Büntetőjogi újítások a kriptoeszközök piacán
Nagy port kavart a közvéleményben a Btk. kapcsolódó kiegészítése. Önmagában nem lett volna különös meglepetés, ha a jogosulatlanul végzett más pénzügyi tevékenységekhez hasonlóan a jogalkotó kriminalizálja a MiCA engedély hiányában végzett kriptoeszköz-szolgáltatást. Elegendő lett volna a Btk. 408. § (1) bekezdését kiegészíteni a jogosulatlanul végzett kriptoeszköz-szolgáltatásra is bővítve, a lépés nagy valószínűséggel a piacot sem érte volna váratlanul. Ehhez képest azonban két teljesen új tényállás került bevezetésre, a „jogosulatlan kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás nyújtása” és a „kriptoeszközzel visszaélés”.
Jogosulatlan kriptoeszköz-átváltás és validálás hiánya
Előbbi a salátatörvénnyel újonnan bevezetett, működő struktúrával egyelőre nem rendelkező, részletszabályokkal nem tisztázott, Kriptotv. szerinti validálási kötelezettség megsértésével jelentős értékben kriptoeszköz-átváltási szolgáltatási tevékenység nyújtását rendeli büntetni. Hiába hatályos 2025. július 1. napjától a módosítás, a validálási kötelezettségre és a validáló szolgáltatókra vonatkozó részletszabályokat az SZTFH elnökének rendelete fogja konkretizálni, így az ágazati szabályok hatálybalépéséig az új tényállások szerinti bűncselekmények megvalósításának lehetősége kétséges. A rengeteg nyitott kérdés mellett azonnal szembetűnik, hogy a jogalkotó a fentebb leírtakkal összhangban mintha elmulasztotta volna a közvetlenül alkalmazandó MiCA szerinti kriptoeszköz-szolgáltatás jogosulatlan nyújtásának kriminalizálását. A tényállás kizárólag a Kriptotv. által meghatározott validálás megkerülésével nyújtott szolgáltatást nevesíti. Bár a törvénymódosítás indokolása megkísérli egyértelműsíteni, hogy az elkövetés nem csak a validálás elmaradásával, hanem önmagában az engedély nélküli szolgáltatásnyújtással is megvalósulhat, a megfogalmazás így is jelentősen nehezítheti a pontos értelmezést és alkalmazást.