Fapados pörgés

A fapadosok erőteljesen felélénkítették a légi forgalmat és ezzel a belföldi és országok közötti turizmust.

A hazai légi közlekedésben 2004 az óvatos próbálkozások éve volt, 2005 a robbanásszerű változásé, 2006-tól pedig a kínálat további dinamikus, tartós növekedésére lehet számítani. A hosszú távon gondolkodó magyar utazásszervezőknek ehhez kell tehát alkalmazkodniuk, ha versenyképességüket meg akarják őrizni, de a vidéki repülőtér-fejlesztések, a járatbővülések jótékonyan hatnak a régiók gazdasági, üzleti kapcsolataira is.

A low cost, azaz fapados légitársaságokat Magyarország nemzetközi turisztikai piaci népszerűsége vonzotta Budapestre. A járatok beindítását a hazai beutazásban érdekelt szervezetek és vállalkozások saját marketingeszközeikkel is támogatták. S bár a hivatalos statisztikák még nem mutatják a fapados légitársaságokkal érkező külföldi turisták számát, az összesített eredmények mögött - például Nagy-Britannia esetében - vitathatatlanul ott vannak az olcsójáratok beindulásának hatásai.
A gyakorlott internetező magyar turisták és üzleti utazók érdeklődését is felkeltették az olcsó légi járatok, s a bizonytalansági tényezők - járattörlések, késések - ellenére egyre többen választották utazásaikhoz szolgáltatásaikat.

Duplázás a forgalomban

Az elmúlt esztendő - túlzás nélkül - az áttörés évének is nevezhető, legalábbis a számok ezt mutatják. A SkyEurope megduplázta, az EasyJet és a Wizzair pedig háromszorosra növelte utasai számát Budapestről induló, illetve odaérkező járatain, összesen mintegy 2 millió utast szállítva. Hogy ebből mennyi volt a magyar utazó, azt csak becsülni lehet, ám részarányuk valószínűleg jelentősen nőtt az összes magyar kiutazószámból. A KSH adatai szerint 2005. I-III. negyedévében összesen 5 millió 539 ezer honfitársunk utazott többnapos látogatásra külföldre - ebben az adatban természetesen azok is szerepelnek, akik évente többször utaznak külföldre akár turisztikai, akár üzleti céllal -, ami 8 százalékos csökkenést takar az előző év azonos időszakához képest. A fapados légitársaságok utasszám-növekedéséhez azonban - áraik mellett - hozzájárult a járatszámok növelése egy-egy úti célra, illetve új desztinációk nyitása is: 2005-ben a járatok száma 13 százalékkal, 63 ezerre nőtt az előző évhez képest.
2006 további bővülést hoz a légi összeköttetésekben. Egy februári kimutatás szerint Budapestről 10 fapados légitársaság 40 desztinációba indít járatokat a nyári menetrendben. Bővülnek az észak-európai úti célok, és a vidéki repülőterek is erőteljesen bekapcsolódnak a nemzetközi légi forgalomba. Emellett hét észak-európai városból, hét légitársaság összesen heti több mint 90, azaz napi 13-14 járatot indít majd. S immár nem csupán a főváros a kiinduló-, illetve érkezőállomás.

Versenyélénkítés a javából

A low cost légitársaságok megjelenése, kínálatuk bővülése egyre markánsabb átrendeződést hoz a hazai utazásszervezők kínálatában is. Egy évvel ezelőtt még sokan nem láttak igazi versenytársat a fapados légitársaságokban, a trendekre figyelő, hosszú távra tervezők azonban már 2005-ben átalakították palettájukat, 2006 pedig termékpolitikájuk és értékesítési stratégiájuk további differenciálódását hozza. Az utazási irodák katalógusaikban egyre több földi szolgáltatást kínálnak a low cost légitársaságokkal repült városokban, üdülőhelyeken. Erre van is igény, a megfelelő nyelvtudás és a helyismeret hiánya, az elektronikus fizetéshez kapcsolódó technikai nehézségek, illetve aggodalmak ugyanis még azoknak az utasoknak a nagy részét is visszatartják az on-line utazásvásárlástól, akik egyébként repülőjegyüket interneten veszik meg.
Kedvező az utazásszervezők helyzete egyelőre abból a szempontból is, hogy a magyarok döntő többsége a nyári főutazás, azaz nyaralás céljából utazik külföldre, mégpedig elsősorban az európai tengerparti üdülőhelyekre. A fapadosok kínálatában azonban bár e járatok száma is nő, az összkínálathoz képest elenyésző. Egyes úti célok esetében még kifejezetten örülnek is az utazásszervezők a fapadosok elindulásának, hiszen például a horvátországi üdülőhelyeken ők korábban is csak szálláshelyeket kínáltak. Így a légi összeköttetés csak élénkíti a keresletet termékeik iránt. A vidéki repülőtereken beinduló járatok pedig a régió fizetőképes keresletét élénkítik, és a kényelmesebbé váló utazást igénybe vevők számát gyarapítják.

Befektetésélénkítő szerep

Bár a légi közlekedés fejlődése elsősorban a turisztikai célú utazások fellendülésére hat a legerőteljesebben, a régiók gazdasági, üzleti életének fejlődésében is jelentős szerepet játszik. A közvetlen, menetrendszerinti vidéki járatok nem csupán a célországban kínálnak lehetőséget az üzleti kapcsolatok bővítésére, hanem átszállással további országokat is gyorsabban elérhetővé tesznek. Kimarad továbbá a Budapestről vidékre, illetve a visszautazás ideje - és költsége az üzletemberek számára. Az utasforgalom mellett az áruszállítás - akár export-, akár importtevékenységről van szó - is gyorsabbá, és megbízhatóbbá válik. Mindhárom vidéki repülőtéren komoly fejlesztések folytak, illetve valósulnak meg ebben az évben a cargo forgalom igényeinek megfelelő kiszolgálására.
A közlekedési kapcsolatok javulása már érezteti hatását mind az új befektetések, vállalkozások beindításában, mind a külföldiek ingatlanvásárlásaiban a vidéki repülőterek vonzáskörzetében.

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo