- A vizsgált országok kereskedelmében domináló nemzetközi vállalatok éles versenye oda vezet, hogy ismert márkájú árucikkeket gyakran kínálnak árengedményes akciókban - állapítja meg Peter Damisch, a Fessel-GfK igazgatója. - Ugyanakkor egyre növekszik a kapható márkatermékek száma, és az árverseny is mind élesebb.
A közép-európai fogyasztók jóleső érzéssel tapasztalják, hogy mind a napi megélhetéshez szükséges áruféleségek, mind a tartós fogyasztási cikkek viszonylag alacsonyabb áron vásárolhatók meg, mint a nyugat-európai országokban.
Magyarország mellett Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban a GfK csoport leányvállalatai folyamatosan figyelik az élelmiszer és háztartási vegyi áru, valamint az elektromos háztartási készülékek piacát. A 2004 májusi-augusztusi árakat összehasonlították az előző év hasonló időszakával, a nagy- és a kiskereskedelemben is.
Peter Damisch szerint Magyarországon a napi fogyasztási cikkek árait az egyes termékkategóriákon belül a vezető márkák, illetve a vezető boltláncok fogják mind erőteljesebben befolyásolni. A fogyasztás várható fejlődését a keresleten kívül nemcsak a vásárlóerő befolyásolja, hanem a kínálat sokszínűsége mind az alsó, a középső és a prémium szegmensben. Szintén lényegesnek nevezte az árak alakulásánál a vezető kereskedelmi vállaltok által az egyes termékek árorientált vagy multidimenzionális pozicionálását.
A GfK Hungária feltárta, hogy Magyarországon átlagosan mindössze 1 százalékkel nőtt az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk 2004 május-júliusi átlagára az idei január-áprilisihoz képest hazánkban. Csökkent például a tej, a joghurt és a száraz tészta átlagos fogyasztói ára 8, 3, illetve 1 százalékkal. A szénsavas üdítőitaloké változatlan maradt. De emelkedett a bor átlagára. A kereskedelem fejlődéséről Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója hangsúlyozta, hogy egyre inkább teret nyernek a boltláncok. Idén az első hat hónap során 73 százalékos piaci részesedést értek el, a tavalyi 69 vagy azt megelőző 63 százalék után.
Ebben az évben január-júniusban a háztartások 1 057 milliárd forintért vásároltak élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot. Az összeg 7 százalékkal haladja meg az előző év első hat hónapi forgalmát.