Fizetések 2009: marketing igazgató 30 millióval a csúcson

A nemzetközi, emberi erőforrás tanácsadással és kiszervezéssel foglalkozó Hewitt Associates szerint az egy éve húzódó gazdasági helyzetre való tekintettel a vállalatok szinte kivétel nélkül felülvizsgálták a javadalmazási stratégiájukat Magyarországon. A Hewitt által készített elemzés (Átfogó Kompenzációs Kutatás 2009) azt vizsgálja, hogy az egyes munkakörök jövedelemszintje hogyan változott 2008 óta, illetve, hogy a költséghatékonysági megfontolások mellett hogyan alakult a vállalatok javadalmazási stratégiája és juttatási politikája.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Általánosságban elmondható, hogy egyértelműen a vállalatvezető vezérigazgatók szerepelnek a fizetési piramis csúcsán évi 15 - 40 millió forintos bruttó jövedelemmel. Őket követik majd 20 százalék pontos lemaradással a nagyvállalatok marketing igazgatói és további 15 százalék ponttal elmaradva a pénzügyi igazgatói fizetések. Utánuk legjobban fizetettek az értékesítési igazgatók, akiknek jövedelme a piacon - cégmérettől függetlenül - sokkal konzisztensebb értéket mutat, kevésbé szóródik. Utánuk meglepő módon - a korábbi évek gyakorlatától eltérően - a HR igazgatói fizetések következnek. Ennek hátterében az is húzódhat, hogy a válság következtében jelentősen megnövekedtek a humán menedzsmenthez köthető feladatok és felelősségek, melyek kezelését a kutatás alapján megfelelően honorálták is a vállalat tulajdonosai. A logisztikai és supply chain igazgatói fizetések is megnövekedtek az elmúlt évekhez képest és érdekes továbbá, hogy 2009-ben a felsővezetői pozíciókat tekintve a legkevésbé jól fizetett munkakör az informatikai igazgatóé. Ez annak is betudható, hogy a területen nagy mértékű beruházások szinte egyáltalán nem történtek, így csökkent a munkakör által vállalt felelősség, ennek megfelelően a hozzá köthető javadalmazás sem növekedhetett.

A diplomás kétszer annyit ér

A vezetői fizetések mellett ugyanakkor érdekes a pályakezdők várható fizetése is, melynek mértéke egyértelműen függ a fiatal munkavállaló végzettségétől. A legmagasabb kezdő fizetés az egyetemi végzettséget igénylő munkakörök esetében várható, nem sokkal lemaradva ezt követi a főiskolai végzettségűek várható jövedelme, és mintegy 70.000 Ft-tal kevesebb fizetésre számíthat egy középiskolai végzettséggel rendelkező munkavállaló. A képesítés nélkül végezhető munkakörök esetében a legalacsonyabb a kezdő fizetés, ugyanakkor megjegyzendő, hogy a résztvevő vállalatok körében ennek értéke is jóval meghaladja a minimálbért.

Bár a 2009-es év nagy kihívása a munkavállalók teljesítményének megfelelő értékelése, valamint a vállalati célok elérésében való érdekeltté tétele volt, érdekes, hogy a felmérésben résztvevő vállalatok csupán 71%-a rendelkezik valamilyen formális teljesítményértékelési rendszerrel és 77% nyújt valamilyen rövid távú ösztönzőt (bónuszt, forgalmi jutalmat, nyereségrészesedést stb.) munkavállalóinak. Kifejezetten meglepő továbbá, hogy 16% azon vállalatok aránya, ahol - bár létezik teljesítményértékelési rendszer - a változóbér kifizetéshez ez semmilyen támogatást nem nyújt. További 27% esetében az értékelés csupán irányelvet ad, és csupán 57% köti egyértelműen a bónusz kifizetést a munkavállaló által nyújtott és a vezetők által elismert teljesítményhez.

13. havi: teljesítményalapú


A felmérés rávilágított arra is, hogy a teljesítménymenedzsment előtérbe kerülésével egyidőben eltűnőben vannak az egyéb készpénzjövedelem-kifizetések, melyeket a munkavállalók szubjektív elbírálás alapján kaptak. Ilyen elem volt korábban a 13. havi bérezés is, melyet manapság egyre inkább átforgatnak teljesítményalapú kifizetésbe a vállalatok.

Makrai Fanni, a Hewitt budapesti irodájának javadalmazási tanácsadója szerint: "a felmérés egyértelműen rámutatott arra, hogy a kiemelkedően teljesítő munkatársakat idén nem kiemelkedő jövedelmekkel ismerték el a munkáltatók,  - noha a változóbér aránya minden munkavállaló szinten megnőtt -, hanem 2009-ben a hangsúly sokkal inkább olyan nem tradicionális ösztönzőkön volt, mint a szakmai fejlődési lehetőségek, fizetésemelés nélküli előléptetések, bevonás a válságkezelés kihívásaira való reakciók kidolgozásába. Ezek olyan motiváló tényezők, melyek megfelelő vállalati kommunikációval karöltve erősíthetik a munkavállalói elkötelezettséget is, ezáltal rövidtávon mindenképpen növekedhet a vállalat megtartó ereje."

Érdekesség, hogy 2009-ben jelentősen megnőtt azon vállalatok aránya, akik cafeteria rendszer keretein belül nyújtottak juttatásokat munkatársaiknak. A 2010-től életbe lépő adóváltozások következtében a vállalatok fele továbbra is csak az adómentes, vagy kedvezményes adókulcs alá eső juttatásokat nyújtja a munkavállalóknak, míg harmaduk a munkavállalókra terheli a megnövekedett adóterheket, és a keretösszegeket bruttó értékként kezeli. Csupán 12% döntött úgy, hogy az adókötelezettségeket átvállalja a munkavállalóitól.

Csépai Martin, a Hewitt magyarországi tanácsadási részlegének vezető tanácsadója a következőképpen vélekedik: "2009-ben a humán erőforrás menedzsment kihívások középpontjában nem a megfelelő jövedelemszintek meghatározása állt, hanem sokkal inkább egy olyan teljesítménykultúra definiálása, melyben az ideális létszám mellett hatékony munkavégzés válik lehetővé a kiemelkedően teljesítő munkatársak elismerésével. A humán stratégia ilyen irányú elmozdulása lehetővé teszi, hogy a jövőben a vállalatvezetők a HR-rel egyetértésben munkálkodjanak a vállalati hatékonyságnövelésen."

Legfontosabb eredmények
A Hewitt felmérése szerint Magyarországon 2008 óta nagy mértékű változás nem történt a javadalmazás mértékében, ugyanakkor a hangsúly egyértelműen eltolódott a teljesítményalapú változó bérezés felé, melynek növekedése a teljes készpénzjövedelmen belül a vezetői munkakörökben néhol elérte a 10 százalékpontot is, míg a beosztotti munkakörökben 3-5 százalékpontos növekedés tapasztalható.
 További tanulságok:
  • A felsővezetői fizetések kevesebb, mint 60%-át kapja átlagosan a középvezetői réteg, míg a szakértői munkakörökben körülbelül annak 15%-át viszik haza a munkavállalók.
  • A fizikai munkakörökben, ugyanez az arány alig éri el a 6%-ot. A vállalatok közel 70%-a nyújtja juttatásait cafeteria rendszer keretein belül, ahol a legkedveltebb elemek az üdülési csekk, hideg és meleg étkezési utalványok, valamint az egészség és nyugdíjpénztári befizetések mellett az internet használat.
  • A vállalati autók között legnépszerűbbek a 3-5 és 5-8 millió forint közötti autók a juttatást kapó munkavállaló hierarchiában betöltött szerepétől függően. A kategórián belül a legnépszerűbb autók a Ford Focus és a Renault Mégane, illetve a Volkswagen Passat és az Audi egyes típusai.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo