Háború az akkumulátorpiacon

Egy kevésbé protekcionista korszakban Európa és az Egyesült Államok lehetővé tette Kínának, hogy domináns részesedést szerezzen az elektromos járművek akkumulátorainak piacán. Kína hajlandó volt kezelni az ipari termelés környezeti kihívásait, és alacsonyabb árakat tudott kínálni az elektromos járművek akkumulátoraiért, ami csökkentette az akkumulátoros elektromos járművek költségeit, és felgyorsította a modellváltást.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A növekvő erőforrás-nacionalizmus korszakában azonban az Egyesült Államok és Európa Kína dominanciáját az akkumulátorok és az akkumulátorfémek terén iparpolitikájukra nézve fenyegetésként érzékeli.

Európa küzdött a hazai akkumulátoripar fejlesztéséért. Némi előrelépés történt, de a növekedés akadályokba ütközött. Az S&P Global Commodity Insights szerint 10 tervezett akkumulátorgyár terveit törölték Európában 2018-tól 2024 első feléig. Ennek eredményeként az európai elektromos járműgyártók az előrejelzések szerint 72 százalékos akkumulátorhiánnyal néznek szembe, ami az iparágat kiszolgáltatottá teszi a Kínából származó importnak.

Hatalmas a küzdelem az akkumulátorpiacon
Hatalmas a küzdelem az akkumulátorpiacon
Fotó: Pixabay
Az EU 2024. október 30-án vámot vetett ki a Kínából importált akkumulátoros elektromos személygépkocsikra, a kínai kormány által a gyártóknak felajánlott tisztességtelen támogatásokra hivatkozva. Kína a Kereskedelmi Világszervezeten keresztül vitatja a vámokat, és megpróbál tárgyalni az Európai Bizottsággal egy minimális exportárat illetően. Tekintettel a kínai elektromos járművek alacsonyabb áraira, előfordulhat, hogy a vámok nem gyakorolnak jelentős hatást a kínai személygépkocsik európai importjára.

A kínai akkumulátoroktól való függés azonban messze nem az egyetlen probléma, amellyel az európai autóipar szembesül. Az elektromos járművek iránti kereslet lelassult Európában. Az S&P Global Mobility várakozásai szerint az európai akkumulátorkereslet 2028-ban eléri az 1852 GWh-t, ami 22 százalékkal alacsonyabb, mint a 2023 augusztusában előrejelzett 2382 GWh.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo