Ferihegy a példa a veszélyes buborékra

Veszélyessé kezd válni az az "elképesztő" roham, amelyet az infrastrukturális befektetésekre szakosodott alapok és befektetési intézmények az ilyen befektetési célpontokért indítottak, mert a túlértékelődés és a felvásárlások adósságtartalma a néhány évvel ezelőtti - akkor az internetes cégek körében tapasztalt - árbuborék kialakulásának megismétlődésével fenyeget, áll a Standard & Poor's csütörtökön Londonban kiadott jelentésében, amely a példák között megemlíti a Budapest Airport tavalyi, a cég eredményéhez képest rendkívül drága felvásárlását.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A világ legnagyobb hitelminősítőjének becslése szerint jelenleg 100-150 milliárd dollárnyi, kifejezetten infrastrukturális vagyontárgyak felvásárlására felhalmozott tőke vár alkalmas befektetési célpontokra a világon, azután is, hogy az idén eddig 145 milliárd dollár összértékű felvásárlási és egyesülési tranzakció ment végbe a globális infrastrukturális szektorban. Ez a tranzakciós érték 180 százalékkal haladja meg a 2000 egészében mért összeget ebben a piaci szegmensben, és nincs jele annak, hogy 2007 változást hoz e folyamatban, áll az S&P londoni elemzésében. 

A Standard & Poor's szerint a felvásárlásokhoz használt adósságállomány és a felvásárlási célpontok kamat- és adófizetés, valamint leírások előtti alapszintű pénzügyi egyenlege (EBITDA) közötti jellemző szorzóarány jelenleg 12- és 30-szoros között mozog, amiből világosan látszik, hogy az infrastrukturális szektor a túlértékelődés és a szélsőséges eladósodás "kettős átkától" szenved. Ezek a klasszikus tünetei az olyan vagyonértékelési buboréknak, amely az elmúlt évtized internetes tőzsdei korszakát is jellemezte, áll a hitelminősítő csütörtöki londoni elemzésében.

Az S&P szerint 1998 óta a legnagyobb értékű ilyen befektetés a brit BAA repülőtér-üzemeltető idei felvásárlása volt a spanyol Ferrovial csoport vezette konzorcium által; a tranzakció összértéke (adóssággal együtt) 30,2 milliárd dollár volt, az akvizíció teljesadósság-EBITDA szorzója pedig 16-szoros. A hitelminősítő szerint az adósság-EBITDA szorzóknak az átvételi csatározások által hajtott meredek emelkedését illusztrálja a Ferihegyet üzemeltető Budapest Airport tavalyi felvásárlása is a BAA által; ennek a tranzakciónak az adósság-EBITDA rátája 23-szoros volt.

A BAA, a világ első számú, nem pénzügyi befektetői jellegű repülőtér-üzemeltetője, amelynek portfoliójába a hét legnagyobb brit repülőtér, köztük a Heathrow tartozik, tavaly decemberben - londoni iparági elemzők által már akkor világrekordnak minősített áron, adóssággal együtt több mint 1,3 milliárd fontért - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vett a Budapest Airportban. A tranzakció után, annak - a magas adósságtartalom révén - a BAA-re gyakorolt káros adóskockázati hatására hivatkozva, a Standard & Poor's és a Moody's Investors Service is visszaminősítette a brit vállalat cégadósi osztályzatát.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo