Egyre körültekintőbben vásárolunk

A hazai kiskereskedelem helyzetéről a GfK Hungária által készített első féléves jelentés rámutat, hogy az idei első félévben relatív csökkent a piac az előző év azonos időszakához képest. Legdinamikusabban a szupermarketek növelték piaci részarányukat, míg a többi nagy modern kereskedelmi csatorna forgalma az FMCG-piac inflációs növekedési üteménél kisebb mértékben nőtt, így relatíve nem tudták tovább növelni piacrészüket.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A napi fogyasztási cikkek forgalmának növekedése 2008 első félévében elmaradt az élelmiszer infláció mértékétől. Az Ecostat adatai szerint az élelmiszerinfláció január-júniusban 12 százalék körüli, míg a háztartások által az üzletekben hagyott összeg 8 százalékkal növekedett 2007 első hat hónapjához képest, vagyis a piac relatív szűküléséről beszélhetünk. A vásárlók egyre jobban megnézik, hogy mire és hol költenek, amit alátámaszt az is, hogy a sajátmárkás termékek aránya a teljes FMCG forgalomból egy év alatt közel 2 százalékponttal növekedett, így a forgalom kevéssel több, mint egynegyedét teszi ki.

Az idei évben júniusig eltelt időszak piaci mozgásait összegezve megállapítható, hogy akárcsak az előző periódusokban tovább erősödtek a modern kereskedelmi csatornák. A hipermarketek, szupermarketek, diszkontok és cash&carry-k együttes részesedése 2008 első félévében 0,5 százalékponttal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Az előző évekétől eltérő tendenciát tapasztalunk azonban a különböző kereskedelmi csatornák egyéni teljesítményének vizsgálatakor.

Pörögnek a szupermarketek

Az idei első félévben a szupermarketek növekedtek legdinamikusabban - az előző év azonos időszakával összevetve 2,4 százalékponttal növelték piaci részesedésüket, ami részben a 2008 első negyedévében történt nagyszámú boltnyitással indokolható.


Az egyes kereskedelmi csatornák piaci részarányának fejlődése, 2004-2008 (az adatok százalékban kifejezve)

A megnövekedett boltszám következtében kiszélesedett a csatornában vásárló háztartások köre - 2008 első hat hónapjában a háztartások 39,4 százaléka vásárolt itt, míg egy évvel korábban ez az arány 35,9 százalék volt -, valamint a már meglévő vásárlói kör is egyre gyakrabban tér be a csatorna üzleteibe.

Akik veszítettek erejükből

A diszkont és hipermarket esetében a forintban mért forgalom növekedett, viszont piaci részesedésüket nem tudták növelni a napi fogyasztási cikk forgalom viszonylag nagyobb mértékű - infláció generálta - emelkedése miatt.

A kisboltok napi fogyasztási cikk forgalomból való részesedése 2008. I. félévében összességében változatlan maradt. A stagnálás hátterében nem más áll, mint hogy a kisbolt-láncok valamelyest erősödtek az elmúlt évhez képest, míg a független kisboltok az előző év trendjével ellentétben vesztettek piacrészükből. (A GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint egy háztartás egy-egy vásárlás alkalmával átlagosan 1799 forintot hagyott a kasszánál az idei január-júniusi időszakban.)

Véleményvezér

Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo