Dübörög a csomagautomata biznisz Magyarországon

Az elmúlt években nemcsak gyors növekedésnek indult a csomagszállítási piac, de a vásárlói igények is megváltoztak. Noha sokan még mindig a házhozszállítást választják, egyre népszerűbbek a csomagautomaták, melyek száma tavaly egy év alatt csaknem megtriplázódott hazánkban. Az üzemanyagárak emelkedése és az infláció pedig még inkább felértékeli a rövidebb szállítási utat biztosító fixpontos alternatívákat – mutatott rá Fagyas Szabolcs, a csomagszállítási piacon Magyarországon meghatározó szerepet játszó Packeta értékesítési igazgatója.

A várható bővülés ütemét jelzi, hogy csak a Packetának 500, úgynevezett Z-BOX önkiszolgáló csomagautomatája működik, és az év végéig közel 1 000 db-ra növelnék a számukat, feltéve, hogy a gyártó továbbra sem ütközik problémákba az ellátási lánc területén. A vásárlók által preferált csomagátvételi megoldások között 2021-ben már a csomagautomata foglalta el a második helyet a házhozszállítás mögött, míg 2020-ban még a csomagpontok – az üzletekben, lottózókban, benzinkúton átvehető szállítómegoldás – álltak a második helyen.

Nem kell alkalmazkodni a futárokhoz és a nyitvatartáshoz

A GKI Digital felmérése alapján a vásárlók két tényező miatt kedvelik a csomagpontokat, a partnercégeknél kialakított átvevőhelyeket. A megkérdezett vevők csaknem fele (44 százalék) azt tartja legnagyobb előnyüknek, hogy nem kell a futár érkezési idejéhez alkalmazkodni, és sokan válaszolták azt is, hogy ez a megoldás kényelmes (41 százalék).

„A kutatások szerint a csomagkiszállítás kapcsán a rugalmasságot, kényelmességet és egyszerűséget értékelik leginkább a fogyasztók, ezeket pedig a csomagautomaták ugyanolyan magas szinten biztosítják, mint a csomagpontok – mutatott rá Fagyas Szabolcs. – Ráadásul az automaták esetén még az átvevőhelyek nyitvatartási idejéhez sem kell alkalmazkodniuk. Egy jól felépített hálózat segítségével megoldható, hogy a vásárlók a megszokott útvonalaik mentén, a saját környezetükben, a nekik megfelelő időpontban vehessék át az online rendelt termékeket.”



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo