Fehérvári reptérfejlesztés: nemzetközi légikikötő, vagy csupán kisrepülőgépek fogadására alkalmas hely lesz?

Úgy tűnik, hogy részben meghallgatásra talált a székesfehérvári önkormányzat igénye, és kormányzati segítséggel megkezdődik a város repterének régóta tervezett fejlesztése. A kérdés, hogy kisrepülőgépek fogadására alkalmas légikikötőt, vagy egy nemzetközi kereskedelmi repülőteret alakítanak-e ki.

A Magyar Közlöny legfrissebb számában laptársunk, a Privátbankár.hu vette észre, hogy kormányhatározat rendelkezik az Alba Airport repülőtér nemzetközi kereskedelmi repülőtérré fejlesztéséről, és az ehhez szükséges kormányzati intézkedésekről.

A Kormány ezért felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert és a  miniszterelnök kabinetfőnökét, hogy a  Magyar Turisztikai Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság bevonásával készítsenek előterjesztést a megvalósításához szükséges intézkedésekről április 30-ai határidővel.

Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere tavaly ősszel még arról beszélt, hogy elkészült egy sport- és üzleti célú reptér fejlesztésének tanulmánya 13-14 milliárd forint értékben, amely tartalmazza a 62-es és 63-as utak összekötő útjának elkészítését is. „Ez a fejlesztéscsomag már a kormány előtt van. Várunk arra, hogy más hazai reptér fejlesztésekkel együtt a kormány állást foglaljon. Abban bízunk, hogy zöld lámpát kap a fejlesztés!” – emelte ki a városvezető, hangsúlyozva, hogy pozitív elbírálás esetén is néhány évet biztosan igénybe vesz a megvalósítás. A koncepcióban kisrepülőgépek fogadása szerepel a megfelelő hangárok, a különféle szolgáltatások, az infrastruktúra és a közlekedés biztosításával, illetve a füves pálya mellett épülne egy betonos pálya is.

A kérdés már csak annyi, hogy kisrepülőgépek fogadására alkalmas légikikötőt, vagy egy nemzetközi kereskedelmi repülőteret alakítanak-e ki Fehérvár térségében.

A rendszerváltás utána igencsak hányatott sorsa volt a repülőtérnek.

1995-től a repülést és a repülő sportokat az Albatrosz Repülő Egyesület képviseli Börgöndön, illetve ezzel együtt Székesfehérváron.

2008-ban az Alba Airport fejlesztési szerződést kötött a repülőtér területét birtokló Székesfehérvár és Aba vezetőivel, valamint a repülőtér fejlesztésébe bekapcsolódott Biggeorge's-NV ZRt. A repülőteret a fejlesztésekkel nemzetközi repülőtérré és a diszkont légitársaságok számára is elérhetővé kívánták tenni.

A tervek szerint 20-25 milliárd forintos fejlesztés 2008 szeptemberében kapta meg a jogerős építési engedélyt. Az eredeti tervek szerint 2010 tavaszára a repülőteret egy két kilométer hosszú kifutópályával, egy ötezer négyzetméteres utasterminállal és kiegészítő létesítményekkel kellett volna bővíteni.

A beruházó úgy tervezte, hogy a kibővítés utáni első évben 150 ezer, a hetedik évben kb. 1,5 millió utas fordul majd meg a légikikötőben. A fejlesztések ugyanakkor csak nagyon lassan haladtak, az építési engedély kiadása utáni harmadik évben a tervekből még semmi sem valósult meg.

Székesfehérvár önkormányzata 2012 októberében úgy döntött, visszakéri a repteret a befektetőtől. Miután a szóbeli egyezség megszületett, a város a terület visszavásárlására 2014-ben 2 milliárd forintot kapott az államtól.

Véleményvezér

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.
Hadházy Ákos küzd, mint malac a jégen

Hadházy Ákos küzd, mint malac a jégen 

Hivatalos volt-e Orbán Viktor legutóbbi útja Amerikába?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo