlesztéséért. Némi előrelépés történt, de a növekedés akadályokba ütközött. Az S&P Global Commodity Insights szerint 10 tervezett akkumulátorgyár terveit törölték Európában 2018-tól 2024 első feléig. Ennek eredményeként az európai elektromos járműgyártók az előrejelzések szerint 72 százalékos akkumulátorhiánnyal néznek szembe, ami az iparágat kiszolgáltatottá teszi a Kínából származó importnak.

Hatalmas a küzdelem az akkumulátorpiacon
Hatalmas a küzdelem az akkumulátorpiacon
Fotó: Pixabay
Az EU 2024. október 30-án vámot vetett ki a Kínából importált akkumulátoros elektromos személygépkocsikra, a kínai kormány által a gyártóknak felajánlott tisztességtelen támogatásokra hivatkozva. Kína a Kereskedelmi Világszervezeten keresztül vitatja a vámokat, és megpróbál tárgyalni az Európai Bizottsággal egy minimális exportárat illetően. Tekintettel a kínai elektromos járművek alacsonyabb áraira, előfordulhat, hogy a vámok nem gyakorolnak jelentős hatást a kínai személygépkocsik európai importjára.

A kínai akkumulátoroktól való függés azonban messze nem az egyetlen probléma, amellyel az európai autóipar szembesül. Az elektromos járművek iránti kereslet lelassult Európában. Az S&P Global Mobility várakozásai szerint az európai akkumulátorkereslet 2028-ban eléri az 1852 GWh-t, ami 22 százalékkal alacsonyabb, mint a 2023 augusztusában előrejelzett 2382 GWh.

Véleményvezér

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo