Egyre derűlátóbb a magyar

Folytatódik a tavaly május óta tartó optimizmus, a GKI konjunktúra-indexe enyhe emelkedéssel kezdte az évet. A válság előtti hangulatot még nem értük el, de sokkal kevésbé vagyunk pesszimisták, mint egy éve.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

A módszertan
A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi helyzetének jelenlegi és várt alakulására, az ország gazdasági helyzetének jelenlegi és várt alakulására, valamint a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlására vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják. Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére és várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják. A GKI konjunktúra index a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.

Az üzleti szektor felemás érzelmekkel várja a jövőt, hiszen amíg az ipari és építőipari várakozások javultak, addig a kereskedelmi cégeké romlott, míg a szolgáltató vállalkozások szerint se rosszabb, se jobb nem lesz - derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. által, az Európai Unió támogatásával készített felmérésből. Bár az ipari cégek egyre optimistábbak, így például a termelés növekedésére számítók száma 2008 júliusa óta először nem maradt el a csökkenéstől tartókétól, a bizalmi indexük továbbra negatív tartományban van. A kutatásból az is kiderül, hogy a szebb jövőben az iparágon belül jobban bíznak a nagycégek, mint a kicsik.

A kereskedelmi bizalmi index értéke az elmúlt háromnegyed évben jelentősen ingadozott, így hiába csökkent januárban, összességében emelkedett ebben az időszakban. Romlott a rendelések és az eladási pozíció megítélése, s a korábban rendkívül alacsonynak minősített készletszintet is nagyobbnak érezték. A szolgáltatói bizalmi index tavaly július és október között növekedett, az év utolsó két hónapjában csökkent, 2010 januárjában pedig az előző hónaphoz képest változatlan maradt. Januárban számottevően romlott a foglalkoztatott létszám, ugyanakkor enyhén javult az előző időszak üzletmenete megítélése és a közeljövő forgalmával kapcsolatos várakozás.

A GKI kutatása szerint minden ágazatban csökkent azoknak a száma, akik árcsökkenésre számítanak az elkövetkező időszakban, ezzel párhuzamosan pedig erősödtek a lakosság inflációs várakozásai. A foglalkoztatási szándék az iparban és az építőiparban erősödött, a kereskedelemben és a szolgáltatások körében gyengült. A magyar gazdaság egészére vonatkozó kilátások viszont az iparban és az építőiparban romlottak, míg a kereskedelemben és a szolgáltatók körében javultak.

Óvatos optimizmus az építőiparban

Az építőiparba visszatért a bizalom, nőtt az index értéke és a szektorban jelen lévő cégek optimisták abban a tekintetben is, hogy a közeljövőben több embert tudnak foglalkoztatni. Ennek ellenére nem várnak több megrendelést, sőt az előző három hónap termelési színvonalának megítélése is romlott.


Forrás: a GKI felmérései

Ugyancsak optimista az idei évvel kapcsolatban a Colliers International budapesti irodája is, amely szerint bár kiugró fejlődésre nem számíthatunk az ingatlanszektorban, mégis visszatérhetnek a nagy befektetők a magyar piacra. A cég szerint az idén sok iroda maradhat üresen, ám az építőiparnak kedvezhet a bevásárlóközpontok töretlen népszerűsége, melynek köszönhetően 2014-ig mintegy 35 százalékkal nőhet a plázák alapterülete.

Gyarapodik-e a családi kassza?

A GKI fogyasztói bizalmi index a 2009. novemberi megtorpanás után az elmúlt két hónapban emelkedett. Januárban a munkanélküliséggel kapcsolatos félelmek érezhetően erősödtek, a saját pénzügyi helyzet és megtakarítási lehetőség megítélése azonban kissé javult decemberhez képest.

A közelmúltban három felmérés is foglalkozott a lakosság pénzügyi várakozásaival. A Tárki reprezentatív felmérése szerint a teljes felnőtt lakosság mindössze 15 százaléka számít anyagi gyarapodásra a következő egy évben, addig az -n feltett kérdésekre - nem reprezentatív - válaszolók 47 százaléka számít arra, hogy jobb lesz egy év múlva az anyagi helyzete a mostaninál. A Tárki válaszadóinak 42 százalék véli úgy, hogy 12 hónap múlva rosszabb lesz az anyagi helyzete, mint 2009 végén volt; az -n csak a negyedük nyilatkozott így.

A pesszimizmust látszik erősíteni a GfK 14 kelet- és közép-európai országban nemrégiben végzett felmérése, mely szerint hazánkban mindössze a lakosság 17 százaléka gondolja úgy, hogy a következő 12 hónapban félre tud tenni. A cég közlése szerint minden vizsgált országra jellemző, hogy a lakosság tartalékol a nehezebb időszakokra, sok esetben a napi szükségletek ellátására is: például, ha elromlik a mosógép vagy az autó. A második jelentős tétel a gyermekek támogatása (a középiskola és a továbbtanulás időszakában egyaránt), illetve Magyarországon egyre fontosabb a nyugdíjas évekre való takarékoskodás.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo