A japán befektetők kedvelt területei az Egyesült Királyság, Németország, Belgium, Franciaország. A kelet-európai térségen belül azonban Magyarország vezeti a listájukat, mintegy 6 százalékos részesedéssel. A hazánkban megjelent befektetők között is Japánból érkezett a legtöbb, bár az invesztíciók összértékét tekintve az Amerikai Egyesült Államok vezet.
Miért itt?
A japánok nem azért fektetnek be Magyarországon, mert a belföldi piacot ígéretesnek tartják. A céljuk az Európai Unió, ahova tőlünk beszállíthatnak. Ennek ellenére, egyelőre a Suzuki az egyetlen, amely elérte az úgynevezett EUR 1 minősítést, ami azt jelenti, hogy terméke európai származású, ezért vámmentesen exportálhat az unión belül. Esetében ugyanis a magyar alapanyagok aránya a végtermékben eléri a 60 százalékot, ami jelentős megtakarítást jelent a vámköltségekben.
Előnyünk, hogy Magyarországról, a térség más országaival szemben, autópályán át vezet az út az EU-ba, a mobiltelefon-hálózat százszázalékos lefedettségű, és az áramszolgáltatóknál sincs fennakadás. Ám a legfontosabb: a relatíve még mindig olcsó, képzett munkaerő és a kedvező alkalmazási feltételek. Továbbá az európai szinten alacsony társasági adó. A japán cégeknél ugyanis a leányvállalatok egy-egy befektetési lehetőségről általában 20-30 millió dolláros határig az anyacég jóváhagyása nélkül dönthetnek. A volt szocialista országok közül pedig szerintük Szlovénia túl drága, Csehországban a foglalkoztatás több költséggel jár, Romániában meg gyenge az infrastruktúra. Ám Lengyelország a befektetőkért folytatott versenyben időnként megelőz bennünket. Tény, hogy a régión belül még mindig nálunk működik a legtöbb japán termelőüzem.
A japánok azonban - bár a magyar piacot és cégeinket elismerik - nem tartják elég fejlettnek a gyártási szokásokat és technológiákat ahhoz, hogy magyar vállalatokra támaszkodjanak. Ezért cégeik egyelőre ragaszkodnak saját, általában japán beszállítóikhoz, és inkább azokat telepítik ide, az összeszerelő üzemek közelébe.
#page#
Nemzetközi és konzervatív
Az itteni japán nagyvállalatok egyik csoportja nemzetközi (például a Sony), a másik konzervatív (mint Shinwa, a TDK) stílusú. A hozzánk közelebb álló mentalitást a nemzetközi cégek képviselik, oldott légkörű munkavégzésükkel. A konzervatívnak nevezhető japán vállalatoknál számunkra szokatlanul katonás a tempó, és a légkör is túlfegyelmezett.
A japán cégek magyarországi tevékenységét meghatározó szabályokkal - a cégek függetlenségét garantáló beruházásvédelmi, valamint a kettős adózás elkerüléséről szóló kormányközi megállapodással - általában elégedettek a befektetők, akik terveiket jellemzően zöldmezős beruházásokkal valósítják meg. És ha sorra vesszük cégeik földrajzi elhelyezkedését, általában nem távolodnak el Budapesttől. Ragaszkodnak ugyanis a nagyvárosi életformához, a kényelmes pénzügyi szolgáltatásokhoz, a japán éttermekhez, a nemzetközi iskolákhoz, melyeket alkalmasnak tartanak arra, hogy gyermekeik ott tanuljanak.
A legfontosabb hitelező
Hazánk legfontosabb hitelezője is Japán, közép- és hosszú lejáratú hitelállományunk mintegy harmada származik japán pénzintézetektől. Gondoljunk csak a tíz évvel ezelőtt indított, államilag támogatott japán kisvállalkozói hiteltől kezdve a mai napig népszerű japán forrású lakásépítési hitelekre.
Ami pedig a főbb külkereskedelmi számokat illeti: 2004-ben Japánba irányuló exportunk 321,8 millió dollár volt, importunk értéke pedig meghaladta az 1,8 milliárdot.
A teljes cikk a Piac és Profit szeptemberi számában.