Fizetések 2009: marketing igazgató 30 millióval a csúcson

A nemzetközi, emberi erőforrás tanácsadással és kiszervezéssel foglalkozó Hewitt Associates szerint az egy éve húzódó gazdasági helyzetre való tekintettel a vállalatok szinte kivétel nélkül felülvizsgálták a javadalmazási stratégiájukat Magyarországon. A Hewitt által készített elemzés (Átfogó Kompenzációs Kutatás 2009) azt vizsgálja, hogy az egyes munkakörök jövedelemszintje hogyan változott 2008 óta, illetve, hogy a költséghatékonysági megfontolások mellett hogyan alakult a vállalatok javadalmazási stratégiája és juttatási politikája.

Általánosságban elmondható, hogy egyértelműen a vállalatvezető vezérigazgatók szerepelnek a fizetési piramis csúcsán évi 15 - 40 millió forintos bruttó jövedelemmel. Őket követik majd 20 százalék pontos lemaradással a nagyvállalatok marketing igazgatói és további 15 százalék ponttal elmaradva a pénzügyi igazgatói fizetések. Utánuk legjobban fizetettek az értékesítési igazgatók, akiknek jövedelme a piacon - cégmérettől függetlenül - sokkal konzisztensebb értéket mutat, kevésbé szóródik. Utánuk meglepő módon - a korábbi évek gyakorlatától eltérően - a HR igazgatói fizetések következnek. Ennek hátterében az is húzódhat, hogy a válság következtében jelentősen megnövekedtek a humán menedzsmenthez köthető feladatok és felelősségek, melyek kezelését a kutatás alapján megfelelően honorálták is a vállalat tulajdonosai. A logisztikai és supply chain igazgatói fizetések is megnövekedtek az elmúlt évekhez képest és érdekes továbbá, hogy 2009-ben a felsővezetői pozíciókat tekintve a legkevésbé jól fizetett munkakör az informatikai igazgatóé. Ez annak is betudható, hogy a területen nagy mértékű beruházások szinte egyáltalán nem történtek, így csökkent a munkakör által vállalt felelősség, ennek megfelelően a hozzá köthető javadalmazás sem növekedhetett.

A diplomás kétszer annyit ér

A vezetői fizetések mellett ugyanakkor érdekes a pályakezdők várható fizetése is, melynek mértéke egyértelműen függ a fiatal munkavállaló végzettségétől. A legmagasabb kezdő fizetés az egyetemi végzettséget igénylő munkakörök esetében várható, nem sokkal lemaradva ezt követi a főiskolai végzettségűek várható jövedelme, és mintegy 70.000 Ft-tal kevesebb fizetésre számíthat egy középiskolai végzettséggel rendelkező munkavállaló. A képesítés nélkül végezhető munkakörök esetében a legalacsonyabb a kezdő fizetés, ugyanakkor megjegyzendő, hogy a résztvevő vállalatok körében ennek értéke is jóval meghaladja a minimálbért.

Bár a 2009-es év nagy kihívása a munkavállalók teljesítményének megfelelő értékelése, valamint a vállalati célok elérésében való érdekeltté tétele volt, érdekes, hogy a felmérésben résztvevő vállalatok csupán 71%-a rendelkezik valamilyen formális teljesítményértékelési rendszerrel és 77% nyújt valamilyen rövid távú ösztönzőt (bónuszt, forgalmi jutalmat, nyereségrészesedést stb.) munkavállalóinak. Kifejezetten meglepő továbbá, hogy 16% azon vállalatok aránya, ahol - bár létezik teljesítményértékelési rendszer - a változóbér kifizetéshez ez semmilyen támogatást nem nyújt. További 27% esetében az értékelés csupán irányelvet ad, és csupán 57% köti egyértelműen a bónusz kifizetést a munkavállaló által nyújtott és a vezetők által elismert teljesítményhez.

13. havi: teljesítményalapú


A felmérés rávilágított arra is, hogy a teljesítménymenedzsment előtérbe kerülésével egyidőben eltűnőben vannak az egyéb készpénzjövedelem-kifizetések, melyeket a munkavállalók szubjektív elbírálás alapján kaptak. Ilyen elem volt korábban a 13. havi bérezés is, melyet manapság egyre inkább átforgatnak teljesítményalapú kifizetésbe a vállalatok.

Makrai Fanni, a Hewitt budapesti irodájának javadalmazási tanácsadója szerint: "a felmérés egyértelműen rámutatott arra, hogy a kiemelkedően teljesítő munkatársakat idén nem kiemelkedő jövedelmekkel ismerték el a munkáltatók,  - noha a változóbér aránya minden munkavállaló szinten megnőtt -, hanem 2009-ben a hangsúly sokkal inkább olyan nem tradicionális ösztönzőkön volt, mint a szakmai fejlődési lehetőségek, fizetésemelés nélküli előléptetések, bevonás a válságkezelés kihívásaira való reakciók kidolgozásába. Ezek olyan motiváló tényezők, melyek megfelelő vállalati kommunikációval karöltve erősíthetik a munkavállalói elkötelezettséget is, ezáltal rövidtávon mindenképpen növekedhet a vállalat megtartó ereje."

Érdekesség, hogy 2009-ben jelentősen megnőtt azon vállalatok aránya, akik cafeteria rendszer keretein belül nyújtottak juttatásokat munkatársaiknak. A 2010-től életbe lépő adóváltozások következtében a vállalatok fele továbbra is csak az adómentes, vagy kedvezményes adókulcs alá eső juttatásokat nyújtja a munkavállalóknak, míg harmaduk a munkavállalókra terheli a megnövekedett adóterheket, és a keretösszegeket bruttó értékként kezeli. Csupán 12% döntött úgy, hogy az adókötelezettségeket átvállalja a munkavállalóitól.

Csépai Martin, a Hewitt magyarországi tanácsadási részlegének vezető tanácsadója a következőképpen vélekedik: "2009-ben a humán erőforrás menedzsment kihívások középpontjában nem a megfelelő jövedelemszintek meghatározása állt, hanem sokkal inkább egy olyan teljesítménykultúra definiálása, melyben az ideális létszám mellett hatékony munkavégzés válik lehetővé a kiemelkedően teljesítő munkatársak elismerésével. A humán stratégia ilyen irányú elmozdulása lehetővé teszi, hogy a jövőben a vállalatvezetők a HR-rel egyetértésben munkálkodjanak a vállalati hatékonyságnövelésen."

Legfontosabb eredmények
A Hewitt felmérése szerint Magyarországon 2008 óta nagy mértékű változás nem történt a javadalmazás mértékében, ugyanakkor a hangsúly egyértelműen eltolódott a teljesítményalapú változó bérezés felé, melynek növekedése a teljes készpénzjövedelmen belül a vezetői munkakörökben néhol elérte a 10 százalékpontot is, míg a beosztotti munkakörökben 3-5 százalékpontos növekedés tapasztalható.
 További tanulságok:
  • A felsővezetői fizetések kevesebb, mint 60%-át kapja átlagosan a középvezetői réteg, míg a szakértői munkakörökben körülbelül annak 15%-át viszik haza a munkavállalók.
  • A fizikai munkakörökben, ugyanez az arány alig éri el a 6%-ot. A vállalatok közel 70%-a nyújtja juttatásait cafeteria rendszer keretein belül, ahol a legkedveltebb elemek az üdülési csekk, hideg és meleg étkezési utalványok, valamint az egészség és nyugdíjpénztári befizetések mellett az internet használat.
  • A vállalati autók között legnépszerűbbek a 3-5 és 5-8 millió forint közötti autók a juttatást kapó munkavállaló hierarchiában betöltött szerepétől függően. A kategórián belül a legnépszerűbb autók a Ford Focus és a Renault Mégane, illetve a Volkswagen Passat és az Audi egyes típusai.

Véleményvezér

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo