Eladja szállodáit a GYSEV

Adósa az állam a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt.-nek, a növekvő személyszállításért járó költségeket nem kapta meg a büdzsétől. A GYSEV záros határidőn belül megválik szállodáitól, viszont raktárbázist épít Sopronban, abban a városban, ahová átköltözik a cég székhelye. A társaság múlt éve a veszteségek lefaragásával telt el, ám komoly gondokat okozott számára a hosszú lejáratú hiteleket átértékelése.

Várhatóan 2008-ra áll vissza az eredeti tőkeszerkezet, de addigra a mainál lényegesen magasabb szinten. A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. jelenlegi 4 milliárd forintot kitevő jegyzett tőkéje négy év múlva 5,8 milliárd lesz, de addig – azaz a közeljövőben - előbb az osztrák állam 600 millióval száll be, a magyar állam 2005-től kezdődően – három éven át - 300-300 millióval, 2008-ban pedig 200-zal emeli a GYSEV tőkéjét. Mindeközben a Speditionsholding AG is hasonló pénzügyi műveletet hajt végre, illetve az rt. saját részvényeiből is vásárol még az idén. A vasúttársaság közgyűlésén megszületett döntések értelmében a cég kivonul néhány olyan üzletágból, amely nem függ össze közvetlenül az árufuvarozással, személyszállítással: értékesítik egyebek között szállodáikat, sportlétesítményeiket.

A nagyvállalat elmúlt esztendeje arról szólt, hogy a megelőző időszak komolyabb veszteségeit fokozatosan eltüntette az osztrák-német társaság, illetve befejezte az átvett Szombathely-Sopron vasútvonal felújítását, amelyben az állam a várthoz képest mérsékeltebben vett részt. A kormányzatnak egyébiránt aktuális adóssága is van: még mindig folynak a gazdasági tárcával a költségérvényesítésről szóló tárgyalások. A közgyűlést követően tartott tájékoztatón a GYSEV Rt. elnöke, Szabó András egyebek között arra is utalt, hogy a lakosság növekvő arányban veszi igénybe a vasút szolgáltatásait, a tavaly 4 millió embert szállító vállalatnak azonban éppen az állam elmaradt költségtérítése miatt nőttek a veszteségei. A cég magyar üzeme 134 millió forint hiánnyal, az osztrák fele 5 ezer euró eredménnyel zárta 2003-at. Ugyancsak a múlt év krónikája, hogy a mozdonyvásárlásokra fölvett hosszú lejáratú hiteleket át kellett értékelniük – a 235,9 forint/euró árfolyamról 262,23 forint/euró árfolyamra – s így a GYSEV magyar üzemének kontójára 440 millió forint többlet költséget könyveltek el. A céltartalékok és a hitelátértékelés nélkül a társaság eredménypozíciói 1,4 milliárd forint értékben javultak.

Az áru- és az utasszállítás technikai feltételeibe – illetve az úgynevezett szabad pályahasználat lehetőségeinek kihasználásába, a vonóerő növelésébe - az idén is jelentős mértékben fektet be a GYSEV. A legfőbb fejlesztés azonban a logisztika feltételeit javítja, bővíti: felépül a soproni regionális központban egy 3000 négyzetméteres raktárbázis. A burgenlandi Felsőőr és Szombathely között a hajdan volt vasútvonal helyreállítása, működtetése a két állam óhaja, vélhetően uniós forrásokat is megpályáznak a beruházásra. A GYSEV vállalati székhelye hamarosan átköltözik Budapestről Sopronba, de a fővárosban vezérképviselettel továbbra is aktívan jelen lesz, s hasonló intézményt szerveznek Bécsben is.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo