Mi történt? El kezdett nőni a boltok forgalma nyár elején

Júniusban a teljes forgalom 3,0 százalékkal bővült éves szinten, májushoz képest pedig 0,5 százalékkal emelkedett. A 2021-es bázist 2,2 százalékkal haladja meg a kiskereskedelmi forgalom. Bár a havi adatok erősen cikkcakkosak, továbbra is növekvő trend rajzolódik ki, így az első félévben 3,1 százalékkal volt nagyobb a boltok forgalma, mint a tavalyi első félévben. A fogyasztók bizalma továbbra is alacsony, de úgy tűnik a növekvő reálbérek lehetővé teszik a nagyobb fogyasztást – áll az MBH Bank Monitor Blog elemzésében.

A kereskedelem teljesítménye:

  • A júniusi szezonális és naptárhatástól kiigazított adatok alapján a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,5 százalékkal haladta meg a májusit. Mindhárom fő kategória forgalma bővült havi szinten, leginkább az üzemanyagé (+2,4 százalék), míg a nem élelmiszer kategórián belül vegyes a kép. A mostani adat 2,2 százalékkal van a 2021-es év havi átlaga felett, és továbbra is követi a másfél éve tartó lassú növekedési trendet.
  • Tavaly júniushoz képest 3,0 százalékkal nőtt a forgalom a nyár elején. A bővülés a nem élelmiszer kategóriában volt a legnagyobb (+3,9), de az élelmiszer és az üzemanyagforgalom is bővülni tudott (3,7 és 2,5 százalék) tavalyhoz képest.

  • A nem élelmiszer kategórián belül kiugróan, 8,3 százalékkal nőtt az iparcikk jellegű vegyes kereskedések forgalma tavaly júniushoz képest, ami a lakásvásárlásokhoz és felújításokhoz köthető. Ez a kategória az egész második negyedévben dinamikusan bővült (+8,5 százalék). Az elmúlt időszakban a legbiztosabban növekvő kategórián, a gyógyszer és illatszeren belül a gyógyszer és gyógyászati termékek forgalma júniusban lényegében stagnált, míg az illatszer kategória kétszámjegyű bővülést mutatott (+10,8 százalék). A gyógyszerek esetében jelen lehetett egy kivárás, ugyanis a kedvezményes árak július elejétől voltak elérhetőek, a drogériáknál pedig az árrésstop is hajthatta a forgalmat, ugyanis májusban és júniusban is magas volt a kategória havi és éves bővülése is.
  • Júniusban 9,2 százalékkal bővült a hazai csomagküldő és internetes kereskedelem forgalmának volumene éves alapon, míg az előző hónaphoz képest 3,9 százalékos emelkedés történt. A kiskereskedelmi forgalomból való részesedése jelenleg 8,3 százalék (ami 0,2 százalékpont részarány növekedést jelent havi alapon).
  • 2025 első félévében 3,1 százalékkal nőtt a kiskereskedelem forgalma a tavalyi év azonos időszakához képest. Bár a havi adatok erősen cikkcakkosak, továbbra is növekvő trend rajzolódik ki. Összességében mindhárom fő kategória bővülni tudott, legnagyobb mértékben a nem élelmiszer kategória (+4,5 százalék).
  • A második negyedévben 3,3 százalék volt az éves bővülés, ez a dinamika meghaladja az első negyedévit. A már említett iparcikkeken kívül nagyott nőtt a deogériák forgalma is (+8,2 százalék), valamint csomagküldő és internetes kereskedelem is összességében 7,7 százalékkal tudott növekedni a második negyedévben, ami szintén javuló dinamikát mutat.

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo