Gyógyszeripar

A magyar gyógyszergyártás kiemelkedően jelentős mind a gazdaságban, mind az egészségügyi ellátásban.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Részesedése az ipar bruttó termelési értékében 1998-ban 2,4 százalék volt. A mennyiségi mutatóknál jóval nagyobb az ágazat jelentősége minőségi értelemben, az innovációk és a szerkezeti modernizáció szempontjából. A fejlődéshez nagymértékben hozzájárult, hogy a hazai gyógyszergyártók beruházásai 1994–1998 között 81 milliárd, kutatás-fejlesztési ráfordításai 41 milliárd forintot tettek ki.

A gyógyszergyártás a hazai vegyipar szerkezetében az elmúlt években átlagosan 15-16 százalékot képviselt. Az ágazatra az erős exportorientáltság jellemző. A 80-as évek második felében termelésének 60 százalékát értékesítette külpiacokon, a 90-es években az arány 50 százalék körülire módosult, de 1998-ban már 57 százalékot ért el. A gyártók a kelet-európai régióba és a SZU utódállamaiba, valamint sok fejlődő országba késztermékeket szállítanak, míg a fejlett országok piacán nagyobb részben hatóanyag-eladásokkal vannak jelen.
A hazai piacon 1990-ben a magyar gyógyszerek ( termelői áron) részesedése 74 százalék volt. Belföldön a piaci igények jelentős növekedése mellett, az 1991-től érvényesülő importliberalizációt követően, ez a részesedés 1996-ra 44, 1997-re 43 százalékra csökkent és 1998-ban már csak 39,6 százalékos nagyságrendet mutatott.
A termelés és az értékesítés tendenciái nagyjából egybeesnek. A belföldi értékesítés 1995-1998 között tovább nőtt, ami azt jelenti, hogy a magyar gyógyszertermékek még mindig versenyképesek a piacokon. A belföldi eladásokban az értékben mért piaci részesedés csökkent a hazai termelők körében, viszont dobozszámra vetítve a hazai készítmények forgalma a meghatározó, 1998-ban 70 százalék fölötti volt.

1996-ban 22 gyógyszergyártó és mintegy 90 gyógyszer-nagykereskedő működött Magyarországon. A Gyógyszer-nagykereskedők Szövetségének adatai szerint jelenleg mintegy 80-85 termelő vállalkozás rendelkezik nagykereskedői engedéllyel is. Az elmúlt két évben lezajlott fúziók következtében a hazai piacon azonban a nagykereskedelem koncentrációja figyelhető meg.

A nagykereskedelem közel 90 százalékát öt cég bonyolítja le. Az állami tulajdonban lévő Hungaropharma Rt 34, a német érdekeltségű Phoenix, az öt megyei gyógyszer-nagykereskedelmi cégben érdekelt Arago Holding 15, a Naturland érdekeltségű Pharmafontana 14 százalékkal részesedett 1997-ben.

A piac ötödik, jelentős szereplője, 10 százalék körüli részesedéssel a Medimpex Gyógyszernagykereskedelmi Rt. A cég 1990-ig kizárólag a gyógyszerek külkereskedelmét végezte, azóta a gyógyszergyártók – élve külkereskedelmi jogukkal – döntően maguk bonyolítják exportjukat és importjukat.

Véleményvezér

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.
Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között

Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között 

A közélet újabb mélypontjához értünk, persze keresztény szellemben.
Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem?

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem? 

A pedofília terjedése új kérdéseket vet fel.
Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.
Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo