Gigaerős lesz a fogyasztóvédelem május 28-tól

A május 28-án érvénybe lépő új szabályozás nyomán több fogyasztóvédelmi rendelkezés módosul. Ezek közül kettő különösen fontos: a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény és a termékek eladási áráról és a szolgáltatások feltüntetéséről szóló rendelet.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az új szabályok egyértelműen lefektetik az online kereskedők számára a fogyasztók számára történő tájékoztatási kötelezettség részleteit.

A fogyasztóvédelem feljebb lép (Fotó: depositphotos)
Így a jövőben az online kereskedőknek tájékoztatniuk kell a fogyasztókat arról, hogy ha keresést indítanak az adott honlapon, akkor a találatok sorrendje mi alapján állt össze, melyek voltak a rangsorolás fő paraméterei (például az ár, a fogyasztói értékelések, az elérhetőség) és ezek hogyan befolyásolták a keresés eredményét. Továbbá kötelező feltüntetni, ha a találat fizetett hirdetést tartalmaz és azt is, ha a keresési eredmények rangsorában előbbre került a fizetett termék. Szigorodnak az akciók feltüntetésére vonatkozó szabályok is Ugyancsak új szabályok lépnek életbe az árak feltüntetésére vonatkozó rendeletben, méghozzá az árcsökkentések bejelentésénél. A mindössze egyetlen paragrafust (öt bekezdést) tartalmazó új szabálynak való megfelelés várhatóan komoly kihívás elé állítja a magyar kereskedőket: ezt jól mutatja, hogy a témában a kormány Fogyasztói portálján elérhető új útmutató 13 oldalon keresztül részletezi a megfelelés részletes rendjét. Az új szabályok ugyanis az akciós árak, leértékelések és árkedvezmények kommunikációját korlátok közé szorítják: az árcsökkentéskor a kereskedő köteles megjelölni a fogyasztó részére a korábban alkalmazott árat is (ez azt a legalacsonyabb árat jelenti, amelyet a kereskedő az adott termék esetében az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc napban alkalmazott). Lényeges, hogy az új árfeltüntetési szabályok nem vonatkoznak a szolgáltatásokra, és a magyar jogalkotó választása alapján a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre (így friss élelmiszerek, pékáruk, vágott virágok). A Gazdasági Versenyhivatal megkezdte a piaci szereplők és a fogyasztók figyelmének felhívását az új szabályokra, amelyek az árfeltüntetésre, a promócióra, az akciós árakra, valamint a fogyasztói értékelések és vélemények megjelenítésére vonatkoznak. A legfontosabb változások a következő jogszabályokban találhatók: a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény ("Fttv."); 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól ("Árrendelet"); a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény ("Fogyasztóvédelmi törvény"); 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól ("B2C Kormányrendelet"). Az Fttv.: Az Fttv.-be kerülő új rendelkezések alapján, amennyiben a fogyasztó olyan online piacot vagy összehasonlító weboldalt vesz igénybe, amely több kereskedő által kínált termékekre vonatkozó (kulcsszavak vagy kifejezések alapján történő) keresési funkciót biztosít, a fogyasztókat tájékoztatni kell a keresés eredményeként megjelenő termékek rangsorát meghatározó főbb paraméterekről (pl. ár, fogyasztói vélemények). Ezt a kötelezettséget nyilvánosan elérhető, közérthető nyelven megfogalmazott leírással kell biztosítani. Emellett azon kereskedelmi gyakorlatok "feketelistája" is tovább bővül, amelyek minden további mérlegelés nélkül tisztességtelennek minősülnek. Ezek az esetek a következők: a keresési eredmények megadása a fogyasztó online keresési lekérdezése alapján, anélkül, hogy egyértelműen felfednék a fizetett hirdetéseket vagy a kifejezetten a termékeknek a keresési eredmények közötti magasabb rangsorolását célzó fizetést: az új szabályok értelmében minden online platformnak világosan meg kell különböztetnie a fizetett keresési eredményeket a keresőmotor által biztosított "természetes" találatoktól (amelyeket egy kereskedő finanszírozása sem befolyásol); rendezvényekre szóló jegyek viszonteladása fogyasztók részére, ha a kereskedő azokat automatizált eszközökkel vásárolta meg, hogy megkerülje az egy személy által megvásárolható jegyek számára vonatkozó korlátozásokat vagy a jegyvásárlásra alkalmazandó bármely más szabályt; annak állítása, hogy a termék értékelését olyan fogyasztók nyújtották be, akik ténylegesen használták vagy megvásárolták a terméket, anélkül, hogy észszerű és arányos lépésekre kerülne sor annak ellenőrzésére, hogy az értékelések ilyen fogyasztóktól származnak; a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékelések vagy ajánlások benyújtása, illetve más jogi vagy természetes személy megbízása ezzel, vagy fogyasztói értékelések vagy közösségi médiában történő ajánlások valótlan bemutatása. Az Árrendelet: Az Árrendelet az Omnibusz Irányelv 2. cikkének (1) bekezdésében foglalt, az árcsökkentés bejelentése esetén követendő szabályokat teljesen implementálja. Az új szabályok szerint: a vállalkozásnak az árcsökkentés bejelentésekor meg kell jelölnie az "eredeti árat", ami az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig, de legalább harminc napig tartó időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti; ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban, az "eredeti ár" a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap; ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor az "eredeti ár" az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár. Ezek a szabályok nem vonatkoznak a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre. A Fogyasztóvédelmi törvény: A módosítások két területet érintenek: a Fogyasztóvédelmi törvény tételesen meghatározza azokat a szempontokat, amelyeket a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése esetén alkalmazandó szankciók meghatározásakor figyelembe kell venni; és a Fogyasztóvédelmi törvény új bírsághatárokat vezet be az úgynevezett "kiterjedt jogsértés" esetén, amely a jogsértés helye mellett legalább két tagállamot érint. A B2C Kormányrendelet: A B2C Kormányrendelet új fogyasztói jogokat biztosít az "ingyenes" digitális szolgáltatások esetében, és növeli az online piacok átláthatóságát. Az új szabályoknak megfelelően a fogyasztókat tájékoztatni kell a digitális szolgáltatások vásárlásakor arról, hogy a terméket kínáló harmadik fél kereskedő-e, és így az ügyletet fogyasztói jogokkal járó B2C szerződésnek kell-e tekinteni. Emellett a fogyasztóknak a szerződés megkötésétől számított 14 napon belül ugyanolyan joguk lesz elállni a szerződéstől vagy felmondani azt az olyan "ingyenes" szolgáltatások esetében is, ahol a fogyasztók személyes adataikat adják meg, de pénzbeli ellentételezésre nem kerül sor.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo