Draskovics: "az információ utazzon, ne az ügyfél!"

Párbeszéd szükséges a közigazgatás fejlesztéséhez, az IT-szektor, az államapparátus és a társadalom részéről - kezdte nyitó beszédét Draskovics Tibor a kormányzati igazgatás összehangolásáért felelős tárca nélküli miniszter a Piac és Profit E-Magyarország siófoki konferenciáján.

"A közigazgatás fejlesztésében nagyon kényes az egyensúly, hiszen mindenképpen szükséges megőrizni a működőképességet". - mondta Draskovics Tibor, aki szerint a legfontosabb, hogy úgy haladjunk előre, hogy ez a kényes egyensúly ne billenjen el. Az utóbbi évek informatikai fejlődése hozott, hoz és hozni fog számos változást a közszolgáltatások tekintetében is. Elébe kell menni a dolgoknak, nem lehet a 19. századi állami modellt fenntartani. Élni kell a technika adta lehetőségekkel annak érdekében, hogy a közigazgatásban a mentális fordulat, s ezzel egy nagy előrelépés megvalósuljon - húzta alá Draskovics.

Elvárások

A közigazgatás legyen szakszerű, törvényes és feleljen meg az uniós előírásoknak, ezek a legfontosabb kritériumok. A társadalom azt várja, hogy a súlypont helyeződjön át a hivatalról az ügyfélre, hogy valóban egy szolgáltató állam jöjjön létre. Mind a társadalomnak, mind az állami szolgáltatásnak választási lehetőségei, jogai és kötelezettségei vannak.

A következő fontos szempont az ügyfélbarát szemlélet. Mint azt a tárca nélküli miniszter hangsúlyozta, hogy az információ utazzon, ne az ügyfél! Az ügyfél ideje a legdrágább, ezen elvek szerint kell átalakítani az államigazgatást. Ehhez számos berögzöttséget le kell küzdeni a közigazgatásban. Korábban a döntéshozó fórumot a társadalom elérhető közelségében kellett felépíteni, mára a technikai fejlődés segítségével bárhonnan azonnal elérhető szolgáltatásokat érdemes nyújtani, ezzel is a szolgáltató jelleget erősíteni. Ez az elérhetőség és gyorsabb ügyintézés jogkövetési javulást is eredményezhet - mutatott rá Draskovics.

Új Rend

"A kialakítandó új szolgáltató államban keményen rendet kell tartani, hiszen nincs rend az országban: sem az állam, sem az állampolgárok nem tartják magukra nézve kötelezőnek a szabályokat." - mondta Draskóoviócs, aki szerint ennek a problémának több forrása is van, hiszen a szabályok be nem tartását az állampolgár érdekei ütközésével, a szabály "butaságával" magyarázzák. Ennek érdekében Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szeptemberben meghirdette az Új Rend Programot, mely a szabályok betartására vonatkozik. Az első, a rend megteremtéséhez az is szükséges, hogy olyan feltételeket kell teremteni, amelyek erre ösztökélik az állampolgárokat és magát az államot is.

Az új felelősségi alapokon nyugvó állam első nagy kérdése, merünk-e, hajlandók vagyunk-e változtatni a jelenlegi helyzeten. A miniszter kitért arra, hogy például egy gépjárművel a megengedett sebességnél gyorsabban hajtó autós megbüntetése az állam számára nehézkes és az állampolgár által akadályozott tevékenység. Az időhúzás, a mutyizás nem megengedett egyik fél részéről sem. A technika által kínált modern feltételek egy szervezett, szolgáltató állam működését biztosítják. 2008. május 1-től így működhet a rendszer, ha a Parlament megszavazza a miniszterelnök előterjesztését.

Egyre drágább állam

Az államigazgatásra nem jut több pénz, ezért szükséges az arányok újragondolása is. A rendszerváltás óta 50 százalékkal növekedett az állam működtetési költsége. Ugyan a demokrácia "drágább", mint bármilyenmás államforma, de nem ennyire. A rendszerváltozást követően az állam erősebben és hatékonyabban érvényesítette érdekeit, mint a társadalom. Ez egyáltalán nem áll arányban a ráfordításokkal.

Az e-kormányzatnak ügyfélre optimalizált folyamatszabályozás szerint kell működnie. Az üzleti életből merítve, a BPR szabályai szerint. Idő-, pénz-, és energiapazarló, hogy egy ügyfél egy igényét több eljárási folyamatban, több intézmény végzi. A hivatalra optimalizált eljárás rossz az ügyfélnek és rossz az államnak is. Ennek kiküszöbölése a visszaélések számát is jelentősen csökkentené. Már elindult a folyamat, mely többek között a bürostop.hu weboldalon is figyelemmel lehet követni.

Az államapparátus hatásköri illetékességét szintén új megközelítésben, új felfogás szerint érdemes megvalósítani. A területdimenzió az internetnek köszönhetően értelmét vesztette. A közigazgatási döntéshozás folyamán teljesen irreleváns, hogy egy ügyfél hol táplálja be adatait a rendszerbe, melyet egy központban dolgoznának fel.- mutatott rá a tárca nélküli miniszter, akóió szerint ehhez a központhoz nem szükséges közel lenni, s nem is szükséges az állampolgárnak időt szakítania az oda történő eljutásra. A feldolgozás viszont az ország bármely pontján megtörténhet.

A hatáskör tekintetében fontos, hogy törvényességi garancia legyen ne csak az állampolgár, de az állam részéről is. A közigazgatásban jelenleg nincs jele a teljesítményorientációnak: nincs mennyiségi és minőségi szabályozás, nincs garancia. A közigazgatás ügyfélközpontúsága az állami garanciavállalásból fakad, s kénytelen lesz magát szankcionálni, hogy betartsa a szabályait. Ha az állam nem tartja be szabályait, akkor a sajtó kicikizi. Draskovics nem tartja elképzelhetetlennek, hogy az ügyintéző is mulasztási bírságot fizessen, mint a jogkövető állampolgár. Egy jól működő állam saját érdeke, hogy határozottan cselekedjen, és ne maszatoljon. Az ehhez szükséges anyagi eszközök rendelkezésre állnak. Uniós forrásokból 140 milliárd forint jut az e-közigazgatásra és a bürokráciamentesítésre. Ehhez csapatmunka, erő, akarat és kitartás is szükséges - summázta a miniszter.

A közszolga fizetése

A megújulás súlypontjai a szervezeti és HR gondolkodásmód változás, a dereguláció és rereguláció (máshogy), valamint a minőségbiztosítás. Egy közszolga fizetésemelését nem lehet a hivatalban töltött idővel magyarázni, hiszen ez nem az ügyfél érdeke. Ennek érdekében mérhetővé és átláthatóvá kell tenni az államapparátust. A megújulás alapjait adó kulcsprojektek közérhetősége és érdeke az érdemi változás. Ehhez az információtechnológiai iparral fontos a jó kapcsolat.

Az állami intézmények adatbázisai nagyon vegyes képet mutatnak, s általában semmilyen közös kapcsolat nem jellemző rájuk. A hozzáférés és az azonosítás is sarokpontjai az apparátus megregulázásának. Számos adatvédelmi szabályt meg kell változtatni, hogy ez megvalósulhasson. Az internetpenetráció már nem olyan alacsony. Első körben a leginkább igénybe vett államigazgatási eljárásokat érdemes elektronikus útra terelni, ez talán 2008 végére meg is valósulhat. A törvény és a politika erejét latba vetve kell a közszolgákat és a társadalmat rábírni a változtatásokra és azok szükségességére.

A tárca nélküli miniszter megtiltaná az állami intézmények külön utakon járó információkéréseit, hiszen ezek legtöbbje megtalálható egy másik állami intézmény adatbázisában.

Vissza az E-Magyarország konferencia programjára.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo