Ellentmondásos kiskereskedelem

A kiskereskedelmi üzlethálózat a telítettség közeli állapot jeleit mutatta 2002 III. negyedévében: az üzletállomány országos szinten mindössze 457 üzlettel bővült, ami az előző év azonos időszakában tapasztaltnak a felét sem érte el. Az első kilenc havi növekedés (1844 üzlet) is csak háromnegyede a múlt év I–III. negyegyédében mért bővülésnek - tette közzé a KSH.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2003. szeptember 30-án 110,7 ezer gazdasági szervezet 162,4 ezer kiskereskedelmi üzletet üzemeltetett Magyarországon, ami 0,3%-os üzletszám-növekedést jelent a június végi, és 1,9%-os emelkedést az egy évvel korábbi állapothoz képest. A harmadik negyedévi üzletszámbővülés 5,7 ezer új üzlet nyitásának és 5,2 ezer üzlet bezárásának egyenlegeként jött létre.
Az országos üzletszámból 2002. szeptember végén a közép-magyarországi régió 28%-kal, ezen belül Budapest 18%-kal, míg a többi régió 11–15% között részesedett. A harmadik negyedévi országos üzletszámbővülés 39%-a (176 üzlet) a közép-magyarországi régióban (ennek 90%-a – 159 üzlet – Budapesten) következett be. Jelentősebb üzletszám-növekedést ért el még az észak-magyarországi (88) és az észak-alföldi régió (70). Legkisebb mértékben a dél-dunántúli (20) és a közép-dunántúli régió (25) üzlethálózata nőtt.
A területi koncentráció erősödését mutatják az év első kilenc havi üzletgyarapodási adatok is. Az országos üzletszám-növekedésből a legnagyobb arányban (41%-kal) a közép-magyarországi régió (ezen belül 31%-kal Budapest) részesedett, kissé meghaladva a múlt év hasonló időszakában elért (40, illetve 27%-os) részesedést. Lendületes ütemben bővült az észak-magyarországi régió üzletállománya, ahol kétszeresére (5%-ról 10%-ra) nőtt az országos növekedésből elért részarány. Ez évben legkisebb arányban a közép-dunántúli régió üzlethálózata bővült (7 üzlettel), ami a múlt év 9 hónapja alatt elért növekedésnek csupán a 6%-a.
Üzlettípusonként vizsgálva, 2002. szeptember 30-án az ország kiskereskedelmi üzlethálózatának közel egyharmadát az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek, egynegyedét a kultúr- és egyéb iparcikküzletek, egyhatodát a textil-, ruházati és lábbeliüzletek, 13%-át a bútor-, műszaki- és vasáruüzletek, 5%-át a gépjármű- és gépjárműalkatrész-üzletek tették ki. 2002 harmadik negyedévben a legnagyobb üzletszámemelkedés a bútor-, műszaki- és vasáru-, valamint a kultúr- és egyéb máshova nem sorolt iparcikküzleteknél (159-159) mutatkozott. Jelentős bővülés következett be még a textil-, ruházati és lábbeliüzletek (97), az iparcikk jellegű vegyes (74) és a gépjármű- és gépjárműalkatrész-üzletek (62) számában is.
Az év első kilenc hónapja alatt elért (1844) üzletgyarapodásból a legnagyobb arányt (29%-ot) a bútor-, műszaki- és vasáruüzletek képviselték, míg a gépjármű-üzemanyagtöltő állomások hálózatának bővülése mindössze 2% részesedésű volt.
Tovább folytatódott az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek számának csökkenése. 2002. szeptember 30-án a június végihez képest 21, a múlt év harmadik negyedév végéhez viszonyítva 241 ilyen főtevékenységű üzlettel kevesebb működött Magyarországon. Egy év alatt mindössze öt (Békés, Hajdú-Bihar, Heves, Komárom-Esztergom és Tolna) megyében nőtt az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek száma, míg a többi megyében történt (5–55 üzletes) megszűnések következtében egyetlen régió sem érte el a 2001. szeptember végi állapotot. Budapesten azonos számban nyitottak és zártak be élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletet, így a működő üzletek száma nem változott.
2002. harmadik negyedévben 716-tal nőtt a társas vállalkozások által üzemeltetett üzletek száma, így 2002. szeptember végére az országos üzletszámon belüli részesedésük megközelítette az 54%-ot, míg az egyéni vállalkozások által üzemeltetett boltok száma 254-gyel tovább csökkent, aminek következtében részarányuk 46%-ra mérséklődött.
Az ez év elejétől elért (1844) üzletgyarapodás a társasvállalkozások által működtetett üzletek számának jelentősebb növekedéséből (2676), és az egyéni vállalkozók (787), valamint az egyéb vállalkozások (45) által üzemeltettek számának csökkenéséből adódott. 2002. harmadik negyedév végén Magyarországon több mint 4 ezerrel több volt a társasvállalkozás, és közel ezerrel kevesebb az egyéni vállalkozás által üzemeltetett boltok száma, mint 2001. szeptember 30-án.
Az egyéni vállalkozók szerepe a használtcikk-szaküzletek üzemeltetésében volt a legnagyobb (62%) 2002. szeptember 30-án. Egyéni vállalkozók működtették az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek több mint felét is, bár számuk és arányuk elmaradt a múlt év azonos időszakában tapasztalttól. A társas vállalkozások elsősorban az üzemanyagtöltő állomások, iparcikk jellegű vegyes, valamint a gépjármű- és gépjárműalkatrész-üzletek számát növelték.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo