A kávé árának gyors csökkenése három fő okra vezethető vissza: a kínálat növekedése, a brazil reál gyengülése az amerikai dollárral szemben, valamint a spekulatív short pozíciók növekvő mennyisége. A spekulatív shortokkal a legutóbbi időkben rendkívül nagy hozamokat lehetett elérni a kávé határidős piacán kialakult viszonyok miatt, s mivel ezek a feltételek jelenleg is fennállnak, továbbnő a short pozíciók száma, ami miatt – valamint a jónak ígérkező brazil termés miatt – további nyomás nehezedik a kávé spot árára – hívta fel a figyelmet Peter Garnry, a saxo Bank szakértője.
A kávéárak esésének természetesen megvannak a következményei a nagy kávéház-láncok oldalán, így a Starbucksnál is. Az amerikai székhelyű lánc hullámzó éven van túl: 2018 júniusában egy nap alatt esett 9 százalékot, amikor bejelentették jó pár egység bezárását, de azóta 50 százalékkal nőtt a részvényeinek ára.
A Starbucks jellemzően a nyerskávé-szükségleteinek mintegy felét több mint egyéves lejáratú határidős ügyletekkel biztosítja. Ebből adódóan nem érvényesül teljesen az alacsony spot ár a társaság gazdálkodásában, de a kávé árának kitartó esése és az áralakulás kilátásai miatt igen alacsony áron tudja lekötni a beszerzésének egy részét. És mivel nem csökkenti a vásárlói felé a kávé kiskereskedelmi árát, az alacsony beszerzési ár közvetlenül hat a nyereségére.
A kávé világpiaci árának növekedését válthatja ki, ha a termelők növelik a készleteiket, és a kínálat egy részét visszatartják, vagy ha romlana az időjárás, de makrogazdasági oldalról is egyre nő egy árfelhajtó tényező esélye, mivel a Kína felől érkező pozitív hírek a brazil reál erejét is növelhetik.
A Starbucks befektetői a fentieken kívül nem hagyhatják figyelmen kívül azt sem, hogy a Starbucks részvényeinek értékeltsége a vállalati érték/EBITDA mutató tekintetében (EV/EBITDA) 50 százalékos felülértékeltséget mutat az amerikai részvények átlagához képest.