A Nemzeti Fejlesztési Terv megvalósítása jól halad a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium berkein belül. A szaktárca felügyelete alá tartozó Gazdasági Versenyképesség Operatív Program (GVOP) 2004-2006-os időszakra szóló 155 milliárd forintos keretének csaknem 74 százaléka lekötésre került, míg a Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program (KIOP) 112 milliárd forintjának több mint 90 százaléka kelt már el. Az EU Kohéziós Alapjából elérhető források pedig teljes egészében megtalálták a helyüket, igaz itt a 2000 óta tartó előcsatlakozási folyamatok során támogatott pályázatok vitték el a keret tekintélyes részét. A GVOP keretében megvalósuló pályázatokra már ki is fizették a hazai társfinanszírozással együtt rendelkezésre álló keret 16 százalékát. Ugyanez az arány a KIOP-nál 23, a Kohéziós Alapoknál pedig 14,3 százalék - hangzott el Egyed Gézának, a GVOP Irányító Hatóság elnökének csütörtöki évértékelő sajtótájékoztatóján.
Az előadás során elhangzott az is: a pályázók és közreműködő szervezetek, valamint az Irányító Hatóságok tapasztalatainak alapján folyamatosan javítják a pályázati rendszer gyenge pontjait, hogy az valóban hatékonyan tudja szolgálni a versenyképesség és a magyar gazdaság fejlődését. Az év folyamán megnyílt a lehetőség a teljes körű formai hiánypótlásra, és csökkent a támogatási szerződésekhez, illetve a szerződésmódosításhoz szükséges dokumentumok száma is. Bevezetésre került az egyablakos ügyfélreferensi rendszer és immár a pályázati összeg 25 százaléka előlegként felvehető. Az egyszerűbb ügyintézést adatkezelést segítendő a pályázati dokumentumokat immár adat-CD formájában küldik meg az ügyfeleknek, és egyes pályázatok kitöltését immár Projekt Adatlap Kitöltő Program is segíti. (2007-től teljesen automatizálnák az adatbeviteli procedúrát.)
#page#övőben a GVOP és KIOP pályázatoknál is meglesz majd a lehetőség a pályázatelbírálási folyamat interneten történő követésére (a HEFOP-nál ez a lehetőség már adott). A vesztes pályázók pedig megkaphaják majd a részletes pályázatértékelést, hogy ki tudják értékelni a hibáikat. A legtöbb bírálat az Irányító Hatóságokat a feldolgozás lassúsága miatt érte, Egyed Géza azonban úgy látja, az egyszerűsített pályázati feltételeknek és az elektronikus adatfeldolgozásnak köszönhetően mind az elbírálás és szerződéskötés, mind a kifizetések ideje drasztikusan csökkenhet (előbbi jelenleg fél év, utóbbi 100-120 nap).
Szó esett arról a korábbi kezdeményezésről is, hogy 2006-ban már lehetne pályázni a 2007-2013-as időszakra vonatkozó Második Nemzeti Fejlesztési Terv keretében megvalósuló operatív programok pályázataira is. Mint kiderült, az uniós költségvetés elfogadásának csúszása miatt csak nagyon nagy szerencsével jöhetne létre ez a terv. Az NFT II.-ről ugyanis csak az EU-büdzsé elfogadása után lehet csak tárgyalni Brüsszelben, s csak ez után kerülhetnének kiírásra a hozzá tartozó prioritások. Ezek azonban a jelenlegi helyzetértékelés szerint csak jövő év második felében rendeződnek csak megnyugtatóan. Ettől függetlenül az Irányító Hatóságok írhatnak ki pályázatokat, ekkor azonban fennáll a veszély, hogy azt kizárólag hazai költségvetési forrásból lesznek kénytelenek finanszírozni.