- A General Electric évek óta kidolgozta és alkalmazza a Six Sigma nevű, a termelésre, a vállalatirányítás és döntéshozatal minden szakaszára és szintjére egyaránt érvényes különleges minőségi garanciarendszert. Hogyan lehet a világ megannyi pontján dolgozó százezernyi GE-alkalmazott gondolkodásába „beégetni” ilyen és hasonló motivációkat? – kérdeztük a mexikói származású, de már a chicagoi egyetemi évei óta a General Electric kötelékébe tartózó, a szakmai, vezetői ranglétra csaknem minden fokát ismerő Ruben C. Berumentől, a a GE Consumer & Industrial európai, közel-keleti, afrikai, indiai regionális központjának elnök-vezérigazgatójától.
- A GE titka mindig is az volt, hogy világméretű üzletágak „együttese”. Ezen egységek között a kapcsolat három alapkőre, az integritásra, a teljesítményre, a változásra épül. A következő összetartó fonal a közös értékek gyűjteménye, ennek része a képzelőerő, az építés, a probléma-, illetve feladatmegoldó képesség. A stratégiai vezetés – ez is egy elemi szál a GE-nél – a növekedés, a versenyképesség állandó javítása köré épül fel. És végül az úgynevezett üzemeltetési mechanizmusok tárháza a negyedik általános alkotó elem a General Electric-nél. Ez utóbbinak szerves része a stratégiai ülések rendszere, itt a szervezetről, az emberi erőforrásról, a személyzeti kérdésekről beszélve a vállalat teljes spektrumát vesszük figyelembe. Ezek mellett jelennek meg a különböző nagy szakmai területek üzemeltetési rendszerei. Lényeges elem valamennyi stratégiai lépésnél, hogy felhasználjuk a korábbi kezdeményezéseket is munkánk értékelésénél, meghatározásánál. Mind a digitalizációs, mind a Six Sigma programot rendszeresen igénybe vesszük az üzemeltetési mechanizmusok keretein belül sorra kerülő stratégiai, szakterületi ülések döntéshozatalánál. A Six Sigma adatokon alapuló szigorú folyamattervezés rendszere, s egyaránt kiterjed a stratégiára, a marketingre, vagy éppen a termékminőségre. A 300 ezer munkatársunk agyába pedig úgy lehet „beégetni”, hogy megelőzőleg világosan és egyértelműen megfogalmazott célokat, jövőképet dolgozunk ki, majd a folyamatokat tesszük következetessé. Innentől már közös vállalati nyelvvé válik a Six Sigma minőségi rendszer, s a digitalizáció követelménye. Ám ez a közös nyelv is csak akkor használható jól, ha mindenkinek lehetőséget adunk, hogy szava legyen a vállalati folyamatok alakításában, s legfőképpen az ügyfelek kiszolgálása színvonalának folyamatos javításában.
- A GE-nél folyó átszervezések – ennek része a GE Consumer Products-ból és a GE Power Controls-ból kialakított GE Consumer & Industrial európai, közel-keleti, afrikai, indiai regionális központ is – a nagyobb hatékonyságot hivatottak elősegíteni. De a globális programot lokális feltételek között kell végrehajtaniuk: hogyan lehet az általános igényt és a helyi feltételeket összehangolni?
- Európában mindig kommunikálni kell a „taktikai” és „harcászati” döntéseket, részletesen kifejtve, mit miért teszünk. Természetesen a stratégiai – azaz hadászati – intézkedések ismertetése sem mellőzhető, láttatnunk kell, hogy milyen döntéseknek milyen hosszú távú költségvonzata, következménye van például. Különös szépsége az Európában végzett munkának az, hogy ez a kontinens hihetetlenül diverzifikált és sokszínű. A kihívás is éppen ez, a diverzifikáltság és a sokszínűség. Nem véletlenül került sor a minap egy videokonferencia beszélgetésre Jeff Immelt globális elnök-vezérigazgató és közöttem. A feladatom ekkor is az volt, hogy amolyan európai nagykövetként közvetítsem az egyes helyi döntések motivációit a GE első emberének. Például egy gyár átköltöztetése az egyik országból a másikba Európában egészen más következményekkel jár, mint az Egyesült Államokban. A globális elnök-vezérigazgatóval folytatott beszélgetés legfőbb eleme is erről szólt, azaz azt kellett felvázolnom, hogy olyan gyorsan lehet csak haladnunk Európában, amilyen gyorsan azt az ésszerűség keretei engedik, Jeff Immelt viszont úgy gondolta, hogy jóval nagyobb tempóra lenne szükség.
- Az Egyesült Államok elmúlt esztendeje is már a fellendülésről szólt. Európában erről még most sem lehet beszélni. A globális világcég ezt hogyan érzékeli, s ennek a különbségnek a kárát vagy hasznát látja-e?
- Az eltérést én lehetőségként élem meg. A GE számára ez úgy jelenik meg, hogy az egyes gazdasági régiók kiegyenlítik egymást. De Európáról sem lehet egységes teljesítményű térségről beszélni. Az üzleti terület, amit vezetek, az elektromos infrastruktúrával foglalkozik. A piacnak az a része, ahol érdemlegesen növekszik a villamos berendezések iránti kereslet, az éppen Közép- és Kelet-Európa. Nyugat-Európában pedig sokkal lassúbb növekedést érzékelünk. Ez részben a két kontinensrész közötti befektetések eltérő voltának, részben az infrastruktúra-fejlesztés iránti nagyobb kelet-európai igénynek köszönhető.
- Novemberben – vélhetően – szokatlanul nagy csatározások mellett zajlik majd le az amerikai elnökválasztás. A GE belső etikai normái alapján hogyan tud távolságtartó maradni ebben a politikai folyamatban az USA-ban, illetve a világ más pontjain is, ahol hasonló politikai eseményekre kerül sor?
- A GE globális vállalat, s az ilyen léptékű üzlet szépsége is az – utalok Jeff Immelt megfogalmazására –, hogy az ügyfeleinket mind magasabb színvonalon szolgáljuk ki, s ezen keresztül biztosítjuk a növekedést a cég és az alkalmazottak számára. Akárhol vagyunk a világban, ehhez, s csak ehhez ragaszkodunk. A kormányok feladata más. Nincs átjárás a két világ között.
X
Ruben C. Berumen, a GE Consumer & Industrial európai, közel-keleti, afrikai, indiai központjának elnök-vezérigazgatója a közelmúltban telepedett le Budapesten. Megelőzőleg a General Electric spanyolországi érdekeltségénél tevékenykedett. A GE Consumer & Industrial háztartási és ipari kisfeszültségű életvédelmi eszközöket, világítástechnikai termékeket és háztartási gépeket gyárt, forgalmaz. Az európai, közel-keleti, afrikai, indiai egységeiben 26 ezren dolgoznak, s az éves forgalom eléri az 1,6 milliárd dollárt. A GE Consumer & Industrial hivatalosan január 1-én jött létre, minek utána a General Electric jelentős átszervezéseket hajtott végre. A változtatást a költségek csökkentése és a vállalat gyorsabb növekedése indokolta.
A GE magyarországi üzletágai egyöntetűen növelni tudták termelésüket 2003-ban. A Tungsram Lighting szinte az egész esztendőben csúcskapacitáson termelt. A GE folytatja azon programját, hogy a fényforrás ágazat európai K+F, s a GE Lighting központján túl előbb a GE Consumer Products európai központját, januártól a GE Consumer & Industrial európai, közel-keleti, afrikai, indiai központját telepítette Magyarországra.
A napokban tette közzé a GE, hogy Böröczky Ágoston fejlesztő mérnök lett a globális vállalat idei egyik kitüntetettje. Az elismerést – az Edison díjat – évente tízen kapják meg vezető tudósok javaslatai alapján. A magyar alkotó nagy fényerejű világító berendezéseket fejlesztett ki gépjárművekhez, a termék keresetté vált Európában, Japánban, s most már az Egyesült Államokban is. A díj 25 ezer dollárral jár együtt, a pénzt a jutalmazott a neki fontos felsőoktatási intézmények valamelyikének folyósíthatja.
- A GE titka mindig is az volt, hogy világméretű üzletágak „együttese”. Ezen egységek között a kapcsolat három alapkőre, az integritásra, a teljesítményre, a változásra épül. A következő összetartó fonal a közös értékek gyűjteménye, ennek része a képzelőerő, az építés, a probléma-, illetve feladatmegoldó képesség. A stratégiai vezetés – ez is egy elemi szál a GE-nél – a növekedés, a versenyképesség állandó javítása köré épül fel. És végül az úgynevezett üzemeltetési mechanizmusok tárháza a negyedik általános alkotó elem a General Electric-nél. Ez utóbbinak szerves része a stratégiai ülések rendszere, itt a szervezetről, az emberi erőforrásról, a személyzeti kérdésekről beszélve a vállalat teljes spektrumát vesszük figyelembe. Ezek mellett jelennek meg a különböző nagy szakmai területek üzemeltetési rendszerei. Lényeges elem valamennyi stratégiai lépésnél, hogy felhasználjuk a korábbi kezdeményezéseket is munkánk értékelésénél, meghatározásánál. Mind a digitalizációs, mind a Six Sigma programot rendszeresen igénybe vesszük az üzemeltetési mechanizmusok keretein belül sorra kerülő stratégiai, szakterületi ülések döntéshozatalánál. A Six Sigma adatokon alapuló szigorú folyamattervezés rendszere, s egyaránt kiterjed a stratégiára, a marketingre, vagy éppen a termékminőségre. A 300 ezer munkatársunk agyába pedig úgy lehet „beégetni”, hogy megelőzőleg világosan és egyértelműen megfogalmazott célokat, jövőképet dolgozunk ki, majd a folyamatokat tesszük következetessé. Innentől már közös vállalati nyelvvé válik a Six Sigma minőségi rendszer, s a digitalizáció követelménye. Ám ez a közös nyelv is csak akkor használható jól, ha mindenkinek lehetőséget adunk, hogy szava legyen a vállalati folyamatok alakításában, s legfőképpen az ügyfelek kiszolgálása színvonalának folyamatos javításában.
- A GE-nél folyó átszervezések – ennek része a GE Consumer Products-ból és a GE Power Controls-ból kialakított GE Consumer & Industrial európai, közel-keleti, afrikai, indiai regionális központ is – a nagyobb hatékonyságot hivatottak elősegíteni. De a globális programot lokális feltételek között kell végrehajtaniuk: hogyan lehet az általános igényt és a helyi feltételeket összehangolni?
- Európában mindig kommunikálni kell a „taktikai” és „harcászati” döntéseket, részletesen kifejtve, mit miért teszünk. Természetesen a stratégiai – azaz hadászati – intézkedések ismertetése sem mellőzhető, láttatnunk kell, hogy milyen döntéseknek milyen hosszú távú költségvonzata, következménye van például. Különös szépsége az Európában végzett munkának az, hogy ez a kontinens hihetetlenül diverzifikált és sokszínű. A kihívás is éppen ez, a diverzifikáltság és a sokszínűség. Nem véletlenül került sor a minap egy videokonferencia beszélgetésre Jeff Immelt globális elnök-vezérigazgató és közöttem. A feladatom ekkor is az volt, hogy amolyan európai nagykövetként közvetítsem az egyes helyi döntések motivációit a GE első emberének. Például egy gyár átköltöztetése az egyik országból a másikba Európában egészen más következményekkel jár, mint az Egyesült Államokban. A globális elnök-vezérigazgatóval folytatott beszélgetés legfőbb eleme is erről szólt, azaz azt kellett felvázolnom, hogy olyan gyorsan lehet csak haladnunk Európában, amilyen gyorsan azt az ésszerűség keretei engedik, Jeff Immelt viszont úgy gondolta, hogy jóval nagyobb tempóra lenne szükség.
- Az Egyesült Államok elmúlt esztendeje is már a fellendülésről szólt. Európában erről még most sem lehet beszélni. A globális világcég ezt hogyan érzékeli, s ennek a különbségnek a kárát vagy hasznát látja-e?
- Az eltérést én lehetőségként élem meg. A GE számára ez úgy jelenik meg, hogy az egyes gazdasági régiók kiegyenlítik egymást. De Európáról sem lehet egységes teljesítményű térségről beszélni. Az üzleti terület, amit vezetek, az elektromos infrastruktúrával foglalkozik. A piacnak az a része, ahol érdemlegesen növekszik a villamos berendezések iránti kereslet, az éppen Közép- és Kelet-Európa. Nyugat-Európában pedig sokkal lassúbb növekedést érzékelünk. Ez részben a két kontinensrész közötti befektetések eltérő voltának, részben az infrastruktúra-fejlesztés iránti nagyobb kelet-európai igénynek köszönhető.
- Novemberben – vélhetően – szokatlanul nagy csatározások mellett zajlik majd le az amerikai elnökválasztás. A GE belső etikai normái alapján hogyan tud távolságtartó maradni ebben a politikai folyamatban az USA-ban, illetve a világ más pontjain is, ahol hasonló politikai eseményekre kerül sor?
- A GE globális vállalat, s az ilyen léptékű üzlet szépsége is az – utalok Jeff Immelt megfogalmazására –, hogy az ügyfeleinket mind magasabb színvonalon szolgáljuk ki, s ezen keresztül biztosítjuk a növekedést a cég és az alkalmazottak számára. Akárhol vagyunk a világban, ehhez, s csak ehhez ragaszkodunk. A kormányok feladata más. Nincs átjárás a két világ között.
X
Ruben C. Berumen, a GE Consumer & Industrial európai, közel-keleti, afrikai, indiai központjának elnök-vezérigazgatója a közelmúltban telepedett le Budapesten. Megelőzőleg a General Electric spanyolországi érdekeltségénél tevékenykedett. A GE Consumer & Industrial háztartási és ipari kisfeszültségű életvédelmi eszközöket, világítástechnikai termékeket és háztartási gépeket gyárt, forgalmaz. Az európai, közel-keleti, afrikai, indiai egységeiben 26 ezren dolgoznak, s az éves forgalom eléri az 1,6 milliárd dollárt. A GE Consumer & Industrial hivatalosan január 1-én jött létre, minek utána a General Electric jelentős átszervezéseket hajtott végre. A változtatást a költségek csökkentése és a vállalat gyorsabb növekedése indokolta.
A GE magyarországi üzletágai egyöntetűen növelni tudták termelésüket 2003-ban. A Tungsram Lighting szinte az egész esztendőben csúcskapacitáson termelt. A GE folytatja azon programját, hogy a fényforrás ágazat európai K+F, s a GE Lighting központján túl előbb a GE Consumer Products európai központját, januártól a GE Consumer & Industrial európai, közel-keleti, afrikai, indiai központját telepítette Magyarországra.
A napokban tette közzé a GE, hogy Böröczky Ágoston fejlesztő mérnök lett a globális vállalat idei egyik kitüntetettje. Az elismerést – az Edison díjat – évente tízen kapják meg vezető tudósok javaslatai alapján. A magyar alkotó nagy fényerejű világító berendezéseket fejlesztett ki gépjárművekhez, a termék keresetté vált Európában, Japánban, s most már az Egyesült Államokban is. A díj 25 ezer dollárral jár együtt, a pénzt a jutalmazott a neki fontos felsőoktatási intézmények valamelyikének folyósíthatja.