Fapados pörgés

A fapadosok erőteljesen felélénkítették a légi forgalmat és ezzel a belföldi és országok közötti turizmust.

A hazai légi közlekedésben 2004 az óvatos próbálkozások éve volt, 2005 a robbanásszerű változásé, 2006-tól pedig a kínálat további dinamikus, tartós növekedésére lehet számítani. A hosszú távon gondolkodó magyar utazásszervezőknek ehhez kell tehát alkalmazkodniuk, ha versenyképességüket meg akarják őrizni, de a vidéki repülőtér-fejlesztések, a járatbővülések jótékonyan hatnak a régiók gazdasági, üzleti kapcsolataira is.

A low cost, azaz fapados légitársaságokat Magyarország nemzetközi turisztikai piaci népszerűsége vonzotta Budapestre. A járatok beindítását a hazai beutazásban érdekelt szervezetek és vállalkozások saját marketingeszközeikkel is támogatták. S bár a hivatalos statisztikák még nem mutatják a fapados légitársaságokkal érkező külföldi turisták számát, az összesített eredmények mögött - például Nagy-Britannia esetében - vitathatatlanul ott vannak az olcsójáratok beindulásának hatásai.
A gyakorlott internetező magyar turisták és üzleti utazók érdeklődését is felkeltették az olcsó légi járatok, s a bizonytalansági tényezők - járattörlések, késések - ellenére egyre többen választották utazásaikhoz szolgáltatásaikat.

Duplázás a forgalomban

Az elmúlt esztendő - túlzás nélkül - az áttörés évének is nevezhető, legalábbis a számok ezt mutatják. A SkyEurope megduplázta, az EasyJet és a Wizzair pedig háromszorosra növelte utasai számát Budapestről induló, illetve odaérkező járatain, összesen mintegy 2 millió utast szállítva. Hogy ebből mennyi volt a magyar utazó, azt csak becsülni lehet, ám részarányuk valószínűleg jelentősen nőtt az összes magyar kiutazószámból. A KSH adatai szerint 2005. I-III. negyedévében összesen 5 millió 539 ezer honfitársunk utazott többnapos látogatásra külföldre - ebben az adatban természetesen azok is szerepelnek, akik évente többször utaznak külföldre akár turisztikai, akár üzleti céllal -, ami 8 százalékos csökkenést takar az előző év azonos időszakához képest. A fapados légitársaságok utasszám-növekedéséhez azonban - áraik mellett - hozzájárult a járatszámok növelése egy-egy úti célra, illetve új desztinációk nyitása is: 2005-ben a járatok száma 13 százalékkal, 63 ezerre nőtt az előző évhez képest.
2006 további bővülést hoz a légi összeköttetésekben. Egy februári kimutatás szerint Budapestről 10 fapados légitársaság 40 desztinációba indít járatokat a nyári menetrendben. Bővülnek az észak-európai úti célok, és a vidéki repülőterek is erőteljesen bekapcsolódnak a nemzetközi légi forgalomba. Emellett hét észak-európai városból, hét légitársaság összesen heti több mint 90, azaz napi 13-14 járatot indít majd. S immár nem csupán a főváros a kiinduló-, illetve érkezőállomás.

Versenyélénkítés a javából

A low cost légitársaságok megjelenése, kínálatuk bővülése egyre markánsabb átrendeződést hoz a hazai utazásszervezők kínálatában is. Egy évvel ezelőtt még sokan nem láttak igazi versenytársat a fapados légitársaságokban, a trendekre figyelő, hosszú távra tervezők azonban már 2005-ben átalakították palettájukat, 2006 pedig termékpolitikájuk és értékesítési stratégiájuk további differenciálódását hozza. Az utazási irodák katalógusaikban egyre több földi szolgáltatást kínálnak a low cost légitársaságokkal repült városokban, üdülőhelyeken. Erre van is igény, a megfelelő nyelvtudás és a helyismeret hiánya, az elektronikus fizetéshez kapcsolódó technikai nehézségek, illetve aggodalmak ugyanis még azoknak az utasoknak a nagy részét is visszatartják az on-line utazásvásárlástól, akik egyébként repülőjegyüket interneten veszik meg.
Kedvező az utazásszervezők helyzete egyelőre abból a szempontból is, hogy a magyarok döntő többsége a nyári főutazás, azaz nyaralás céljából utazik külföldre, mégpedig elsősorban az európai tengerparti üdülőhelyekre. A fapadosok kínálatában azonban bár e járatok száma is nő, az összkínálathoz képest elenyésző. Egyes úti célok esetében még kifejezetten örülnek is az utazásszervezők a fapadosok elindulásának, hiszen például a horvátországi üdülőhelyeken ők korábban is csak szálláshelyeket kínáltak. Így a légi összeköttetés csak élénkíti a keresletet termékeik iránt. A vidéki repülőtereken beinduló járatok pedig a régió fizetőképes keresletét élénkítik, és a kényelmesebbé váló utazást igénybe vevők számát gyarapítják.

Befektetésélénkítő szerep

Bár a légi közlekedés fejlődése elsősorban a turisztikai célú utazások fellendülésére hat a legerőteljesebben, a régiók gazdasági, üzleti életének fejlődésében is jelentős szerepet játszik. A közvetlen, menetrendszerinti vidéki járatok nem csupán a célországban kínálnak lehetőséget az üzleti kapcsolatok bővítésére, hanem átszállással további országokat is gyorsabban elérhetővé tesznek. Kimarad továbbá a Budapestről vidékre, illetve a visszautazás ideje - és költsége az üzletemberek számára. Az utasforgalom mellett az áruszállítás - akár export-, akár importtevékenységről van szó - is gyorsabbá, és megbízhatóbbá válik. Mindhárom vidéki repülőtéren komoly fejlesztések folytak, illetve valósulnak meg ebben az évben a cargo forgalom igényeinek megfelelő kiszolgálására.
A közlekedési kapcsolatok javulása már érezteti hatását mind az új befektetések, vállalkozások beindításában, mind a külföldiek ingatlanvásárlásaiban a vidéki repülőterek vonzáskörzetében.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo