Várhatóan 2008-ra áll vissza az eredeti tőkeszerkezet, de addigra a mainál lényegesen magasabb szinten. A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. jelenlegi 4 milliárd forintot kitevő jegyzett tőkéje négy év múlva 5,8 milliárd lesz, de addig – azaz a közeljövőben - előbb az osztrák állam 600 millióval száll be, a magyar állam 2005-től kezdődően – három éven át - 300-300 millióval, 2008-ban pedig 200-zal emeli a GYSEV tőkéjét. Mindeközben a Speditionsholding AG is hasonló pénzügyi műveletet hajt végre, illetve az rt. saját részvényeiből is vásárol még az idén. A vasúttársaság közgyűlésén megszületett döntések értelmében a cég kivonul néhány olyan üzletágból, amely nem függ össze közvetlenül az árufuvarozással, személyszállítással: értékesítik egyebek között szállodáikat, sportlétesítményeiket.
A nagyvállalat elmúlt esztendeje arról szólt, hogy a megelőző időszak komolyabb veszteségeit fokozatosan eltüntette az osztrák-német társaság, illetve befejezte az átvett Szombathely-Sopron vasútvonal felújítását, amelyben az állam a várthoz képest mérsékeltebben vett részt. A kormányzatnak egyébiránt aktuális adóssága is van: még mindig folynak a gazdasági tárcával a költségérvényesítésről szóló tárgyalások. A közgyűlést követően tartott tájékoztatón a GYSEV Rt. elnöke, Szabó András egyebek között arra is utalt, hogy a lakosság növekvő arányban veszi igénybe a vasút szolgáltatásait, a tavaly 4 millió embert szállító vállalatnak azonban éppen az állam elmaradt költségtérítése miatt nőttek a veszteségei. A cég magyar üzeme 134 millió forint hiánnyal, az osztrák fele 5 ezer euró eredménnyel zárta 2003-at. Ugyancsak a múlt év krónikája, hogy a mozdonyvásárlásokra fölvett hosszú lejáratú hiteleket át kellett értékelniük – a 235,9 forint/euró árfolyamról 262,23 forint/euró árfolyamra – s így a GYSEV magyar üzemének kontójára 440 millió forint többlet költséget könyveltek el. A céltartalékok és a hitelátértékelés nélkül a társaság eredménypozíciói 1,4 milliárd forint értékben javultak.
Az áru- és az utasszállítás technikai feltételeibe – illetve az úgynevezett szabad pályahasználat lehetőségeinek kihasználásába, a vonóerő növelésébe - az idén is jelentős mértékben fektet be a GYSEV. A legfőbb fejlesztés azonban a logisztika feltételeit javítja, bővíti: felépül a soproni regionális központban egy 3000 négyzetméteres raktárbázis. A burgenlandi Felsőőr és Szombathely között a hajdan volt vasútvonal helyreállítása, működtetése a két állam óhaja, vélhetően uniós forrásokat is megpályáznak a beruházásra. A GYSEV vállalati székhelye hamarosan átköltözik Budapestről Sopronba, de a fővárosban vezérképviselettel továbbra is aktívan jelen lesz, s hasonló intézményt szerveznek Bécsben is.
Eladja szállodáit a GYSEV
Adósa az állam a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt.-nek, a növekvő személyszállításért járó költségeket nem kapta meg a büdzsétől. A GYSEV záros határidőn belül megválik szállodáitól, viszont raktárbázist épít Sopronban, abban a városban, ahová átköltözik a cég székhelye. A társaság múlt éve a veszteségek lefaragásával telt el, ám komoly gondokat okozott számára a hosszú lejáratú hiteleket átértékelése.
Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?
Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!
2025. június 11. 15:30
Véleményvezér

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje
Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is
Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.

Ez már tényleg ciki, iskolakapu felújításra gyűjtenek adományokat az egyik vidéki nagyvárosban
Ha van már iskola, kapu is kellene.