GfK: az unió letörte az árakat

A legnagyobb uniós csatlakozó országok - köztük Magyarország - többségében számos árucsoport árai csökkenő tendenciát mutatnak ez év májusa óta - állapította meg a bécsi székhelyű Fessel-GfK Piackutató Intézet.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

- A vizsgált országok kereskedelmében domináló nemzetközi vállalatok éles versenye oda vezet, hogy ismert márkájú árucikkeket gyakran kínálnak árengedményes akciókban - állapítja meg Peter Damisch, a Fessel-GfK igazgatója. - Ugyanakkor egyre növekszik a kapható márkatermékek száma, és az árverseny is mind élesebb.  

A közép-európai fogyasztók jóleső érzéssel tapasztalják, hogy mind a napi megélhetéshez szükséges áruféleségek, mind a tartós fogyasztási cikkek viszonylag alacsonyabb áron vásárolhatók meg, mint a nyugat-európai országokban.

Magyarország mellett Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban a GfK csoport leányvállalatai folyamatosan figyelik az élelmiszer és háztartási vegyi áru, valamint az elektromos háztartási készülékek piacát. A 2004 májusi-augusztusi árakat összehasonlították az előző év hasonló időszakával, a nagy- és a kiskereskedelemben is.

Peter Damisch szerint Magyarországon a napi fogyasztási cikkek árait az egyes termékkategóriákon belül a vezető márkák, illetve a vezető boltláncok fogják mind erőteljesebben befolyásolni. A fogyasztás várható fejlődését a keresleten kívül nemcsak a vásárlóerő befolyásolja, hanem a kínálat sokszínűsége mind az alsó, a középső és a prémium szegmensben. Szintén lényegesnek nevezte az árak alakulásánál a vezető kereskedelmi vállaltok által az egyes termékek árorientált vagy multidimenzionális pozicionálását.

A GfK Hungária feltárta, hogy Magyarországon átlagosan mindössze 1 százalékkel nőtt az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk 2004 május-júliusi átlagára az idei január-áprilisihoz képest hazánkban.  Csökkent például a tej, a joghurt és a száraz tészta átlagos fogyasztói ára 8, 3, illetve 1 százalékkal. A szénsavas üdítőitaloké változatlan maradt. De emelkedett a bor átlagára. A kereskedelem fejlődéséről Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója hangsúlyozta, hogy egyre inkább teret nyernek a boltláncok. Idén az első hat hónap során 73 százalékos piaci részesedést értek el, a tavalyi 69 vagy azt megelőző 63 százalék után.

Ebben az évben január-júniusban a háztartások 1 057 milliárd forintért vásároltak élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot. Az összeg 7 százalékkal haladja meg az előző év első hat hónapi forgalmát.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo