"A közigazgatás fejlesztésében nagyon kényes az egyensúly, hiszen mindenképpen szükséges megőrizni a működőképességet". - mondta Draskovics Tibor, aki szerint a legfontosabb, hogy úgy haladjunk előre, hogy ez a kényes egyensúly ne billenjen el. Az utóbbi évek informatikai fejlődése hozott, hoz és hozni fog számos változást a közszolgáltatások tekintetében is. Elébe kell menni a dolgoknak, nem lehet a 19. századi állami modellt fenntartani. Élni kell a technika adta lehetőségekkel annak érdekében, hogy a közigazgatásban a mentális fordulat, s ezzel egy nagy előrelépés megvalósuljon - húzta alá Draskovics.
Elvárások
A közigazgatás legyen szakszerű, törvényes és feleljen meg az uniós előírásoknak, ezek a legfontosabb kritériumok. A társadalom azt várja, hogy a súlypont helyeződjön át a hivatalról az ügyfélre, hogy valóban egy szolgáltató állam jöjjön létre. Mind a társadalomnak, mind az állami szolgáltatásnak választási lehetőségei, jogai és kötelezettségei vannak.
A következő fontos szempont az ügyfélbarát szemlélet. Mint azt a tárca nélküli miniszter hangsúlyozta, hogy az információ utazzon, ne az ügyfél! Az ügyfél ideje a legdrágább, ezen elvek szerint kell átalakítani az államigazgatást. Ehhez számos berögzöttséget le kell küzdeni a közigazgatásban. Korábban a döntéshozó fórumot a társadalom elérhető közelségében kellett felépíteni, mára a technikai fejlődés segítségével bárhonnan azonnal elérhető szolgáltatásokat érdemes nyújtani, ezzel is a szolgáltató jelleget erősíteni. Ez az elérhetőség és gyorsabb ügyintézés jogkövetési javulást is eredményezhet - mutatott rá Draskovics.
Új Rend
"A kialakítandó új szolgáltató államban keményen rendet kell tartani, hiszen nincs rend az országban: sem az állam, sem az állampolgárok nem tartják magukra nézve kötelezőnek a szabályokat." - mondta Draskóoviócs, aki szerint ennek a problémának több forrása is van, hiszen a szabályok be nem tartását az állampolgár érdekei ütközésével, a szabály "butaságával" magyarázzák. Ennek érdekében Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szeptemberben meghirdette az Új Rend Programot, mely a szabályok betartására vonatkozik. Az első, a rend megteremtéséhez az is szükséges, hogy olyan feltételeket kell teremteni, amelyek erre ösztökélik az állampolgárokat és magát az államot is.
Az új felelősségi alapokon nyugvó állam első nagy kérdése, merünk-e, hajlandók vagyunk-e változtatni a jelenlegi helyzeten. A miniszter kitért arra, hogy például egy gépjárművel a megengedett sebességnél gyorsabban hajtó autós megbüntetése az állam számára nehézkes és az állampolgár által akadályozott tevékenység. Az időhúzás, a mutyizás nem megengedett egyik fél részéről sem. A technika által kínált modern feltételek egy szervezett, szolgáltató állam működését biztosítják. 2008. május 1-től így működhet a rendszer, ha a Parlament megszavazza a miniszterelnök előterjesztését.
Egyre drágább állam
Az államigazgatásra nem jut több pénz, ezért szükséges az arányok újragondolása is. A rendszerváltás óta 50 százalékkal növekedett az állam működtetési költsége. Ugyan a demokrácia "drágább", mint bármilyenmás államforma, de nem ennyire. A rendszerváltozást követően az állam erősebben és hatékonyabban érvényesítette érdekeit, mint a társadalom. Ez egyáltalán nem áll arányban a ráfordításokkal.
Az e-kormányzatnak ügyfélre optimalizált folyamatszabályozás szerint kell működnie. Az üzleti életből merítve, a BPR szabályai szerint. Idő-, pénz-, és energiapazarló, hogy egy ügyfél egy igényét több eljárási folyamatban, több intézmény végzi. A hivatalra optimalizált eljárás rossz az ügyfélnek és rossz az államnak is. Ennek kiküszöbölése a visszaélések számát is jelentősen csökkentené. Már elindult a folyamat, mely többek között a bürostop.hu weboldalon is figyelemmel lehet követni.
Az államapparátus hatásköri illetékességét szintén új megközelítésben, új felfogás szerint érdemes megvalósítani. A területdimenzió az internetnek köszönhetően értelmét vesztette. A közigazgatási döntéshozás folyamán teljesen irreleváns, hogy egy ügyfél hol táplálja be adatait a rendszerbe, melyet egy központban dolgoznának fel.- mutatott rá a tárca nélküli miniszter, akóió szerint ehhez a központhoz nem szükséges közel lenni, s nem is szükséges az állampolgárnak időt szakítania az oda történő eljutásra. A feldolgozás viszont az ország bármely pontján megtörténhet.
A hatáskör tekintetében fontos, hogy törvényességi garancia legyen ne csak az állampolgár, de az állam részéről is. A közigazgatásban jelenleg nincs jele a teljesítményorientációnak: nincs mennyiségi és minőségi szabályozás, nincs garancia. A közigazgatás ügyfélközpontúsága az állami garanciavállalásból fakad, s kénytelen lesz magát szankcionálni, hogy betartsa a szabályait. Ha az állam nem tartja be szabályait, akkor a sajtó kicikizi. Draskovics nem tartja elképzelhetetlennek, hogy az ügyintéző is mulasztási bírságot fizessen, mint a jogkövető állampolgár. Egy jól működő állam saját érdeke, hogy határozottan cselekedjen, és ne maszatoljon. Az ehhez szükséges anyagi eszközök rendelkezésre állnak. Uniós forrásokból 140 milliárd forint jut az e-közigazgatásra és a bürokráciamentesítésre. Ehhez csapatmunka, erő, akarat és kitartás is szükséges - summázta a miniszter.
A közszolga fizetése
A megújulás súlypontjai a szervezeti és HR gondolkodásmód változás, a dereguláció és rereguláció (máshogy), valamint a minőségbiztosítás. Egy közszolga fizetésemelését nem lehet a hivatalban töltött idővel magyarázni, hiszen ez nem az ügyfél érdeke. Ennek érdekében mérhetővé és átláthatóvá kell tenni az államapparátust. A megújulás alapjait adó kulcsprojektek közérhetősége és érdeke az érdemi változás. Ehhez az információtechnológiai iparral fontos a jó kapcsolat.
Az állami intézmények adatbázisai nagyon vegyes képet mutatnak, s általában semmilyen közös kapcsolat nem jellemző rájuk. A hozzáférés és az azonosítás is sarokpontjai az apparátus megregulázásának. Számos adatvédelmi szabályt meg kell változtatni, hogy ez megvalósulhasson. Az internetpenetráció már nem olyan alacsony. Első körben a leginkább igénybe vett államigazgatási eljárásokat érdemes elektronikus útra terelni, ez talán 2008 végére meg is valósulhat. A törvény és a politika erejét latba vetve kell a közszolgákat és a társadalmat rábírni a változtatásokra és azok szükségességére.
A tárca nélküli miniszter megtiltaná az állami intézmények külön utakon járó információkéréseit, hiszen ezek legtöbbje megtalálható egy másik állami intézmény adatbázisában.