Fehérvári reptérfejlesztés: nemzetközi légikikötő, vagy csupán kisrepülőgépek fogadására alkalmas hely lesz?

Úgy tűnik, hogy részben meghallgatásra talált a székesfehérvári önkormányzat igénye, és kormányzati segítséggel megkezdődik a város repterének régóta tervezett fejlesztése. A kérdés, hogy kisrepülőgépek fogadására alkalmas légikikötőt, vagy egy nemzetközi kereskedelmi repülőteret alakítanak-e ki.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Magyar Közlöny legfrissebb számában laptársunk, a Privátbankár.hu vette észre, hogy kormányhatározat rendelkezik az Alba Airport repülőtér nemzetközi kereskedelmi repülőtérré fejlesztéséről, és az ehhez szükséges kormányzati intézkedésekről.

A Kormány ezért felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert és a  miniszterelnök kabinetfőnökét, hogy a  Magyar Turisztikai Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság bevonásával készítsenek előterjesztést a megvalósításához szükséges intézkedésekről április 30-ai határidővel.

Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere tavaly ősszel még arról beszélt, hogy elkészült egy sport- és üzleti célú reptér fejlesztésének tanulmánya 13-14 milliárd forint értékben, amely tartalmazza a 62-es és 63-as utak összekötő útjának elkészítését is. „Ez a fejlesztéscsomag már a kormány előtt van. Várunk arra, hogy más hazai reptér fejlesztésekkel együtt a kormány állást foglaljon. Abban bízunk, hogy zöld lámpát kap a fejlesztés!” – emelte ki a városvezető, hangsúlyozva, hogy pozitív elbírálás esetén is néhány évet biztosan igénybe vesz a megvalósítás. A koncepcióban kisrepülőgépek fogadása szerepel a megfelelő hangárok, a különféle szolgáltatások, az infrastruktúra és a közlekedés biztosításával, illetve a füves pálya mellett épülne egy betonos pálya is.

A kérdés már csak annyi, hogy kisrepülőgépek fogadására alkalmas légikikötőt, vagy egy nemzetközi kereskedelmi repülőteret alakítanak-e ki Fehérvár térségében.

A rendszerváltás utána igencsak hányatott sorsa volt a repülőtérnek.

1995-től a repülést és a repülő sportokat az Albatrosz Repülő Egyesület képviseli Börgöndön, illetve ezzel együtt Székesfehérváron.

2008-ban az Alba Airport fejlesztési szerződést kötött a repülőtér területét birtokló Székesfehérvár és Aba vezetőivel, valamint a repülőtér fejlesztésébe bekapcsolódott Biggeorge's-NV ZRt. A repülőteret a fejlesztésekkel nemzetközi repülőtérré és a diszkont légitársaságok számára is elérhetővé kívánták tenni.

A tervek szerint 20-25 milliárd forintos fejlesztés 2008 szeptemberében kapta meg a jogerős építési engedélyt. Az eredeti tervek szerint 2010 tavaszára a repülőteret egy két kilométer hosszú kifutópályával, egy ötezer négyzetméteres utasterminállal és kiegészítő létesítményekkel kellett volna bővíteni.

A beruházó úgy tervezte, hogy a kibővítés utáni első évben 150 ezer, a hetedik évben kb. 1,5 millió utas fordul majd meg a légikikötőben. A fejlesztések ugyanakkor csak nagyon lassan haladtak, az építési engedély kiadása utáni harmadik évben a tervekből még semmi sem valósult meg.

Székesfehérvár önkormányzata 2012 októberében úgy döntött, visszakéri a repteret a befektetőtől. Miután a szóbeli egyezség megszületett, a város a terület visszavásárlására 2014-ben 2 milliárd forintot kapott az államtól.

Véleményvezér

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo