Egyre optimistább a magyar

Négy és fél éve volt ilyen magas a GKI konjunktúraindexének szezonális hatásoktól megtisztított értéke, mint most októberben - közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

 

Jövőre lehet gazdasági növekedés
Magyarország gazdasági növekedése 2010-ben várhatóan szinten marad, esetleg valamelyest pozitívba fordul, majd 2011-ben csekély növekedésre lehet számítani - írta legfrissebb előrejelzésében a Saxo Bank. A bank közleménye szerint a magyar növekedés motorja pillanatnyilag az export, alakulását főként a német gazdaság fejlődése határozza meg. A pénzintézet szerint az egyik gond az, hogy a belső kereslet törékeny, és jelenleg minden kétséget kizáróan inkább tompítja a gazdasági növekedést.

Az Európai Unió támogatásával készített felmérés legfrissebb eredményei szerint szeptemberhez képest a fogyasztói és az üzleti bizalmi index egyaránt emelkedett. A fogyasztói bizalmi index -20,6 pontra nőtt az előző havi mínusz 25 pontról, az üzleti bizalmi index értéke pedig mínusz 5,2 pontra emelkedett a szeptemberi -7 pontról. A GKI októberi konjunktúraindexe mínusz 9,2 pont lett az előző havi mínusz 11,7 pont után.

A GKI fogyasztói bizalmi index értéke a 2009 áprilisában mért mélypont után 2010 júniusáig szinte folyamatosan nőtt, július-szeptemberben kis mértékű hullámzást mutatott, majd októberben négy és fél éves rekord született. A lakosság saját jövőbeli pénzügyi helyzetének megítélése sokat, a következő egy évben várható megtakarítási képességére vonatkozó reményei kis mértékben javultak. A lakosság továbbra is sokkal pozitívabb a jövőt illető várakozásaiban, mint a múlt megítélésében, s ez az olló októberben tovább nyílt.

Az üzleti szférán belül

Októberben az elsősorban a belföldi piachoz kötődő, s emiatt az átlagosnál pesszimistább ágazatok - így az építőipar, a kereskedelem és a szolgáltatások - várakozása javult, az iparé viszont lényegében stagnált.

Az ipari bizalmi index értéke októberben hibahatáron belül csökkent, de ha minimálisan is, a pozitív tartományban maradt. A saját termelésű készleteket nagyobbnak érezték a válaszolók, az elmúlt időszaki termelés megítélése javult, a rendelésállományoké stagnált, de ezen belül az exportrendeléseké jobb lett.

Az építőipari bizalmi index értéke június és szeptember között hónapról-hónapra csak a hibahatáron belüli mértékben változott, októberben viszont érezhetően nőtt. Főleg az előző három hónap termelési színvonalának megítélése lett kedvezőbb, a rendelésállományé lényegében nem változott.


Még az építőipar is bizakodik

A kereskedelmi bizalmi index a szeptemberi visszaesést követően októberben látványosan emelkedett, s kilépett a negatív tartományból. Főleg az eladási pozíció megítélése javult, de a rendelésekre vonatkozó várakozások is jóval kedvezőbbek lettek. A készleteket viszont a korábbinál magasabbnak érezték a válaszadók. A szolgáltatói bizalmi index októberben érezhetően emelkedett, s ezzel visszatért a nyári szintre. Az előző és a következő három hónapra várt forgalom megítélése egyaránt jobb lett.

Egyre kevésbé félünk a munkanélküliségtől

Az iparban az áremelési várakozások mértéke csökkent, köre szélesedett, a kereskedelemben viszont mindkettő erősödött. Az építőiparban az árcsökkentésre és áremelésre számító cégek arányai közötti különbség tovább szűkült, de továbbra is a csökkenő árakra számítók vannak többségben. A szolgáltatók értékesítési árakra vonatkozó várakozása emelkedett. A fogyasztók inflációs várakozása viszont mérséklődött.

Az iparban romlott a foglalkoztatási szándék, a másik három ágazatban viszont emelkedett, s jelentősen kisebb lett a lakosság munkanélküliségtől való félelme. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése a fogyasztók körében és minden ágazatban - különösen az építőiparban - javult, de továbbra is ez utóbbi a legpesszimistább ágazat.

A kkv-k bizalma megingott
A másfél éve töretlenül emelkedő K&H kkv bizalmi index szeptember végén megtorpant: a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások elkövetkezendő egy évre vonatkozó várakozásait mutató index értéke 6 pontos esést követően jelenleg a 0 szinten áll. „Az index sokéves eredményei alapján ez továbbra is jó érték, az azonban mindenképpen figyelemreméltó, hogy az eddigi, folyamatosan növekvő tendencia visszájára fordult" - értékelte az eredményeket Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.
„Az index csökkenésében leginkább az játszik szerepet, hogy az eddig nagyon optimista várakozások helyett most a kivárás jellemző a hazai vállalkozásokra. Miközben az elmúlt negyedévben a kormányzati gazdaságpolitikára vonatkozó részindex 17 pontos emelkedést mutatott, most mindössze egy ponttal javult ez a részindex. A legnagyobb esést a közterhek és a vállalati hitelkamatok alakulásának megítélésében tapasztaltunk, amelynek oka az lehet, hogy az eddigi, talán túlzottan optimista várakozások mérséklődtek. Emellett a kkv-k életét leginkább befolyásoló vevői kapcsolatok, illetve a versenyhelyzet változásának megítélésében is pesszimistábbak a vállalkozások az elmúlt negyedévhez képest" - mondta el Németh László.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo