A 15 tonna feletti nagyhaszonjárművekből adták el a legtöbb autót az év első kilenc hónapjában - derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) idei adataiból, ami a teherautó-alvázgyártók tapasztalatait igazolja. A könnyű vagy átmeneti kategóriába sorolt 3,5 tonnás, 3,51-5 tonnás, illetve 5,01-10 tonnás járművek értékesítése az év folyamán visszaesett, míg a 10,01-15 tonna közötti járművekből pusztán 60 darabbal többet adtak el, mint a tavaly az első kilenc hónapban. A 15,01 tonna feletti haszonjárművek népszerűségének egyértelmű oka az uniós csatlakozás és az ehhez kapcsolódó előnyök. Amíg tavaly szeptember végéig 1867 nehéz járművet adtak el, addig a márkakereskedők idén októberig 2478-at. Ez 32,7 százalékos növekedés. Megjegyzendő, hogy buszból is hetvennel több talált gazdára egy év alatt.
A magyar fuvarozók 2004. május elsejétől alanyi jogon, a hármas feltételrendszer teljesítése után juthatnak közösségi engedélyhez, amelyek számát már nem korlátozzák a hatóságok. A nemzetközi TIR áruforgalomban zömével 15 tonna feletti járműszerelvények vesznek részt, hiszen a leggazdaságosabban és leghatékonyabban ezekkel lehet a legnagyobb mennyiségű árut A pontból B-be eljuttatni. A 10,01-15 tonnás kategóriát Magyarországon idén a Mercedes és az Iveco vezeti 29 és 28,7 százalékos piaci részesedéssel, harmadik helyen a Renault áll 19,9 százalékkal.
Nagy autóval jó szállítani
A 15 tonna feletti kategóriában gyakorlatilag hét nagy gyártó képviselteti magát, bőséges választékot kínálva az ügyfeleknek. A nyerges vontatók és járóképes alvázak között technikailag csak apró különbség van - hiszen számos biztonsági és környezetvédelmi feltételnek meg kell felelniük -, mégis, a piacnak megvan a saját értékítélete. A különböző gyártmányú vontatók árában kimutatható egy 4-6 ezer eurós különbség, amely az egyes technikai megoldások - például a sebességváltó, az elektronikai rendszerek és biztonsági rendszerek - bonyolultságával, fejlettségével magyarázható és az adott gyártó egyéni szemléletéből következik.
A legfrissebb - 2004 I-III. negyedéves - adatok szerint a legtöbb 15 tonna feletti járművet a DAF adja el (473 darab), őt követi a Mercedes (408), harmadik a Volvo (368), negyedik a Renault (340), az ötödik helyen a MAN áll (329), hatodik a Scania (293), míg a legkevesebbet az Iveco adja el (220). A kiterjedt kereskedői hálózattal rendelkező márkák, mint például az Iveco és a Renault, leginkább 20-80 darabos flottákat értékesítenek. Az országos szinten egy-két nagy márkakereskedéssel, központtal rendelkező alvázgyártók, mint a Mercedes vagy a DAF a nagyobb megrendelésekre fókuszálnak, náluk előfordulnak 100-300 darabos flottavásárlások is.
"Számos fuvarvállalat már az év elején beruházott új járművekbe, és alig várta a liberalizációt, hogy kicsivel később megkaphassa a közösségi engedélyét és kiléphessen az uniós piacra. Ezek a vállalkozások már a csatlakozás előtt szereztek nemzetközi fuvarfeladatot, járműveik is voltak, pusztán az engedélyre volt szükségük. A legtöbb új jármű 15 tonna fölötti össztömegű; mert azok is nagy járművet vesznek, akik korábban 7,5 tonnás autókkal fuvaroztak nemzetközi szinten" - mondja Gallatz Zoltán, a Renault Trucks Hungária Kft. értékesítési igazgatója. A fuvarpiac előreláthatólag csak egy-két év múlva konszolidálódik. Most túl sok a jármű és a fuvarvállalkozás, elég csak arra gondolni, hogy idén az 50-70 darabos flottavásárlások szinte mindennaposak voltak.
Járművet a feladathoz
A nagyhaszonjárműveket hosszútávú, elosztó/terítő, nehéz vagy különleges fuvarokhoz vásárolják meg, univerzális járművet szinte lehetetlen csinálni. Valamilyen szinten mindegyik eltér a másiktól, mert adott fuvarfeladathoz szabják őket. A nyerges vontatók esetében a leggyakoribb felépítmény a platós-ponyvás és a tartályos, két- vagy háromtengelyes félpótkocsi, valamint a billenőteknő, a járóképes alvázakra pedig jellemzően speciális felépítményeket szerelnek. Félpótkocsi például dobozos kivitelben is létezik, ki- és berakodást könnyítő, elcsúsztatható tetővel, de osztott rakterű, eltérő belső hőmérsékletű dobozos felépítmények is vannak. A járóképes alvázakra jellemzően tűzoltó berendezéseket (víztartály, fecskendő, emelődaru) szerelnek, de sok kommunális jármű is készül belőlük, amiket útépítéshez, karbantartáshoz, hulladék- és konténerszállításhoz használnak. A legdrágábbak az építőipari felépítmények. A piaci kínálat mindenesetre óriási, a legismertebb Krone, Kögel, Langendorff, Schmitz és Schwarzmüller cégek mellett magyar gyártók is szép számmal vannak jelen a piacon. A komplett gyári megrendelés ritka, a vevők vagy közvetlenül a felépítménygyártóhoz fordulnak, vagy megkérik a márkakereskedőt, hogy egyeztessen a gyártóval és intézze el az összeépítést,illetve az engedélyeztetést. Magyarországon az alvázgyártók általában mindegyik felépítménygyártóval közvetlen kapcsolatban állnak, sőt, egy-két márkakereskedő a teherautók mellett félpótkocsit is árul telephelyén. A félpótkocsit általában külön veszik meg, ezért a márkakereskedő számára előnyös lehet ez a megoldás. Léteznek nem szétszerelhető járművek is, amelyeket az alvázgyártók kompletten szállítanak le a vevőnek.
Döntően lízing
A lízing, mint finanszírozási forma hazánkban is egyre szélesebb körben terjed a termelőeszközök, gépek, gépjárművek tőkekímélő beszerzésére is. Olyannyira, hogy aránya az elmúlt öt-hat évben 80 százalékra nőtt, ami már meghaladja a személygépkocsik lízingen keresztüli beszerzésének arányát. Az alvázgyártók gyakorlatilag az összes jelentős magyarországi finanszírozóval kapcsolatban állnak, akik a piacon elérhető összes szolgáltatást nyújtani tudják: cégre szabott egyedi ajánlatok, gyors és rugalmas ügyfélminősítés, pénzügyi lízing és tartós bérleti finanszírozás, áfa-finanszírozás, teljes körű biztosítási ügyintézés. Mindezt 24-60 hónapos futamidőre.
A lízingcégek a kamionok esetében flottafinanszírozást és flottamenedzsmentet, valamint tehergépjármű-finanszírozást vállalnak, mindegyiket egyéni kondíciókkal. Kétféle lízingszerződést kötnek az ügyfelekkel, egyik a nyíltvégű, másik a zártvégű. A fő különbség, hogy előbbi esetben a lízingbe vevő a futamidő végén dönthet arról, hogy az előre meghatározott maradványértéken meg szeretné-e vásárolni a járművet vagy sem, míg utóbbi esetben az utolsó lízingdíj megfizetését követően az eszköz automatikusan a lízingbe vevő tulajdonába kerül. Ha az ügyfélnek már van lízingelt autója, akkor finanszírozó partnere is van, máskülönben a márkakereskedő fog neki ajánlani egyet. Ismert és kedvező áron dolgozó finanszírozók a Budapest Lízing, a CIB Leasing Csoport, a Raiffeisen Lízing, a CitiLeasing, a K&H Lízingcsoport, kockázatibb - "bevállalósabb" - finanszírozók pedig a BNP Paribas és a Lombard. "Az alvázgyártóknak egy-két esettől eltekintve nincs saját finanszírozójuk, ezért mindegyik "külsős" bankkal tartják a kapcsolatot. A vevőktől nagyobb bizalmat jelent, ha a gyártónak van egy saját finanszírozója, viszont az ügyfél ebben az esetben hajlamosabb az alkudozásra. Független pénzintézeteknél más a helyzet, ott a bank visszaveszi az autót 3 hónapi nem fizetés után. Ezért a kettő kombinációja az ideális" - állítja Kovács Miklós.
A teherautók amúgy erősen személyre szabott, speciális felszereltségű járművek, a 6-10 tonnások nettó 8-9 millió, a 10-15 tonnások körülbelül nettó 10 millió, a 15 tonna felettiek nettó 16-20 millió forintba kerülnek. A vételár legalább 10 százalékát ki kell fizetni kezdő részletként.
Szerviz és használtautó
Új teherautó vásárlásánál a finanszírozás mellett döntő fontosságúak a kapcsolódó szolgáltatások, különösen a szerviz. A gyártók egységes európai szervizhálózat létrehozására törekednek, amibe a nem uniós tagországokat, mint Románia vagy Bulgária is bele kívánják vonni. A bajba jutott fuvarozók több száz szervizpontot találhatnak Európában, ahol a nap 24 órájában szolgálják ki őket, anyanyelvükön. Az egyik legrégebbi és legfejlettebb segélyszolgálata a DAF-nak van, ahol például 15 nyelven képesek a bajba jutott kamionossal kommunikálni. A segítségnyújtás nemcsak a járműre, hanem a pótkocsira és a járművezetőre is vonatkozik. "Amikor egy hívás beérkezik a segélyszolgálathoz, a központ nemcsak a segítséget felajánló kereskedővel vagy szervizzel veszi fel a kapcsolatot, hanem azzal a kereskedővel is, aki rendszeresen karbantartja a kérdéses járművet. Így a központ elintézi a fizetési garanciát is, tehát a járművezetőnek nem kell a pénzzel bajlódnia" - magyarázza Czakó László, a DAF Hungarotruck Kft. ügyvezető igazgatója.
Járművásárláskor ma már egyre gyakrabban kötnek a márkakereskedők az ügyfelekkel javítási és karbantartási szerződést, amely azért előnyös, mert az egyébként előre nem látható költségek így kiszámíthatóvá válnak. A szerződés tartalmazza a jármű üzemeltetéséhez szükséges karbantartásokat és javításokat, munkadíjakat és alkatrészeket, egy előre meghatározott összegért, a teljes futamidőre. Minden esetben fontos azonban tisztázni, mi számít bele a szolgáltatásba, a kopó alkatrészek cseréje, javítása például jellemzően nincs benne a csomagban. A gyártók emellett az alap garancián felül kedvező áron kínálnak további jótállást az autókra, így a 2 éves gyári garancián felül megvásárolható például a 3. és 4. éves jótállás. A különböző akcióknál nem ritka, hogy a kereskedő például 4 évre a casco fizetést is átvállalja a tulajdonostól.
Magyarországon a használt teherautó-park üzemeltetése jó üzlet. A fuvarozók általában 3-4 évente cserélik járműveiket újakra, és a régieket vagy visszavásároltatják a márkakereskedővel, vagy értékesítik egy harmadik személynek. A márkakereskedők szinte kivétel nélkül túladnak a visszavásárolt járműveken, sőt, mivel erős az igény a jó műszaki állapotú, 2-4 éves, 500-600 ezer kilométert futott teherautókra, külföldről elégítik ki a hazai keresletet. A használt járműveket javarészt belföldi fuvarozásra veszik meg, ami folyamatosan frissíti a még mindig öreg és környezetszennyező hazai teherautó állományt. Egyébként a használt autók finanszírozására is van igény, és a magánimport is fellendült (az összesnek körülbelül a 10 százaléka), holott azokat külföldön előre ki kell fizetni.
Említést kell tenni még a bérautó szolgáltatásról, amelyet hazánkban üzletszerűen csak nagyon kevés márkakereskedő végez, tőlünk nyugatra viszont megszokott. Nálunk a Renault-okkal foglalkozó Delta Truck bérautós cége az egyik legaktívabb, körülbelül 130-150 járművet számláló portfoliója van. Bérelni legtöbbször a külföldiek szoktak, akkor, ha például 4-5 hónapig van szükségük újabb járművekre.