Egymillió háztartás akar javítani lakáshelyzetén

A bank is készíthet közjegyzői erejű okiratot a jövőben, ha a jogi feltételeket megteremtik a jogalkotók. A kormányzat elé kerülő nemzeti lakásprogram immáron befejeződött társadalmi vitája során is felvetődött a közjegyzői gyakorlat korszerűsítése. Az Országgyűlés elé hamarosan számos lakáspolitikai témájú törvény kerül, így a társasházakra, a lakásszövetkezetekre vonatkozó, s létrejönnek a kistérségi önálló építési hatóságok is.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hamarosan feláll a 140-160 független kistérségi építési hatóság, amelyek állami jogosítványokkal látják el az engedélyezési és ellenőrzési feladatokat is a régiókban. Az építésügy ezen új szervezete gyakorlatilag átveszi a jegyzők feladatait. Az építési hatóság lényegesen szigorúbb eljárási rendszer szerint tevékenykednek, a megvalósítás szakaszonkénti ellenőrzésével pedig azt érik el, hogy az engedélyezett terveknek minden tekintetben megfeleljen a kivitelezés alatt álló építmény. A jelenlegi gyakorlat ugyanis nem erről tesz tanúbizonyságot. Sőt, a sokfelé napjainkban is divatos kalákának ugyancsak bealkonyul, mivel a szakszerűséget a kivitelezés felelősétől minden tekintetben megkövetelik. Ez a szabályozás csak egy a közeljövőben megszülető számos törvény és kormányrendelet közül. Az október végére befejeződött társadalmi vita a nemzeti lakásprogram stratégiájáról immáron azzal folytatódik, hogy a szakma a jogi, igazgatási feltételek utolsó részleteit is kidolgozza, s a kormány elé terjeszti.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen tartott október 29-i konferencián a törvényi változtatásokat, a finanszírozási rendszer átalakítását részletezték az előadók, illetve kitértek arra, hogyan lehet a hosszú távú program segítségével megteremteni az esélyegyenlőséget, javítani az építőipar szereplőinek oktatását, felkészítését. Csabai Lászlóné lakásügyi kormánymegbízott kifejtette: jelenleg is egymillió háztartás számol azzal, hogy tíz év leforgása alatt javítani kíván lakáshelyzetén. Ez a szám nem csupán a fiatalokat takarja, hanem azon idősebbeket is, akik az otthonuk szolgáltatása minőségét szeretnének jobbítani. A kormányzat abban látja a feltételek javításának lehetőségét, hogy viszonylag hamar valós kínálati piac legyen a lakásszektorban is. Ekkor alakulhat ki tényleges verseny, s ekkor számolódik fel a vevők, bérlők kiszolgáltatott helyzete. Csabai Lászlóné nem tartja lehetségesnek, hogy az önkormányzatokat megkülönböztetett piaci szereplőnek kezelje a lakáspolitika, a szektorsemlegesség alól az élethelyzetet javító programok megvalósítása adhat felmentést.

A lakáskoncepció néhány elemét már elindította a kormányzat. Szigorúbbá tették a hitelezést, az adóvisszatérítést, ez utóbbit például azért, mert a jövedelmi helyzetüket tekintve a lakosság legfelső ötödébe tartózók kapták az adókedvezmények 60 százalékát, s minél szerényebb kereseti pozícióval rendelkeztek a családok, annál kisebb támogatáshoz jutottak hozzá. Ugyanakkor bővült – főleg a gyermekek számához mérten – a vissza nem térítendő pénzügyi segítség, a munkáltatók nagyobb mértékben nyújthatnak adómentesen támogatást lakást építő dolgozóiknak, s dupla akkora lett a lakástakarékpénztárak révén elérhető állami forrás. Immáron a közelmúltban felállt és megszerveződött Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal gondoskodik arról, hogy a kívánatosnak tartott évi 40 ezer körüli új lakás elkészítésének szakmai, jogi, szabályozási, pályázati feltételei megvalósuljanak. Ide sorolandó a bérlakásállomány bővítésének programja, a kormányzat azt tervezi, hogy a lakásvagyon 15 százaléka legyen ilyen otthon. Az ennél nagyobb arányt már csak azért sem tartja jónak, mert a sokáig mintának tekintett Németország az ott elért 30 százalékot szeretné visszafejleszteni. A bérlakásokkal egyrészt a fiatalok helyzetén akarnak segíteni, másrészt a munkaerő mobilitás legnagyobb gátját, a lakásmobilitás hiányát kívánják oldani. Az előbbiek esetében azzal kalkulálnak a lakásprogram kimunkálói, hogy 3-6 évnyi fecskeházi otthonbérlés mellett megtakarítható az az összeg, amely már elegendő egy társasházi lakás önrészéhez. A kormányzat reális élethelyzetnek tekinti azt is, hogy az emberek „vándorolnak” a munkalehetőségeik után, akár már egész Európában, s ezért célszerűbb bérlakást kivenniük ott, ahol éppen megtelepszenek. A készülő lakbértörvénynek pedig abban lehet szerepe, hogy a későbbiekben adható lakbértámogatás a családok fizetőképességét teszi biztonságossá, azaz a vállalkozói szektornak ekkor már megtérülő beruházás lesz a bérlakások építése is.

A kormány hamarosan kézhez kapja a nemzeti lakásprogram végleges szövegét, melyben külön is taglalják az ebben a ciklusban esedékes teendőket. Ezek között szinte a legfontosabb a törvények megalkotása, módosítása. A társasházakra vonatkozó szabályozás gyakorlatilag már a kormány előtt van, s Horváth Csaba, az Országgyűlés gazdasági bizottsága lakásügyi albizottságának elnöke szerint – fogalmazott a konferencián – még 260 módosító javaslat is elemzés tárgyát képezi. A jogszabály megszületése mindenesetre feloldja azokat a korlátokat, amelyek miatt például sok társasház elesett a megszerezhető felújítási forrásoktól. Mivel a jövőben elegendő lesz a döntésekhez a lakók egyszerű többségénekszavazata is, megélénkülhet a korszerűsítést, energiatakarékosságot szolgáló beruházások piaca. Lényeges, hogy a hat lakásosnál nagyobb társasházak szervezeti és működési szabályzatokat alkotva működhetnek. Készülőben van az a törvény is, amelyik a lakásszövetkezetek helyzetét szabályozza. Az építési törvény pedig uniós alapokon nyugodva koordinálhatja az eljárási rendszert.

A jogalkotók megoldást keresnek olyan feltételek javítására is, mint amilyen az ingatlan-nyilvántartás lassúsága, mely komoly akadálya a lakásvásárlás banki hitelügyintézésének. A közjegyzői hitelesítés intézményének korszerűsítésére szintén gondolnak a lakáspolitika alakítói, Horváth Csaba ki is fejtette: vizsgálják annak szabályozhatóságát, hogyan lehet akár már jövőre szigorú feltételek közé szorítva ugyan, de lehetővé tenni, hogy a bank is közjegyzői erejű okiratot írhasson. Főleg vidéken okoz komoly problémát a finanszírozási ügyintézésnél az, hogy lassú és körülményes a közjegyzői okirat elkészítése. Legalább ennyire fontosnak tartja a kormányzat, hogy normálisabb körülmények uralkodjanak a hitelezési gyakorlatban, azaz az önerő elfogadható mértékű legyen. Az Európai Unióban rendszerint 10 százalékot követelnek meg, Magyarországon a 30 százalék azért nem általános, mert a praktikus gyakorlat szerint 40-50 százaléknál több hitelt nem kap az ügyfél.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo