A világ legnagyobb hitelminősítőjének becslése szerint jelenleg 100-150 milliárd dollárnyi, kifejezetten infrastrukturális vagyontárgyak felvásárlására felhalmozott tőke vár alkalmas befektetési célpontokra a világon, azután is, hogy az idén eddig 145 milliárd dollár összértékű felvásárlási és egyesülési tranzakció ment végbe a globális infrastrukturális szektorban. Ez a tranzakciós érték 180 százalékkal haladja meg a 2000 egészében mért összeget ebben a piaci szegmensben, és nincs jele annak, hogy 2007 változást hoz e folyamatban, áll az S&P londoni elemzésében.
A Standard & Poor's szerint a felvásárlásokhoz használt adósságállomány és a felvásárlási célpontok kamat- és adófizetés, valamint leírások előtti alapszintű pénzügyi egyenlege (EBITDA) közötti jellemző szorzóarány jelenleg 12- és 30-szoros között mozog, amiből világosan látszik, hogy az infrastrukturális szektor a túlértékelődés és a szélsőséges eladósodás "kettős átkától" szenved. Ezek a klasszikus tünetei az olyan vagyonértékelési buboréknak, amely az elmúlt évtized internetes tőzsdei korszakát is jellemezte, áll a hitelminősítő csütörtöki londoni elemzésében.
Az S&P szerint 1998 óta a legnagyobb értékű ilyen befektetés a brit BAA repülőtér-üzemeltető idei felvásárlása volt a spanyol Ferrovial csoport vezette konzorcium által; a tranzakció összértéke (adóssággal együtt) 30,2 milliárd dollár volt, az akvizíció teljesadósság-EBITDA szorzója pedig 16-szoros. A hitelminősítő szerint az adósság-EBITDA szorzóknak az átvételi csatározások által hajtott meredek emelkedését illusztrálja a Ferihegyet üzemeltető Budapest Airport tavalyi felvásárlása is a BAA által; ennek a tranzakciónak az adósság-EBITDA rátája 23-szoros volt.
A BAA, a világ első számú, nem pénzügyi befektetői jellegű repülőtér-üzemeltetője, amelynek portfoliójába a hét legnagyobb brit repülőtér, köztük a Heathrow tartozik, tavaly decemberben - londoni iparági elemzők által már akkor világrekordnak minősített áron, adóssággal együtt több mint 1,3 milliárd fontért - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vett a Budapest Airportban. A tranzakció után, annak - a magas adósságtartalom révén - a BAA-re gyakorolt káros adóskockázati hatására hivatkozva, a Standard & Poor's és a Moody's Investors Service is visszaminősítette a brit vállalat cégadósi osztályzatát.