Fél óra lesz a legközelebbi gyorsforgalmi út?

A most kezdődő hétéves uniós költségvetési időszakban mintegy ezermilliárdnyi útfejlesztést hajtanak végre a kormány szándékai szerint, ezek a fejlesztések leginkább a gyorsforgalmi úthálózatot érintik. Szakértőnk szerint a kis és középvállalkozások szempontjából legalább ugyanilyen fontos az alsóbbrendű utak modernizálása.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"A fejlesztések egyik célja, hogy hazánk lehessen a térség logisztikai központja, de deklarált szándék az is, hogy 2015-re minden településről fél órán belül el lehessen érni egy gyorsforgalmi utat" - közölte a Piac és Profit Online érdeklődésére a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM). "Bár a közúthálózat fejlesztésének kkv-ra kifejtett hatásait általában nehéz a megítélni, a tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy ezek többnyire előremozdítják a térség gazdaságát" - ezt már Bokor Zoltán, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), Közlekedésgazdasági Tanszékének vezetője nyilatkozta lapunknak. Szerinte ez leginkább azoknál a vállalkozásoknál fog jelentkezni, melyeknél fontos a fizikai elérhetőség, így például a logisztikai szolgáltatók, a kereskedelmi vállalkozások, vagy éppen az anyagigényes termelők. 

A hétéves program során a központi szándékok szerint megszüntetnék a jelenleg túlságosan főváros központú úthálózatot, melynek köszönhetően bár a közép-dunántúli régió és a Nyugat-Dunántúl egyes részei könnyen megközelíthetőek, a Dél-alföldi, az Észak-magyarországi, valamint a Dél-dunántúli régió elérhetősége még mindig nehézkes.

Óriási teherforgalom

Ráadásul nemcsak ez, hanem az úthálózat öregsége is okozz problémákat: az M43-as gyorsforgalmin - amely rendkívül fontos a gazdaság szempontjából, hiszen Románia és Bulgária uniós csatlakozása óta legalább a háromszorosára növekedett a teherforgalom - a magyar szabályozás szerint a kamionok okozta nyomvályúk mélysége nem haladhatná meg a tíz millimétert, ennek ellenére van, ahol tíz centiméteresre gyűrődött fel az aszfalt.

Hasonló a helyzet a 86-os útnál, amely az ország nyugati részén biztosítja az észak-dél irányú közlekedést, illetve a 4-es úton is, amely a Közép-dunántúli régió egyik legfőbb kereskedelmi útvonala. Ezek a fejlesztések is szerepet kaptak a fejlesztési tervben és a kormányzat szándékai szerint fontos funkciójuk lehet abban, hogy Magyarország a térség tényleges logisztikai központja lehessen.

Ennek előnye lehet a kis- és középvállalkozások számára, hogy a logisztika azon kevés területek egyike, ahol a Magyarországon működő cégek, különösen a kkv-k versenyképessége már rövidtávon is növelhető - állítja a GKM. Ráadásul a program tovagyűrűző pozitív hatásaival a kiegyensúlyozottabb regionális politikát, a vállalkozásfejlesztést, valamint a beruházás-ösztönzést is segítheti.#page#

A mellékutakat se hanyagoljuk

"A fejlesztések során fontos odafigyelni, hogy az egyes elemeket egymással összehangolva határozzanak meg, nehogy csak pontszerűen jöjjenek létre a korszerű hálózati elemek, hanem láncszerűen egymásra fűzve, hálózatot alkotva" - közölte Bokor Zoltán. Ha ez nem így valósulna meg, akkor félő lenne, hogy a fejlesztések környezete alacsonyabb színvonalon maradna, ami nem felelne meg a kkv-nak, hiszen a legtöbb ilyen jellegű vállalkozás inkább az alacsonyabb rendű utak fejlesztésében érdekelt.

Ennek megfelelően a szakember szerint, ha komplett hatást akarunk elérni, akkor fokozatosan előtérbe kell helyezni az alacsonyabb rendű utak modernizálását. Ez abból a szempontból is fontos lehet, hogy minél tovább hagyjuk romlani utjaink állapotát, annál nehezebb lesz visszafordítani ezt a folyamatot. A leromlott, vagy éppen hiányos állami mellékúthálózat mellett a tanszékvezető szerint problémát okozhat a koordinálatlanul kiépülő önkormányzati utak hálózata is, amelyekre nem kötelezőek bizonyos szabványok, s nincs igazi szakszerű fenntartó szervezetük sem, amelyik összehangolásukat végezné. 

Ezeken kívül az ország gazdasági fejlődésének szempontjából fontos lenne, hogy az infrastrukturális fejlesztéseknél számítsanak a helyi kkv-k munkájára, bár azt a tanszékvezető is elismerte, hogy az alvállalkozókat gazdasági szempontok alapján választják ki, és nem mindig a helyi kkv-k nyújtják a legjobb ajánlatot. "A kkv-k érdekeit úgy lehetne a legjobban érvényesíteni, ha képviselőik, érdek-képviseleti szerveik nemzeti, regionális és lokális szinten egyaránt intenzívebben be tudnának kapcsolódni a közlekedésfejlesztési tervek előkészítésébe" - állítja Bokor Zoltán.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo