GfK: az unió letörte az árakat

A legnagyobb uniós csatlakozó országok - köztük Magyarország - többségében számos árucsoport árai csökkenő tendenciát mutatnak ez év májusa óta - állapította meg a bécsi székhelyű Fessel-GfK Piackutató Intézet.

- A vizsgált országok kereskedelmében domináló nemzetközi vállalatok éles versenye oda vezet, hogy ismert márkájú árucikkeket gyakran kínálnak árengedményes akciókban - állapítja meg Peter Damisch, a Fessel-GfK igazgatója. - Ugyanakkor egyre növekszik a kapható márkatermékek száma, és az árverseny is mind élesebb.  

A közép-európai fogyasztók jóleső érzéssel tapasztalják, hogy mind a napi megélhetéshez szükséges áruféleségek, mind a tartós fogyasztási cikkek viszonylag alacsonyabb áron vásárolhatók meg, mint a nyugat-európai országokban.

Magyarország mellett Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban a GfK csoport leányvállalatai folyamatosan figyelik az élelmiszer és háztartási vegyi áru, valamint az elektromos háztartási készülékek piacát. A 2004 májusi-augusztusi árakat összehasonlították az előző év hasonló időszakával, a nagy- és a kiskereskedelemben is.

Peter Damisch szerint Magyarországon a napi fogyasztási cikkek árait az egyes termékkategóriákon belül a vezető márkák, illetve a vezető boltláncok fogják mind erőteljesebben befolyásolni. A fogyasztás várható fejlődését a keresleten kívül nemcsak a vásárlóerő befolyásolja, hanem a kínálat sokszínűsége mind az alsó, a középső és a prémium szegmensben. Szintén lényegesnek nevezte az árak alakulásánál a vezető kereskedelmi vállaltok által az egyes termékek árorientált vagy multidimenzionális pozicionálását.

A GfK Hungária feltárta, hogy Magyarországon átlagosan mindössze 1 százalékkel nőtt az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk 2004 május-júliusi átlagára az idei január-áprilisihoz képest hazánkban.  Csökkent például a tej, a joghurt és a száraz tészta átlagos fogyasztói ára 8, 3, illetve 1 százalékkal. A szénsavas üdítőitaloké változatlan maradt. De emelkedett a bor átlagára. A kereskedelem fejlődéséről Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója hangsúlyozta, hogy egyre inkább teret nyernek a boltláncok. Idén az első hat hónap során 73 százalékos piaci részesedést értek el, a tavalyi 69 vagy azt megelőző 63 százalék után.

Ebben az évben január-júniusban a háztartások 1 057 milliárd forintért vásároltak élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot. Az összeg 7 százalékkal haladja meg az előző év első hat hónapi forgalmát.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo