Fiatalok életstílusa és értékvilága

A magyar fiatalok kétharmada két gyereket szeretne, ha az ideális családnagyságra gondol. A boldogsághoz egyaránt 98 százalék számára fontos a jó kapcsolat a szülőkkel, olyan munka, amit szívesen csinál, illetve a biztos munkahely. Többek között ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet a fiatalok értékvilágáról végzett átfogó vizsgálata augusztus második felében.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A 14-24 évesek életfelfogására jellemző, hogy igyekeznek egyensúlyban tartani a munkára, illetve a szabadidőre fordított energiáikat. Nagyobb azonban azok aránya, akik a munkát a szabadidő elé helyezik, mint fordítva. Még inkább érvényes ez a 20 évesnél idősebbek igazán érintett csoportjára, a már dolgozókra vagy hamarosan munkát vállalókra: 32 százalékuk mondja, hogy fontosabb a munka, és csak 20 százalék számára élvez elsőbbséget a szabadidő.

A Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium megbízásából végzett kutatás során a 14-24 éves korosztályt fontos szempontokból képviselő 1 500 embert kérdeztek meg személyesen.

Hagyományok és nyitottság az újra

Korábbi hasonló kutatásokhoz képest szembetűnik, hogy az individualizálódás, azaz az egyént előtérbe helyező korábbi trend megtorpant. A fiatalok nagy része kifejezetten értéknek tartják a szoros családi kötelékeket.

A ragaszkodás érdekes vonatkozása, hogy a válaszadók 59 százaléka szerint a szülőknek kötelességük mindent megtenniük a gyermekükért, akár saját jólétük árán is. A másik oldalon 35 százalék vélekedik úgy, hogy a szülőknek megvan a saját életük, és nem muszáj mindent feláldozniuk gyermekük kedvéért.

A család hagyományos tisztelete azonban nem jelenti az értékek általános konzervativizmusát. Például a férfi és női szerepeket általában nyitottan látják. A válaszadók jó kétharmada gondolja a következőket: 1. A férjnek és a feleségnek is hozzá kell járulnia a háztartás jövedelméhez. 2. Ha kevés a munka, akkor nőknek is, férfiaknak is egyforma joguk van dolgozni. 3. A felsőfokú végzettség egyformán fontos mind a két nem képviselőinek. 4. Egy dolgozó nő is lehet olyan jó anya, mint aki nem dolgozik.

Társadalmi kérdések

Társadalmi kérdésekkel kapcsolatban a kutatást összegző tanulmány megállapítja: A 14-24 évesekben még nem alakult ki összefüggő nézetrendszer. Sokszor ugyanis elméletileg egymást kizáró értékek szerepelnek a felfogásukban. Például a válaszadók többség tartja jónak a teljesítményeket ösztönző versenyt, a magántulajdont, az alacsony adókat azon az áron is, hogy az emberek maguk gondoskodjanak saját jólétükről. De az a felfogás is a többségre jellemző, hogy a jövedelmeknek egyenlőbbnek kellene lenniük.

„Önnek melyik volna a legfontosabb szempont, ha arról kéne döntenie, hogy elfogad-e egy állást vagy sem?” Biztos állás, nem kell attól tartani, hogy megszűnik a munkahely vagy elbocsátják – válaszolja 44 százalék. Második a magas jövedelem – 38 százalék számára. Harmadik szempont, hogy olyan emberekkel dolgozhat együtt, akiket kedvel – 10 százalék. Negyedik szempont, hogy fontos munkát végezhet, amely az alkotás érzését nyújtja – 8 százalék.


Szabadidő: zene, tévé, barátok


A kutatást összegző tanulmány jellemzi a 14-24 évesek különböző kisebb, jól körülhatárolható csoportjait. Általában legkedveltebb szórakozás a zenehallgatás, majd a tévénézés és a barátokkal való együttlét következik.

A zene egyben a legnagyobb pénzkiadási tételek közé tartozik. Otthon saját CD-t hallgatnak, hi-fi berendezésen, gyakran a környezettől való elhatárolódás, a felejtés, az elmerülés miatt. A vizsgált korosztály körében a zenei tévé-csatornák nézettsége kiemelkedő. Életükkel kapcsolatos problémáikkal sokszor onnan kapnak választ.

A média irányába nagyon nyitottak a fiatalok. Akik tanulnak, inkább érdeklődnek a világ történései iránt, és az átlagosnál többféle sajtóterméket használnak. Amíg azonban a középiskolások érdeklődése általános, addig az egyetemisták és főiskolák már célzottan, tudatosabban tájékozódnak.

A biztonságot a 14-24 évesek saját életkori csoportjuk tagjai között keresik és találják meg. Ugyanígy a szülői háztól való függetlenedés során megnő a hasonló korúakhoz és érdeklődésűekhez való tartozás igénye.

„A körülmények sokféle változása, az állandó törekvés a sikerre azonban odavezethet, hogy a fiatalok egy része nem képes felvenni a többiekkel a versenyt. A mai fiatalok sokkal inkább széthúznak, mint valaha. Olyan társadalomban nőttek fel, amikor szinte egyik napról a másikra nyílt szét a társadalmi olló. Egyesek elszegényedtek, mások meggazdagodtak, de nem lázadnak, és nem is álmodoznak. Csak fogyasztanak. Ha álmodoznak is, legfeljebb arról, hogy még többet, még drágábbat, még könnyebben érjenek el,” – állapítja meg a GfK tanulmánya a magyar fiatalok életstílusáról.
































































































































Az alábbi dolgok mennyire fontosak ön szerint a boldogsághoz, a teljes élethez? Nagyon, inkább, inkább nem vagy egyáltalán nem. A válaszadó 12-24 évesek százalékában.









Országos



Átlag



Férfi



Férfi















Nagyon fontos



Inkább fontos



Nagyon fontos



Inkább fontos



Nagyon fontos



Inkább fontos



Biztos munkahely



79



19



78



20



80



17



Jó kapcsolat a szülőkkel



78



20



75



22



80



19



Saját gyerek, család



73



22



68



26



79



17



Olyan munka, amit szívesen csinál



72



26



71



27



73



24



Partnerkapcsolat, állandó kapcsolat



71



25



65



30



77



19



Barátok



66



30



68



29



64



31



Megfelelő, jó iskolázottság, képzettség



59



33



58



34



60



32



Sok pénz



54



39



57



37



52



40



Szép ház, szép lakás



52



42



53



42



52



42



Szakmai karrier



46



43



48



44



45



43



Sok szabadidő



43



48



45



47



40



49



Utazás



33



42



35



40



32



44



Kaland, változatosság



32



42



35



42



29



42



Forrás: GfK Piackutató Intézet



Mivel, hányan értenek egyet? A válaszadók százalékában.



1. A jövedelmeknek egyenlőbbeknek kellene lenniük - 55 százalék; Nagyobb jövedelmi különbségek szükségesek, mert azok ösztönöznek nagyobb erőfeszítésre – 15 százalék;

Is-is – 30 százalék.



2. Az államnak kell gondoskodnia polgárai jólétéről – 39 százalék; Az emberek maguk gondoskodjanak saját jólétükről – 37; Is-is 34 százalék.



3. A verseny jó, mert kemény munkára és új ötletek fejlesztésére ösztönzi az embereket – 63 százalék; A verseny káros. A legrosszabbat hozza ki az emberből – 12 százalék; Is-is 25 százalék.



4. Magyarországon a jövőben kiterjedt jóléti rendszert részesítek előnyben, magas adókkal – 17 százalék; Alacsony adókat részesítek előnyben, amelyek mellett az emberek maguk gondoskodnak a jólétükről – 56 százalék; Is-is 27 százalék.



5. Magyarországon a jövőben olyan társadalom lenne jó, amelyben szabályokkal érik el a biztonságot és a stabilitást – 39 százalék; Kevésbé szabályozott társadalom lenne jó, ahol az emberek felelősek a tetteikért – 32 százalék; Is-is 29 százalék.



Forrás: GfK Piackutató Intézet


Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo