Elavult módszerekkel toboroznak a kis cégek

A hazai kis és középvállalatok a nagyobb cégeknél jóval kevésbé veszik igénybe a fejvadászok vagy az online állásközvetítő portálok szolgáltatásait.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kkv szektorba tartozó vállalkozások elsősorban a nyomtatott sajtóban hirdetik meg az üres állásokat, és számos professzionális toborzási lehetőséget hagynak ki. Pedig a cég menedzsmentjének idejét rabló kiválasztás, illetve a kissé idejétmúlt sajtóhirdetések alkalmazása jóval kevésbé költséghatékony, mint a látszólag drágább, de biztosan megtérülő módszerek.

A fejvadászok fő ügyfelei a multicégek

A fejvadászok, személyzeti tanácsadók ügyfélkörébe elsősorban a tőkeerős, nagyobb cégek tartoznak. A kisebbek megpróbálják a látszólag nem jelentős munkaerő-utánpótlási problémát "házon belüli" módszerekkel megoldani. Ilyen tipikus keresési eljárás a kkv-k körében a kapcsolati háló segítségével való toborzás, azaz mikor a cégvezetők személyes ismeretségi köréből kerül ki az új munkatárs. A másik hagyományos eszköz a sajtóhirdetés, amely azonban ma már jóval kisebb kört ér el, mint az online keresés.

A FigyelőNet friss felmérésre alapuló cikke szerint az internetes közvetítő irodákhoz a kisebb cégek elsősorban akkor fordulnak, ha tömeges munkaerő-igényt kell kielégíteniük. Ez az eljárás arra a némileg elavult közvélekedésre épít, hogy az online álláshirdetés kizárólag a sok és olcsó - fiatal és képzetlen - munkatárs felvételéhez alkalmazható. Az elmúlt három-négy évben azonban bevetté vált az a gyakorlat, hogy a legalsótól a legfelső szintig megjelenítik az állásokat még az offline közvetítők is weben. Ma már az internetpenetráció bővülésével igen hatékonyan meg lehet találni a világhálón a megfelelő felsőbb szintű szakembereket is.

Szakszerűtlen, érzelmekre alapuló kiválasztás

A kis- és középvállalatok azonban a munkaközvetítőket csak abban az esetben veszik igénybe, ha a keresés nagyon idő- és energiaigényes, azaz ha például egy teljes munkatársi gárdára van szükségük. Pedig a szakszerű kiválasztás jóval fontosabb egy-egy irányítói szintű munkatárs felvételénél, mivel a nagyobb felelősséggel járó munkaköröket nem lehet szubjektív döntések alapján betölteni. Azaz ha a mai gyakorlat szerint, szűk körből és személyes, sokszor inkább érzelmi alapú vezetői döntés alapján kerül be a kisebb céghez egy új menedzser, az jóval bizonytalanabb eredményhez vezet, mintha profira bízzák a jelentkezők szűrését.

A közép- és felsővezetőket kereső tanácsadó cégek amellett, hogy jóval tágabb körből merítenek, majd 4-8 főre szűkítik a potenciális jelöltek körét, garanciát vállalnak arra az esetre is, ha az ügyfél nem elégedett az új alkalmazottal. A fejvadászok akár egyéves garanciát is vállalnak, azaz ha a jelölt 12 hónap múlva nem dolgozik kielégítően a posztján, ingyen megtalálják az illető utódját. 

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo