Fél óra lesz a legközelebbi gyorsforgalmi út?

A most kezdődő hétéves uniós költségvetési időszakban mintegy ezermilliárdnyi útfejlesztést hajtanak végre a kormány szándékai szerint, ezek a fejlesztések leginkább a gyorsforgalmi úthálózatot érintik. Szakértőnk szerint a kis és középvállalkozások szempontjából legalább ugyanilyen fontos az alsóbbrendű utak modernizálása.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

"A fejlesztések egyik célja, hogy hazánk lehessen a térség logisztikai központja, de deklarált szándék az is, hogy 2015-re minden településről fél órán belül el lehessen érni egy gyorsforgalmi utat" - közölte a Piac és Profit Online érdeklődésére a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM). "Bár a közúthálózat fejlesztésének kkv-ra kifejtett hatásait általában nehéz a megítélni, a tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy ezek többnyire előremozdítják a térség gazdaságát" - ezt már Bokor Zoltán, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), Közlekedésgazdasági Tanszékének vezetője nyilatkozta lapunknak. Szerinte ez leginkább azoknál a vállalkozásoknál fog jelentkezni, melyeknél fontos a fizikai elérhetőség, így például a logisztikai szolgáltatók, a kereskedelmi vállalkozások, vagy éppen az anyagigényes termelők. 

A hétéves program során a központi szándékok szerint megszüntetnék a jelenleg túlságosan főváros központú úthálózatot, melynek köszönhetően bár a közép-dunántúli régió és a Nyugat-Dunántúl egyes részei könnyen megközelíthetőek, a Dél-alföldi, az Észak-magyarországi, valamint a Dél-dunántúli régió elérhetősége még mindig nehézkes.

Óriási teherforgalom

Ráadásul nemcsak ez, hanem az úthálózat öregsége is okozz problémákat: az M43-as gyorsforgalmin - amely rendkívül fontos a gazdaság szempontjából, hiszen Románia és Bulgária uniós csatlakozása óta legalább a háromszorosára növekedett a teherforgalom - a magyar szabályozás szerint a kamionok okozta nyomvályúk mélysége nem haladhatná meg a tíz millimétert, ennek ellenére van, ahol tíz centiméteresre gyűrődött fel az aszfalt.

Hasonló a helyzet a 86-os útnál, amely az ország nyugati részén biztosítja az észak-dél irányú közlekedést, illetve a 4-es úton is, amely a Közép-dunántúli régió egyik legfőbb kereskedelmi útvonala. Ezek a fejlesztések is szerepet kaptak a fejlesztési tervben és a kormányzat szándékai szerint fontos funkciójuk lehet abban, hogy Magyarország a térség tényleges logisztikai központja lehessen.

Ennek előnye lehet a kis- és középvállalkozások számára, hogy a logisztika azon kevés területek egyike, ahol a Magyarországon működő cégek, különösen a kkv-k versenyképessége már rövidtávon is növelhető - állítja a GKM. Ráadásul a program tovagyűrűző pozitív hatásaival a kiegyensúlyozottabb regionális politikát, a vállalkozásfejlesztést, valamint a beruházás-ösztönzést is segítheti.#page#

A mellékutakat se hanyagoljuk

"A fejlesztések során fontos odafigyelni, hogy az egyes elemeket egymással összehangolva határozzanak meg, nehogy csak pontszerűen jöjjenek létre a korszerű hálózati elemek, hanem láncszerűen egymásra fűzve, hálózatot alkotva" - közölte Bokor Zoltán. Ha ez nem így valósulna meg, akkor félő lenne, hogy a fejlesztések környezete alacsonyabb színvonalon maradna, ami nem felelne meg a kkv-nak, hiszen a legtöbb ilyen jellegű vállalkozás inkább az alacsonyabb rendű utak fejlesztésében érdekelt.

Ennek megfelelően a szakember szerint, ha komplett hatást akarunk elérni, akkor fokozatosan előtérbe kell helyezni az alacsonyabb rendű utak modernizálását. Ez abból a szempontból is fontos lehet, hogy minél tovább hagyjuk romlani utjaink állapotát, annál nehezebb lesz visszafordítani ezt a folyamatot. A leromlott, vagy éppen hiányos állami mellékúthálózat mellett a tanszékvezető szerint problémát okozhat a koordinálatlanul kiépülő önkormányzati utak hálózata is, amelyekre nem kötelezőek bizonyos szabványok, s nincs igazi szakszerű fenntartó szervezetük sem, amelyik összehangolásukat végezné. 

Ezeken kívül az ország gazdasági fejlődésének szempontjából fontos lenne, hogy az infrastrukturális fejlesztéseknél számítsanak a helyi kkv-k munkájára, bár azt a tanszékvezető is elismerte, hogy az alvállalkozókat gazdasági szempontok alapján választják ki, és nem mindig a helyi kkv-k nyújtják a legjobb ajánlatot. "A kkv-k érdekeit úgy lehetne a legjobban érvényesíteni, ha képviselőik, érdek-képviseleti szerveik nemzeti, regionális és lokális szinten egyaránt intenzívebben be tudnának kapcsolódni a közlekedésfejlesztési tervek előkészítésébe" - állítja Bokor Zoltán.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo