Fürödtünk az adóban

Októberben benyújtották a 2015-ös adócsomagot, újabb és újabb adónemekről röppentek fel hírek. A nagy felháborodást kiváltó netadót végül vissza is vonták. De azért más is történ a hónapban!

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép:Regus

Október közepén kiírásra kerültek a GINOP program első, kkv-kat érintő pályázatai. Az új szabályok szerint a kiírás utáni harmincadik napon nyílnak meg a pályázatok - tehát novemberre vártuk a rohamot. A pályázati rendszer is jelentősen átalakult, a várakozás pedig hatalmas volt, mert már nagyon várták a fejlesztési forrásokat a vállalkozások.

Októberben derült ki, hogy az internetadó, az irodai papír és a mosószer megadóztatása, a befektetési alapkezelők különadója vagy épp a cafeteria terheinek jelentős emelése mellett az útdíjból is több bevételt szeretne a kormány 2015-re, ahogy az is, hogy a Parlament elé került 2015. évi költségvetésben egyharmadával több bevételt számolnak a használatarányos útdíj befizetésekből, mint az idei évben volt. Ez azt jelenti, hogy 150 milliárd forint helyett jövőre mintegy 200 milliárd forinttal kalkulált a tervezet. További információk itt olvashatók.

Aztán a netadóból társadalmi nyomás hatására visszatáncolt a kormány. Orbán Viktor bejelentette, hogy nem lesz internetadó. Legalábbis a jelenlegi formájában nem. A jövő év első negyedévében egyeztetnek erről a szolgáltatókkal, és ennek függvényében lépnek. Szerintünk ez bölcs döntés, hiszen hatalmas károkat okozott volna az adó, míg a költségvetési hatása (a tervezett bevételek szerint) marginális lett volna (0,1 százalék alatti a GDP arányában). További információk itt olvashatók.

Komoly fejtörést okozott viszont, a reklámszakma képviselőinek, az októberben közel három hónapja hatályos reklámtörvény  egyes rendelkezéseinek értelmezése és gyakorlati alkalmazása továbbra is és a pénzügyi szakembernek egyaránt.A reklámadó bevezetése – az értelmezési nehézségek mellett – az adókötelezettséghez vagy a mentesség bizonyításához szükséges dokumentációs terhek révén jelentős többletmunkát és többletkiadást eredményez a reklámpiacon működő társaságoknak, miközben legtöbbjük számára nem keletkezik fizetendő adó. (Az adóteher azonban még így is túlzott.) További információk itt olvashatók.

Számos nehezítés mellett volt legalább egy jó hír a cégekenek: meghosszabbította a jegybank által indított Növekedési Hitelprogramot az MNB. A keretet is megemelte és így 2015 év végéig lehet szerződést kötni, a többi feltétel pedig változatlan maradt. A Növekedési Hitelprogram egy 2,5 százalékon rögzített kamat mellett kínál forintalapú finanszírozást, akár 10 éves időtávra is. További információk itt olvashatók.

2014. október 1-től minden vállalkozásnak be kell jelentenie a NAV-nál, hogy milyen számlázóprogramot használ. Így a pénztárgép és a kézi-számlatömb után a számlázószoftverek is nyilvántartásba kerülnek. Míg az adóhivatal nagyjából két évtizede nyilvántartja a kézi számlatömb beszerzéseket (a szigorú számadású nyomtatványokkal kapcsolatos szabályokról itt olvashat), addig számlázóprogramot lényegében bárki vásárolhatott mostanáig. Október 1-től viszont már a telepített és az online használt számlázó-szoftvereket is be kell jelenteni a NAV-nak. Szemben a számlatömb vásárlással – amit az azt értékesítő bolt jelent be – a szoftver használatának kezdetét, illetve később annak esetleges befejezését is, maga az adózó köteles az erre a célra rendszeresített űrlapon az adóhivatallal közölni. Aki már most is használ valamilyen számlázó szoftvert, annak november 15-ig kell megtennie a bejelentést, aki pedig október 1. után kezd bele, annak a használatbavételtől számított 30 napja van, hogy ezt megtegye. Az új kötelezettség több százezer vállalkozást érint. További információk itt olvashatók.

Szintén előnyös változás volt, bár csak a vállalkozások egy részét érintette, hogy átlagosan 19,5 százalékkal csökkentik a vendéglátó üzletek által fizetett zenei jogdíjakat 2015-ben. Ráadásul megszűnik az eddigi közigazgatási alapú besorolás, és kisebb súllyal esik latba a meghosszabbított nyitvatartás is. A zenei szerzőket képviselő Artisjus benyújtotta jövő évi díjszabástervezetét a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához. A VIMOSZ (Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége) szerint ez fontos lépés a hazai vendéglátó ágazat számára a válság utáni talpra állásban. A szerzők, előadók és kiadók átlagosan 19,5 százalékkal csökkentik és egyben egyszerűsítik tarifarendszerüket a vendéglátóipar vonatkozásában. Az új tervezet a zeneszolgáltatást is folytató üzletek díjkalkulációja során a nekik otthont adó település lélekszámát veszi figyelembe, ezzel megszűnik az eddigi közigazgatási alapú besorolás, illetve a meghosszabbított nyitva tartási idő súlya is csökken. További információk itt olvashatók.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo