Hektoliter-befektetők
- Az alkoholmentes italok fogyasztásának növekedése Kelet-Közép-Európában még messze nem érte el a lehetőségek határait – mondta Petra Trommer, a nürnbergi vásár sajtófőnöke. A verseny az itteni piacok meghódításáért még csak most kezdődött. S aki szeretné a régió sör- és italpiacait áttekinteni, annak érdemes kihasználni a Braua Beviale által nyújtott lehetőséget novemberben, és ellátogatni Nürnbergbe. Hangsúlyozta, hogy a Brau Beviale mint beruházási szakvásár idejekorán kinyitotta kapuit a fejlődő keleti piacok előtt, amelyek földrajzi határai egészen közel nyúlnak Nürnberghez. Egyre bővül az 1500 kiállítót vonzó vásár marketing jellege is, amelyre idén közel 40. 000 látogatót várnak.
A nemzetközi sörkonszernek cégfelvásárlásait nézve azt látjuk, hogy a „hektoliter-befektetők” erősen aktivizálták magukat Kelet-Közép-Európában, állapította meg Petra Trommer. Az 1990. és 2001. közötti években csak a sörnél 62 tranzakciót regisztráltak a bonni AFC Consultants International cég megfigyelői. Ugyanakkor a szénsavas üdítőitaloknál mindössze 23, míg az égetett szeszes italoknál 17, a bornál pedig 10 tranzakció zajlott le. Ennél is kevesebb cégfelvásárlás történt az ásványvíznél, valamint a gyümölcslénél.
- A régió országaiban a csekkfüzettel végzett befektetések, azaz cégfelvásárlások a piac viszonylag magas koncentrációjához vezettek – jelentette ki Petra Trommer. – Most a nemzetközi cégek érdeklődése Ukrajna, Oroszország és Délkelet-Európa felé fordul, mert ott még szabad a vásár, és a vásárlóerő fejlődésével a sörfogyasztás pozitív trendje várható.
Távol-Keleten dupla áron
A vendéglátó Baltika sörgyár részéről Alekszander Dedegkajev termelési igazgató tájékoztatott.
- A kínálatot meghaladó kereslet kielégítésére 1990-ben alapítottak egy szokványosnak induló sörgyárat – foglalta össze röviden a történetet a fiatal igazgató. – Aztán 1992-ben jött a privatizáció, és a svéd Baltic Beverages Holding AB befektetéseinek köszönhetően létrejött a világ egyik legkorszerűbb gyára. Az automatizált sörgyártás megtekinthető, külön a látogatók számára épített útvonalon. Négy műszakban, folyamatosan termelnek. Bár az egész cégnél közel 8 000-en dolgoznak, a gyártásnál embert szinte kizárólag a számítógépeknél láttunk, amint ellenőrzik a különböző folyamatok. A csoportunkhoz tartozó orosz újságírók is csodálkoztak, hogy milyen fejlett technológiával készül új gyárukban a sör. Tavaly a Baltikában 14 millió hektoliter sört gyártottak, szemben az egy évvel korábbi 10,8 millió hektoliterrel.
- A hatalmas kiterjedésű orosz piac optimális ellátása érdekében 21 városban rendelkezünk saját értékesítő szervezettel – mondta a termelési igazgató. - Távol-Keletre, például Vlagyivosztokba is eljutnak a Baltika palackjai. Igaz, a magas szállítási költségek miatt a fogyasztói ár ott kétszerese a szentpétervárinak. A logisztika javítása érdekében a távoli tájak közül Szamarában és Habarovszkban terveznek új sörfőzdéket építeni, egyenként egymillió hektoliteres kapacitással.
A Baltika piaci részesedése Oroszországban 25 százalék. Céljuk 30 százaléknak a megszerzése. A fejlődés másik iránya az export. Egyelőre 410 000 hektoliter sört adtak el külföldre tavaly, 25 különböző országba. Mivel az orosz kereskedők egyéb italokat is elvárnak a nagy sörszállítótól, a Baltika alkoholmentes italokat is gyárt. Hagyományos limonádéból és ásványvízből egyelőre évi 40 000 hektónál tartanak. Márkapolitikájuk érdekessége, hogy kínálatuk 11 számozott Baltika sörből áll, 0-tól 10-ig terjedően. A közelmúltban megjelent alkoholmentes sör jelzése a nulla. Léteznek sörök 8 százalékos alkoholtartalommal is. Azok értékének és élvezetének forrása már nem csak a jótékony szomjoltás, a kóstolás alapján ezt bátran állíthatom.
Bajai Ernő