Elvesztegetett milliárdok

Évente mintegy 50-80 milliárd forint kerül elvesztegetésre a hazai FMCG (gyorsan forgó fogyasztói termékek – fast moving consumer goods) szektorban a Czipin & Proudfoot Consulting, Közép-Európa vezető termelékenységi tanácsadója által végezett termelékenységi felmérés szerint.

A vizsgálatból az is kiderült, hogy a magyarországi FMCG piacon tevékenykedő vállalatok jelentős mértékben alacsonyabb jövedelmezőség mellett működnek, mint a nemzetközi átlag. A hazai FMCG vállalati nyereségesség 1-2%-os szintjével szemben a nemzetközi átlag mintegy 6-8%.

A Czipin & Proudfoot Consulting 2002 májusában 134, a hazai piacon működő vállalat telefonos megkérdezésével készített felmérésének az volt a célja, hogy fényt derítsen arra, miért maradhat el ilyen jelentős mértékben a hazai FMCG vállalatok átlagos nyereségessége a nemzetközi átlagtól. A vizsgálat megpróbálta megkeresni és megvilágítani a vállalati működésben azokat a pontokat, ahol a termelékenység növelésével a vállalatok profitja jelentősen emelhető lenne. Éppen ezért a felmérés középpontjában a szektor vállalatainak működését nagyban meghatározó ellátási lánc (supply chain) és annak hatékony működése állt.
A felmérés eredményei és következtetései 76 vállalat válaszai alapján készültek.

A vállalatok termelékenységének növeléséhez meg kell találni a működés azon területeit, amelyek a vállalat eredményességét leginkább befolyásolják – mondja Klaus D. Harrer a Czipin & Proudfoot Consulting ügyvezető igazgatója. A megkérdezett vállalatok 93%-a vélte úgy, hogy sikeres működése szempontjából az ellátási lánc hatékonysága döntő fontosságú. A supply chain a megkérdezett cégek 95%-ánál több mint 50%-os befolyással bír a termelékenységre. Nem kétséges, hogy ebben az esetben a tartalékok meghatározó részét az ellátási lánc megfelelő elemeinél kell keresni – állítja Klaus D. Harrer .

Az ellátási lánc leginkább problematikus területeiként a vállalatok 34%-a az értékesítést, 30%-a a logisztika-elosztás területét, 20%-a a készletezést, míg 16%-a a termelést értékelte. Akár készletmenedzsmentről, akár a direkt és indirekt értékesítési költségek arányáról, akár a szállítási útvonalak optimalizációjáról van szó, mind a termelékenység növelését vonzzák maguk után – tette hozzá a szakember.

A megkérdezett vállalatok saját ellátási láncuk hatékonyságát átlagosan 79%-osra értékelték. Többek között a szállítási határidők betartását átlagosan 87%-osnak, a szerződési feltételek betartását 85%-osnak, a rendelések kezelését pedig 62%-osnak ítélték.

A vállalatok beszállítóik kiválasztásánál a „minőség - szerződési feltételek - határidőre szállítás – ár” négyesfogatot tartják legfontosabbnak.
Beszállítóik értékelési szempontjai között a minőségi- és a mennyiségi teljesítési ráták túlsúlya (37, illetve 34%) mellett helyet kapott a számlapontosság (16%) és a rendelésteljesítési ráta (13%) is.

A vállalatok önértékelésének jelentősen ellentmond azonban vevőik, a kis- és nagykereskedelmi hálózatok véleménye, akik az 5 legjobban és 5 legrosszabbul teljesítő beszállítóik közötti különbséget 30 százalékpontra értékelik.
A beszállítók teljesítménye közötti igen jelentős különbség egy versenypiacon intő jel kell, hogy legyen – mondja Klaus D. Harrer . Ez az a „termelékenységi eresz”, ahol a milliárdok nagy része elszivárog. A különbségek csökkentése elemi érdek. Érdeke mind az eladói, mind a vevői oldalnak, mivel ez jövedelmezőségük meghatározója és érdeke a fogyasztónak is, aki részben helytáll a keletkezett látens veszteségekért.

Mindeközben a vállalatok 92%-a a beszállítóik felé támasztott igények növekedéséről számol be. Emellé - a beszállítók értékelése alapján - azonban nem látszik felzárkózni a tényleges teljesítés és az azzal kapcsolatos vevői elégedettség. A beszállítói oldalon a termelékenység növelése szükséges ahhoz, hogy a jelentős nagyságú rés szűküljön. A vevői oldalon pedig olyan átszervezésre, a tevékenységek újrafókuszálására van szükség, amely segíti a termelékenység növelését. Ilyen lehet a beszállítók értékelési rendszerének átalakítása, a szerződési keretek szigorítása vagy az ennek megfelelő szervezeti átalakítások megtétele.
A termelékenységi tanácsadó egyik legfontosabb feladata a célok meghatározásához szükséges szempontok feltárása és elfogadtatása a vállalattal. Ezután következik a vállalat egyéni adottságainak és környezeti kihívásainak megfelelő megoldások kialakítása - hangsúlyozza Klaus D. Harrer .

Az FMCG piacon működő vállalatok tehát egyidejűleg négy tendenciával szembesülnek. Miközben a vállalatok saját teljesítményüket magasra (79%) értékelik, jelentős értékesítési és logisztikai problémákkal néznek szembe. Ezzel szemben a vevői oldal 30%-os átlagos különbségről számol be a beszállítói oldalon, ergo az egyes beszállítók tényleges teljesítménye és vevőik értékelése között éles feszültség mutatkozik. A vállalatok 92%-a ugyanakkor a beszállítóik felé támasztott igények növekedéséről számol be. Mindent összevéve a hazai piacon működő vállalatok átlagos jövedelmezősége nagyban elmarad a hasonló piacok nemzetközi átlagától.
A fenti tendenciák eredőjeként a magyarországi FMCG piacon jelentős feszültségek és veszteségek jelentkeznek. A piac mintegy 1000 milliárd forintos nagyságát és a nemzetközi jövedelmezőséget figyelembe véve ez a veszteség évente mintegy 50-80 milliárd forint. A termelékenység növelése érdekében tehát elodázhatatlan a belső erőforrások mozgósítása – mondja a Czipin & Proudfoot Consulting.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo