Energiamegtakarítási boomot érez a fővállalkozó és a bankja

Ötvenmilliárdos piac – késlekedő boommal. Az energiamegtakarítás ugyanis fedezi a beruházási költségeket, de a tíz éves megtérülést megkérdőjelezte a forint instabilitása, a gázár emelkedése, az adórendszer versenyképtelensége. A múlt évi bizonytalanság ellenére az alapvetően jó üzletet azonban folytatja a fővállalkozó cég és az önkormányzatoknak hitelt folyósító bank, sőt együtt nyitottak a szlovák és a bolgár piac felé is, igen jó hozadékkal.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mi drágult gyorsabban: az energia ára, avagy a pénz ára? A piacon akad olyan vállalat, amelyik saját bőrén – üzleti körén – tapasztalta meg, hogyan is kapcsolódik össze a két „áru”, s az „árverseny” miként nehezítheti meg számos érdekelt döntését. A Radiant Rt. arról is nevezetes vállalat, hogy sok önkormányzatnak partnere: energiamegtakarítást szolgáló fűtéskorszerűsítést hajt végre a közszféra intézményeiben, például iskolákban, kórházakban, rendelőintézetekben. Hasonlóan fővállalkozik a világítási rendszerek árammegtakarító célzatú modernizálására, de itt szempont az is, hogy az Európai Unió előírásainak betartása okán is igényelik a megrendelők a műszaki beavatkozást.

A Radiant a fűtési technológia átalakításához nem megy „üres kézzel” az önkormányzatokhoz. Magával viszi azt a finanszírozási csomagot is, amelyet az OTP Bank Rt. alakított ki a beruházások megrendelőit segítendő. „Több milliárd forint értékű ajánlattal kerestünk meg önkormányzatokat, kimutatva számukra, hogy a korszerű kazánokkal és szabályozástechnikai eljárásokkal, fűtésrendszerekkel elért energiamegtakarításból tíz év alatt fedezni képesek a beruházás költségeit” – vázolja fel az alapképletet a részvénytársaság elnök-vezérigazgatója, Radács Ferenc. De kommentálja is szavait: azt tapasztalták, hogy az intézmények, halyhatóságok kisebb-nagyobb mértékben lelassultak. Különösen az előző félévben volt igaz, hogy nem mertek dönteni, halogatták a válaszokat. Eléri az 50 milliárd forintnyi értéket az a beruházási szükséglet, amelyre a köz-, sőt a magánszféra előbb-utóbb vállalkozni kénytelenek a korszerűtlen, pazarló fűtési és világítási eszközei miatt. A piac tehát nem kicsi, a Radiant Rt. pedig azzal is számol, hogy az energiaárak drágulása mind komolyabb kényszerítőerőként hat majd. A ’90-es évek első felében a távközlés boomja volt jellemző az országban, most az energiatakarékosság válhat hasonlóan kurrens területté – értékeli cége üzleti esélyeit Radács Ferenc, aki azt is elmondta a Piac & Profitnak, hogy hitelintézeti partnerük legalább annyira biztonságos és perspektívikus vállalkozásnak tekinti ezeknek az ügyleteknek a finanszírozását, mint a technikai megvalósításban érdekelt Radiant. Az önkormányzatok ugyanis garanciát vállalnak a kölcsön visszafizetésére.

A helyhatóságok tavalyi hezitálását a konstrukció nyilvánvaló előnyei ellenére is érthetőnek tartja a fővállalkozó cég elnök-vezérigazgatója. Ugyanis nem csupán az energiapiac liberalizálásának hatásaira kellett figyelemmel lenniük az önkormányzatoknak, hanem a forint helyzetére is. Radács Ferenc szerint az értékviszonyok stabizálódásának azonban az is a feltétele, hogy az adózási rendszerünk igazodjon az európai unióshoz. Ha e feltételek normalizálódnak, akkor lehet elvárni az önkormányzatoktól, hogy valóban megbízható kalkulációkat végezzenek. Óvatosság indokolt volt tavaly, a forint erősödésén túl a jegybanki alapkamat felemelése is hozzájárult döntéseik elodázásához. „Azok a számításokat, amelyeket üzleti ajánlatainkhoz átadtunk, ugyancsak megbillentek, a megtérülések hosszabbakká váltak” – foglalja össze cége pozíciói módosulásának lényegét az elnök-vezérigazgató, hozzátéve, hogy a probléma nem szűkíthető le a gázár emelkedésére, a hitelkamat drágulására, mivel partnereik figyelni kénytelenek az adórendszer, a gazdálkodás további negatívumaira is. Nemet mondaniuk azonban mégsem egyszerű, hiszen a fűtési és világítási rendszer korszerűsítésétől akkor sem tekinthetnek le, ha a megtérülésnek hosszabb az időigénye.

A közeljövő arról is szól majd, hogy a régiók és a kistérségek a mainál bátrabban vállalnak hosszú távú gazdasági programokat. A mostani négyéves ciklusok a hagyományos önkormányzati struktúrában eleve átpolitizálják a kifejezetten üzleti tartalmú döntéseket is. Az európai uniós „háttér” azonban felértékeli a gazdasági szakértelmet, s nem lesz kérdéses, hogy iskolák, kórházak, más közintézmények jogot kaphassanak olyan beruházásokra, amilyenek eredményeként ugyanolyan, vagy jobb teljesítményt kevesebb energia felhasználásával érnek el. A Radian Rt. és az OTP Bank idehaza a türelemre apellál, de mindeközben tágítják a piacukat. Szlovákiában már bemutatta a beruházási és finanszírozási modellt a magyar vállalat, jó hozadékkal: pozitív fogadtatásra találtak. „Északi szomszédainknál is hasonlóan elavult eszközökkel, drágán fűtik, világítják a közintézményeket, s ugyanúgy megoldás forráshiányos helyzetükben, hogy igénybe vehetnek banki szolgáltatást, amely a megtakarított energiaköltség fejében hitelezi meg a korszerűsítést” – magyarázza a „modellexportot” Radács Ferenc. A szlovákiai nyitás érdekében egyelőre tőkés társat keres a cég, s ugyanezt a szempontot tartja kívánatosnak arra az esetre is, ha a másik új piacukon egyről a kettőre juthatnak. Bulgáriát szemelték ki, ugyancsak nem minden ok nélkül. Az OTP Bank Szlovákiában, Bulgáriában is – az ottani hálózatain keresztül – adaptálhatja a Magyarországon már bevált finanszírozási konstrukciót.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo