Az elmúlt bő két és fél év az élet minden területén és a gazdaság minden ágazatában hatalmas változásokat hozott. Vannak olyan iparágak, amelyek máig küzdenek a pandémia és a lezárások utóhatásával, máshol viszont régóta esedékes változásokat katalizált. A magyar e-kereskedelmi piacra élénkítően hatott ez az időszak.
Nemcsak mennyiségi, hanem minőségi változás
A GKI Digital és az Árukereső felméréséből kiderült, hogy 2020-ban rekordmértékben, 45 százalékkal bővült az online kiskereskedelem volumene. 2021-ben már „csak” 32,4 százalékkal – de még ez is kétszer gyorsabb volt, mint a világjárvány előtti években. A szektorhoz szorosan kötődő csomagküldő vállalkozások életében a járvánnyal járó lezárás azt jelentette, hogy gyorsan kellett alkalmazkodniuk az óriásira nőtt igényekhez.
„A webáruházak forgalomnövekedéséhez a csomagküldő szolgáltatásoknak is fel kellett zárkózniuk. Első pillantásra ez nem túl bonyolult feladat: elég bővíteni a kapacitást. Csakhogy ezúttal ez nem volt elég – mondta el Fagyas Szabolcs, a Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója. – Nemcsak a forgalom volumene nőtt meg ugyanis, hanem a vásárlók igényei is megváltoztak. Nemcsak többet, hanem gyorsabban, pontosabban és a vásárlók számára kényelmesebb módon kellett szállítani. Ennek azok a piaci szereplők tudtak megfelelni, akik gyorsan felmérték a változó igényeket.”
A csomagautomaták megelőzték a csomagpontokat
Ezeket a változó szokásokat láthatjuk tükröződni abban például, hogy 2020-hoz képest 2021-re szinte kilőtt a csomagautomaták használata. Tavaly egyetlen év leforgása alatt több mint 800 új automata került beüzemelésre, az év végére a magyarországi csomagautomata-hálózat összesített száma meghaladta az 1250 darabot, és 2022 folyamán várhatóan továbbra is rohamtempóban nő majd ez a szám.